بجنورد؛

رهاسازی زنبور به مزارع گوجه فرنگی بجنورد

برای مبارزه باآفت گوجه فرنگی زنبورهای تریکوگراما و براکون در مزارع گوجه فرنگی روستای مطرانلوی شهرستان بجنورد رها شدند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ اسماعیل محمود آبادی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بجنورد گفت: برای آشنایی کشاورزان منطقه، به صورت ترویجی رهاسازی این زنبورها با حضور جمعی از کشاورزان در مزارع گوجه فرنگی روستای مطرانلو انجام گرفت.

وی افزود: با توجه به آفات متعدد مزارع گوجه فرنگی از جمله پروانه کرم قوزه، سموم مختلف از گروه های متفاوت به دفعات و بدون در نظر گرفتن مسایل بهداشتی و زیست محیطی، نوع و دوام سم در محیط و دوره کارنس آن برای کنترل آنها مورد استفاده قرار می گیرد.

محمودآبادی با بیان این که دوره برداشت محصول گوجه فرنگی در فواصل زمانی کوتاه و در چندین نوبت انجام می گیرد، تصریح کرد: لازم است گام های اساسی برای حذف یا کاهش مصرف سموم شیمیایی مانند استفاده از عوامل کنترل بیولوژیک در این مزراع انجام گیرد.

وی اظهار کرد: رها سازی زنبور تریکوگراما به صورت نصب تریکو کارت با مشاهده اولین پروانه کرم قوزه و مشاهده تخم کره قوزه و درصورت شروع گلدهی گوجه فرنگی شروع و به ترتیب رهاسازی دوم یک هفته بعد و رهاسازی سوم، پنج روز بعد از رهاسازی دوم انجام می گیرد که در نوبت سوم بطور همزمان زنبور براکون نیز رهاسازی می گردد و در صورت نیاز رهاسازی مجدد هم خواهیم داشت.

مدیر جهادکشاورزی بجنورد افزود:امسال پیش بینی می شود 112 هزار تن گوجه فرنگی از سطح سه هزار و 220 هکتار در استان برداشت شود.

شهرستان بجنورد بیش از 50 هزار هکتار اراضی سطح زیر کشت دارد.

انتهای پیام/آ

پیش بینی برداشت112 هزار تن گوجه فرنگی در استان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.