در محضر مجتهدی؛

انسان با تفکر خود را پیدا می کند

آیت الله مجتهدی تهرانی (ره):در روایت آمده است بیشترین عبادت ابوذر اندیشیدن و عبرت گرفتن بود وی بیشتر اوقات در گوشه ای می نشست و با خود فکر می کرد که من کجا بودم.به کجا آمده ام و کجا خواهم رفت

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛فردی از امام صادق (ع)در مورد جمله یک ساعت اندیشیدن بهتر از شب زنده داری است پرسید و آقا پاسخ داد:انسان به ویرانه یا خانه ای بگذرد و بگوید:کجایند ساکنان تو؟ کجایند بانیان تو؟ تو را چه شده؟ چرا سخن نمی گویی؟

آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) در شرح این حدیث می گوید:تفکر بسیار مهم و حیاتی است.در روایت آمده است بیشترین عبادت ابوذر اندیشیدن و عبرت گرفتن بود.ابوذر بیشتر اوقات در گوشه ای می نشست و با خود فکر می کرد که من کجا بودم.به کجا آمده ام و کجا خواهم رفت.

ایشان در ادامه می گوید:گاهی اوقات در گوشه ای بنشینید و صدبار با خودتان بگویید:من کی هستم؟ آیا تا به حال این سوال را از خودتان پرسیده اید؟ ما خودمان را نمی شناسیم.نمی دانیم کی هستیم.مثل غریبه ای که به انسان برخورد می کند و می گوید:آقا من شم را به جا نمی آورم، ما هم خودمان را به جا نمی آوریم.پس باید گهگاهی با خودمان خلوت کنیم و این سوالات را از خود بپرسیم.

مرحوم مجتهدی در ادامه می افزاید:اگر بتوانی اثر فکر کردن خودت را پیدا کنی، آن وقت نماز شب خواندن دیگر هیچ کاری ندارد.با فکر کردن قلب انسان باز می شود.امام علی می فرماید:با تفکر قلبت را بیدار کن و سپس پهلویت را از بستر خواب دور کن.

منبع:کتاب احسن الحدیث، ص144

انتهای پیام/

تفکردرکلام امام صادق(ع)

برچسب ها: انسان ، تفکر ، شناخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۲۸ تير ۱۳۹۶
امام علی(ع) می فرمایند: سودمندترین دانش ها خود شناسی است. در واقع هرکس خود را شناخت خدای خود را شناخته است. خود شناسی مقدمه خداشناسی است. خود شناسی اینقدر مهم است که خود شناسی مقدمه خداشناسی است.
آخرین اخبار