اصفهان؛

شهردیگری در ایران برای نامزدی ثبت جهانی وجود ندارد

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت :در ایران به جزء یزد، هم اکنون شهر دیگری برای نامزدی ثبت جهانی وجود ندارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،زهرا احمدی پور امروز در باغ فین کاشان در گفتگو با خبرنگاران گفت: ثبت هر اثر در فهرست میراث جهانی باید واجد ضوابط و معیارهای سازمان یونسکو باشد.
 
وی افزود: پرونده شهر یزد با وجودی که دارای ویژگیهای برای ثبت جهانی بود، با توجه به ضوابط یونسکو بازهم خیلی زیاد طول کشید تا به ثبت جهانی رسید.
 
به گفته وی،ثبت یک شهر با فضای زنده و قابل سکونت، معیارهای ویژه ای است و معرفی ویژگیها و توانمندیهای، شهر یزد به درازا کشید تا بتوانیم نظر سازمان یونسکو را جلب کنیم.
 
معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه هم اکنون اثرهای زیادی برای ثبت جهانی در دستور کار داریم، گفت: می توانیم در فهرست موقت 10 درخواست ارائه بدهیم که امکان تمدید آن نیز وجود دارد.
 
احمدی پور،  تصریح‌کرد :پرونده های زیادی به فراخور ارزیابی یونسکو در فهرست ثبت داریم که اورامان، محور شهر ساسانی و جنگلهای ارسباران از جمله آنهاست.
 
وی، در مورد منطقه کاشان نیز یادآورشد : شهر کاشان با مجموعه خانه های تاریخی و میراث فرهنگی خاص ماننده محوطه باستانی سیلک و شهرزیر زمینی نوش آباد مجموعه منحصر به فردی است که این منطقه را  متمایز می کند و  استان اصفهان می تواند به صورت یک پهنه تصمیم گیری کند.
 
به‌گفته‌وی، حفظ و حراست ازاثرهای تاریخی، مرمت و احیای آنها جزو ظرفیت هایی است که می تواند کاشان را به قطب گردشگری تبدیل کند و درخواست ما نیز این است که بتوانیم با بهره گیری از این توانمدیها کاشان تبدیل به مقصد گردشگری شود.
 
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور همچنین با اشاره به بخشهای کویری منطقه کاشان گفت :  منطقه کویر، نوع ساخت، تکنولوژی ساخت و مصالح مورد استفاده موجب ایجاد همزیستی مسالمت آمیز بین انسان و طبیعت شده است.
 
احمدی پور، اقلیم کاشان را مانند اقلیم یزد دانست و افزود: آثار خاص آن در نوع زندگی کمک کرده است که مردم با وجود محدودیتها، این نوع زیست خود را در طول تاریخ به طور مستمر ادامه بدهند و بناهای واجد اثر و خاص تاریخی، فرهنگی را ایجاد کنند و کاشان نیز از نوع ویژگی برخورد است.
 
احمدی پور همچنین با تاکید  بر احیای صنایع دستی خاص منطقه فرهنگی کاشان در کنار احیا و بازسازی خانه های تاریخی، ابراز امیدواری کرد: کاشان بتواند یکی از قطب های خوب گردشگری کشور باشد.
 
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در این سفر یک روزه از مجموعه باغ تاریخی فین، خانه تاریخی بروجردیها، عامریها و مرکز هنرهای سنتی و صنایع دستی کاشان نیز دیدن کرد.
 
افزون بر 1700 اثر تاریخی با ارزش در شهرستان کاشان شناسایی شده که تاکنون 320 بنای آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.