مشهد؛

قابلیت شهر بایگ و روستای بسک تربت حیدریه به روستای ملی

شهر بایگ و روستای بسک تربت حیدریه قابلیت تبدیل شدن به روستای ملی صنایع دستی در حوزه ابریشم کشی را دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد محمد مطیع سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: باتوجه به اشتغال اکثر مردم بایگ به شغل ابریشم کشی و تولید بیش از ۷۰ درصد ابریشم کشور در این منطقه پیگیری جدی درخصوص حمایت از این هنر بومی و سنتی بویزه اخذ نشان جغرافیایی این رشته انجام می‌دهیم.

وی افزود: باعنایت به اینکه ابریشم کشی ظرفیت و مزیت بسیار خوبی برای استان است همه ارگان‌های دولتی باهمکاری هنرمندان در جهت رفع مشکلات مردم زحمتکش این خطه و حفظ اشتغال موجود نهایت تلاش خود را بکنیم.

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: ازمهمترین مشکلات ابریشم کشان میتوان به موضوع بیمه هنرمندان، اختلاف در صدور مجوزات بویزه مشاغل خانگی، کمبود پیله، عدم انسجام ادارات خدمات رسان، واردات بی رویه نخ ابریشم، کمبود حمایت تسهیلاتی، عدم استفاده بهینه از محصولات تولید شده اشاره کرد که با قول مساعدی که مسولین مربوطه دادند.

مطیع تصریح کرد: باهماهنگی انجام شده مقرر شد تعدادی از هنرمندان در یک مکان مناسب تجمیع شوند تا خدمات مناسبتری ارایه شد. هنر سنتی ابریشم کشی میتواند بعنوان جاذبه گردشگری معرفی و از طریق برگزاری تور‌های گردشگری تخصصی ابریشم به رونق اقتصادی و اشتغالزایی بیشتر در منطقه کمک کرد.

گفتنی است است شهر بایگ و روستای بسک تربت حیدریه با وجود بیش از ۱۲۰۰ کارگاه و اشتغال نود درصد مردم منطقه و تولید بیش از هفتاد درصد ابریشم کشور رتبه اول تولید کشور را داراست.

انتهای پیام//ف. ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.