فوتبال در زمین های خاکی دهه 60 یا بازی های رایانه ای دهه 90

با گذشت زمان غنی سازی اوقات فراغت نیز تغییر یافته و نوع پر کردن این اوقات بسیار متفاوت تر از گذشته شده است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان؛   اوقات فراغت به معنی آسودگی و داشتن وقت آزاد پس از یک دوره فعالیت کاری و یا تحصیلی است. این اوقات و زمان برای هر هر فردی ممکن است پیش بیاید و فرد با انجام برنامه ریزی مناسب از این اوقات استفاده می کند ، بسیاری از مردم مسافرت و تفریح را در زمان بیکاری و داشتن فرصت انتخاب می کنند.

اما اوقات فراغت معطوف به دانش آموزان می شود به خصوص اینکه بعد از 9 ماه تحصیل سه ماه فرصت استراحت دارند و به نوعی فراغت دارند.

همواره پر کردن زمان فراغت دانش آموزان از دغدغه های خانواده ها بوده است و خانواده از یک ماه قبل از پایان یافتن تحصیل دانش آموزان به این فکر قرو می روند که چگونه زمان فراغت فرزند خود را پر کنند و چه نوع کلاس آموزشی ، هنری و ورزشی می تواند علاوه بر پر کردن اوقات فراغت فرزندانش زمینه کاری را برای آینده او بوجود آورد، غالبا خانواده با یک دیگر مشورت می کنند و نوع کلاس ها و موقعیت مکانی آن را از یک دیگر جویا می شوند.

فوتبال در زمین های خاکی دهه 60 یا بازی های رایانه ای دهه 90

بعضی خانواده ها نیز ترجیح می دهند اوقات فراغت فرزند خود را به نوعی دیگر پر می کنند ، آنها امکانات رفاهی از جمله بازی های رایانه ایی ، وسایل ورزشی ، اسباب بازی های مناسب با سن کودک خود خریداری و در اختیار فرزند خود قرار می دهند.

طاهری پژوهشگر و جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان می گوید : اوقات فراغت زمانی است که متعلق به فرزند شماست از این رو کودک باید بتواند به کارهایی بپردازد که به آن ها علاقه مند است و این علاقه مندی با همراهی خانواده ها امکان پذیر است.

  اگر اوقات فراغت کودکان با برنامه ریزی پر نشود منجر به چاقی ، افسردگی و پرخاشگری می شود

طاهری با اشاره به اینکه با بروز خلاقیت های مختلف اوقات فراغت فرزندان خود را پر کنیم افزود: این روزها پدرها و مادرها بنا به دلایل مختلف سعی دارند به اجبار فرزندشان را به کلاس‏ های تابستانی می فرستند اما این بزرگ ترین اشتباه خانواده ها است و دانش آموز باید در اثر احساس نیاز خودش به این کلاس ‏ها برود.

این کارشناس افزود: به طور مثال کودکی که به اصرار خانواده اش به کلاس فوتبال می رود ممکن است توانایی جسمی و فیزیکی برای شرکت در تمرینات این ورزش را نداشته باشد و اما خانواده ها با تصورات غیر واقعه بینانه فرزند خود را در آن کلاس ثبت نام می کنند.

وی ادامه داد: بعضی بچه‏ ها ترجیح می ‏دهند که تمام تعطیلات را در خانه و پای تلویزیون و کامپیوتر بگذرانند که این موجب بی تحرکی، انزوای اجتماعی، کسالت و درون گرایی می‏ شود اما همین که بچه بداند هفته ‏ای دو روز برای مثال، باید 9 صبح به کلاس شنا برود، الزام به تحرک و فعالیت را احساس می‏ کند. از طرفی شرکت در کلاس ‏های تابستانی می‏ تواند موجب تقویت اعتماد به نفس و بهبود روابط اجتماعی کودکان شود.

 در یکی از پارک های سطح شهر در حال قدم زدن بودم که به پدری برخورد کردم که فرزندش را به پارک آورده بود و در بخش وسایل بازی مشغول بازی کردن با فرزندش بود.

از وی پرسیدم آیا فرصت داشتی که فرزندت به پارک بیاوری و چرا در کلاس رهای تابستانه ثبت نام نکردید که او گفت : معمولا سعی می کنم هفته ای یک بار دو ساعت کودکم به پارک بیاورم تا وسایل بازی تفریح کند و به نوعی تخلیه انرژی  شود.

فوتبال در زمین های خاکی دهه 60 یا بازی های رایانه ای دهه 90

 سعیدی که کارمند بانک هم بود ادامه داد: معمولا پنج شنبه بعد از ظهر که زودتر از سر کار می آیم و فراغت بیشتری دارم خانواده را پارک سطح شهر می آورم و هم خودم تفریح می کنم و هم فرزندم در محیط سالم تفریح می کند و وقتش با بازی های رایانه و تلفن همراه که مضرر هم است به بطالت نمی گذرد.

وی به بازی های دوران کودکی دهه 60 ها اشاره کرد و گفت : در زمان کودکیمان آرزو می کردیم تا تابستان شود و پس از خرید توپ پلاستیکی در زمین های خاکی اطراف خانه فوتبال می کردیم و البته ما بقی اوقات فراغت خود را کنار تلویزیون می نشستیم و برنامه هایی همچون خانه مادر بزرگه ، مدرسه موش ها و قصه ها مجید می گذراندیم.

در مجاورت باشگاه خبرنگاران اصفهان مدرسه فوتبالی وجود دارد که تابستان صف طولانی برای ثبت نام شکل می گیرد به سراغ مادری رفتم که به همراه پسر 10 ساله اش در صف ثبت نام برای ترم تابستان ایستاده بودند ابتدا از علی پرسیدم چرا کلاس فوتبال برای تابستان انتخاب کردی که او با خنده گفت می خواهم مهدی طارمی شوم .

مادرش نیز در پاسخ به سوال ما گفت : علی خیلی به فوتبال علاقه دارد و چون ما در آپارتمان زندگی می کنیم محیطی برای ورزش علی وجود ندارد.

بسیاری خانواده ها نیز کلاس های آموزشی مثل زبان انگلیسی و تقویت درسی را برای فرزندان خود انتخاب می کنند که البته بسیاری از کارشناسان با این موضوع موافق نیستند و معتقدند بیش از حد نباید کودک را درگیر درس کرد .

فرزندان دختر نیز شرایطشان کمی با آقا پسر ها متفاوت تر است معمولا آنها به کلاس های هنری ، آشپزی ، نقاشی ، مجسمه سازی ، موسیقی و حضور در کانون های فکری زیر نظر شهرداری علاقه بیشتری نشان می دهند.

سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان نیز برای تابستان 96 برای پر کردن اوقات فراغت سه قشر از جامعه ،کودکان ، خانواده ها و بانوان کلاس هایی را تدارک دیده است.

در این بین 8 کلاس متنوع برای خانواده ها ، 22 کلاس هنری در باغ بانوان و بیش از 50 کلاس متنوع نیز برای کودکان و نوجوان در سطح فرهنگسرای شهر در نظر گرفته است که علاقه مندان می توانند برای اطلاعات بیشتر به پایگاه اینترنتی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان مراجعه کنند ضصمن اینکه مدارس و پایگاه بسیج در سطح شهر اصفهان کلاس های متنوعی با کمترین هزینه برای پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان در نظر گرفته اند .

در اوقات بیکاری فرد کاری برای انجام دادن ندارد ولی در اوقات فراغت کارهای متعددی می‌تواند داشته باشد که تفاوت آن با اوقات دیگرکه در آنها نیز به انجام کار و فعالیت مشغول است در هدف این کارها و فعالیتهاست.

هدف از فعالیت های اوقات فراغت کسب آرامش است. وقتی فرد کاری را نه از روی اجبار و نه بخاطر منافع مادی انجام می‌دهد آرزوها و خواست های او نیز انجام می‌شود.

گزارش ازسیدامیرمهدی ساب چیان

انتهای پبام/س

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.