در دیدار نعمت زاده با وزیر اقتصاد ترکیه مطرح شد؛

ضرورت تبدیل توافقنامه تجارت ترجیحی ایران و ترکیه به تجارت آزاد

وزیر صنعت،معدن و تجارت با تاکید بر ضرورت تبدیل شدن توافقنامه تجارت ترجیحی میان دو کشور ایران و ترکیه به تجارت آزاد، آمادگی ایران برای کاهش تعرفه کالاهای این توافقنامه تا ۴ درصد را اعلام کرد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمدرضا نعمت‌زاده در دیدار با نیهات زیبکچی، وزیر اقتصادترکیه که در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، با تاکید بر تبدیل شدن موافقتنامه تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه به تجارت آزاد، اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا به سمت تجارت آزاد با در نظر گرفتن مناسبات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی گام برداریم چرا که اقتصاد و تجارت پایه خوبی جهت برقراری مناسبات دوستی و سیاسی است.

وی با اظهار امیدواری برای افزایش سطح معاملات دو کشور، گفت: ما یک دوره ده ساله تحریم را پشت سر گذاشتیم و در این دوسال اخیر که تحریم ها از میان برداشته شد، به تدریج در جهت بازیابی و تامین نیازهای داخلی حرکت کردیم.

نعمت زاده با به تفاوت های حجم تجارت و نوع واردات دو کشور را عنوان کرد: شرایط خاص ترکیه در یک سال گذشته روی صادرات این کشور اثر گذاشت و از طرف دیگر تولیدات کشور ما به واسطه رفع تحریم ها روند افزایشی پیدا کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به توافقنامه تجارت ترجیحی گفت: سطح تعرفه های کشور ترکیه به خاطر پیوستن به WTO با ایران متفاوت است و در ایران نیز مجلس شورای اسلامی برای واردات کالاها به کشور تعرفه ۴ درصدی به عنوان مالیات به تصویب رساند.

نعمت زاده با اعلام این موضوع که ایران می‌تواند تعرفه واردات کالاهای توافقنامه تجارت ترجیحی را تا ۴ درصد کاهش دهد، اظهار کرد: ترکیه نیز تعرفه های زیر ۱۰ درصد را به صفر نزدیک کند و هر دو طرف تعهد کنند که تعرفه مابقی کالاهای طرح تجارت ترجیحی را تا ۴۰ درصد کم کنند.

همچنین وزیر اقتصاد ترکیه رسیدن به صادرات ۱۵۵ میلیارد دلاری را هدف ترکیه در سال ۲۰۱۷ دانست و عنوان کرد: حجم تجارت خارجی ترکیه حدود ۱۶۰ میلیارد دلار است و حدود ۵۰ درصد صادرات این کشور به اروپا صورت می گیرد.

نیهات زیبکچی کاهش قیمت انرژی و مواد خام را سبب کاهش حجم تجارت دو کشور ایران و ترکیه اعلام کرد و افزود: آماده رفع تمامی موانع تجاری و حل و فصل اقدامات حفاظتی درباره کالاهای گنجانده شده در توافقنامه تجارت ترجیحی هستیم.

گفتنی است در ادامه این دیدار، بر روی نحوه کاهش تعرفه کالاهای توافقنامه تجارت ترجیحی و تعهدات دو طرف به صورت تخصصی بحث و تبادل نظر شد.

توافقنامه تجارت ترجیحی در آوریل ۲۰۱۷ میان دو کشور ایران و ترکیه با هدف بسط و توسعه تبادلات تجاری منعقد شد که در جریان آن ایران و ترکیه توافق کردند که در مجموع زمینه واردات ۱۲۰ کالا را به کشورهای خود فراهم آورند.

 

انتهای پیام/

مبادلات تجاری ایران و ترکیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار