یاسوج؛

کمک 1500 میلیاردی خیرین در حوزه سلامت

معاون اجتماعی وزیر بهداشت از کمک 1500 میلیارد تومانی خیرین حوزه سلامت در سال 95 برای ایجاد زیرساخت‌ها خبر داد.

سید محمدهادی ایازی در نشست اولین مجمع استانی سلامت در کهگیلویه و بویراحمد به دو کار مهم اشاره کرد و گفت: دو کار مهم هر دولت هم برقراری امنیت و هم برقراری رفاه و سلامت است.

وی گفت: سلامت به مانند امنیت در جامعه اهمیت دارد و به همین خاطر باید اقداماتی انجام داد.

معاون وزیر بهداشت افزود: واقعیت این است که در حوزه سلامت ۷۵ درصد از موضوع سلامت خارج از حوزه دستگاه متولی یعنی وزارت بهداشت است به مانند این که اگر در جاده‌ای حادثه‌ای رخ می‌دهد چندین دلیل وجود دارد.

وی گفت: در کشور ۲۸ هزار سالانه کشته جاده‌ای داشتیم که اکنون به ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده که باید کاری کنیم که کاهش پیدا کند چرا که بسیاری از هزینه‌ها کاهش داده می‌شود لذا همه دستگاه‌های مرتبط باید همکاری داشته باشند.

معاون وزیر بهداشت در ادامه اظهارات خود به امنیت غذایی اشاره کرد و گفت: اگر تولیدات ما ارگانیک باشد بدون تردید به سلامت جامعه کمک خواهد کرد هر چند که به تولید انبوه هم نیاز داریم باید با کیفی‌بخشی تولید به سلامت جامعه هم توجه کرد.

ایازی گفت: باید به آن ۷۵ درصد در حوزه سلامت هم توجه داشته باشیم و بقیه دستگاه‌ها نیز نقش خود را ایفا کنند که اولین بحث موضوع مشارکت است که ابتدا خود مردم به فکر سلامت خود باشند.

معاون وزیر بهداشت در ادامه اظهارات خود افزود: اینجا تنها مساله سلامت یک فرد نیست بلکه فرد می‌تواند به سلامت خانواده ، همشهریان و دوستان خود هم کمک کند.

ایازی در خصوص بحث مشارکت گفت: باید مشارکت معنادار شکل دهیم و مردم را به سمت نهادهای مدنی سوق دهیم تا در سازمان‌های مردم نهاد به وظیفه خود در حوزه سلامت عمل کنند.

وی در ادامه با بیان این که پنج و نیم میلیون بیمار دیابتی داریم افزود: باید سازمان‌های مردم نهاد کمک کنند تا این میزان را کاهش دهیم.

ایازی گفت: حدود ۵ میلیون نفر در آستانه دیابت داریم که با راه‌اندازی سازمان‌های مردم نهاد می‌توان جلوی گسترش آن را گرفت.

وی افزود: سالانه ۹۰ هزارنفر به سرطانی‌ها اضافه می‌شود که سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند در جلوگیری از ابتلا به آن اقدام کنند.

ایازی افزود: اکنون 622 سازمان مردم نهاد در حوزه سلامت داریم که باید بیشتر شوند و موسسه مردم نهاد محکم را در خصوص کودکان با بیماری‌های مادرزادی  در سیستان و بلوچستان داریم که  ۱۰۰۰ نفر کودک بیمار را شناسایی کردند.

وی با بیان این که مشارکت در توسعه زیرساخت‌های حوزه سلامت هم مهم است که باید از مردم استفاده کنیم و کمبودها را جبران کنیم افزود: در سال ۹۵ به مقدار هزار و پانصد میلیارد تومان کمک‌های مردمی را در زیرساخت‌ها داشتیم که کم است و باید این رقم‌ها بیشتر شود.

وی گفت: خیرینی بزرگ داریم که بیمارستان ۱۰۰۰ تخت‌خوابی می‌سازد و ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌کنند و به دنبال انستیتو پاستور جدیدی هستند که واکسن برای جلوگیری از بسیاری بیماری‌ها در آینده خواهند ساخت.

ایازی افزود: باید از مشارکت‌های بین بخشی استفاده کنیم چرا که وقتی مجمع ملی سلامت را تشکیل دادیم رئیس‌جمهور گفتند که از استانداران می‌خواهم تا مجامع سلامت استانی و شهرستانی هم شکل بگیرد.

وی گفت: مبحث مسوولیت اجتماعی یک موضوع جدی و اساسی است تمام دستگاه‌ها نقش در سلامت جامعه دارند و خوشبختانه اکنون بانک‌های مختلف در این حوزه فعال شدند که بانک صنعت و معدن در تهران ۵ پایگاه انتقال خون ساخت و بانک قرض‌الحسنه مهر که یک حساب برای خیرین باز کردند و خودشان هم 2.5 میلیارد تومان کمک کردند و خوشبختانه در اقصی نقاط کشور شاهد همکاری دستگاه‌ها هستیم.

وی به مقوله فرهنگ‌سازی و اهمیت آن در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: فرهنگ سازی برای کاهش بیماری‌ها بسیار مهم است که سال ۹۵ یک سریال در خصوص ایدز با نام پریا تهیه کردیم که رشد ۴۰۰ درصد مراجعات برای آزمایش خون و رشد ۸۰۰ درصدی به مراکز مشاوره در خصوص پیشگیری از ایدز در کشور به دلیل پخش این سریال بود.

انتهای پیام/غ

تلاش خیرین برای ایجاد یک انستیتو پاستور دیگر

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.