تبریز؛

زنگ خطر نرخ رشد جمعیت در آذربایجان شرقی به صدا درآمد

مدیرکل ثبت‌احوال آذربایجان شرقی نرخ رشد جمعیت استان ‌را بیش از یک درصد اعلام کرد، گفت: نرخ رشد جمعیت در زمان کنونی به‌نوعی زنگ خطر را به صدا درآورده است.

زنگ خطر نرخ رشد جمعیت در آذربایجان شرقی به صدا درآمدبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ احد جودی در جلسه شورای ثبت وقایع حیاتی شهرستان اهر، اظهار کرد: بدون آمار، برنامه‌ریزی‌های کلان برای کشور به‌منزله راه رفتن روی آب است و مفهومی ندارد و از طرفی متأسفانه به دلیل اینکه به ثبت‌احوال آن‌چنان‌که باید و شاید توجه کافی نشده است، امروزه شاهد آثار مخرب این کم‌توجهی‌ها هستیم.

وی با ابراز تأسف از اینکه برخی از فسادهای مالی و پول‌شویی‌ها با هویت‌های جعلی صورت می‌گیرد، افزود: متأسفانه استان آذربایجان شرقی جزو 4 استانی است که جعل شناسنامه در آن اتفاق می‌افتد، برخی افراد با هویت جعلی دست به هرگونه جرائم با هویت دیگران می‌زنند و این اقدامات از نظر امنیتی و هویتی برای کشور و مردم خطرساز است.

مدیرکل ثبت‌احوال استان آذربایجان شرقی ادامه داد: شناسنامه‌های دستی که در گذشته صادر شده، در بین مردم وجود ضعفی برای نظام به‌حساب می‌آید و امیدواریم کارت‌های ملی هوشمند دیگر چنین اجازه‌ای به سوءاستفاده کنندگان ندهد.

جودی با اشاره به اینکه اطلاعات 55 درصد جمعیت استان در سال 74 به‌درستی ثبت نمی‌شد، گفت: با وجود اینکه در سال 74 اطلاعات جمعیت آذربایجان شرقی به‌درستی در ثبت‌احوال ثبت نمی‌شد ولی جزو استان‌های پیشرو بودیم و یا در بحث نرخ رشد جمعیت اگر توجه کافی می‌شد که نشده شاید اکنون وضعیت جوانان بیکار ما به حد بحران نمی‌رسید و یا اگر برنامه‌ریزی درستی انجام می‌گرفت امروز به این میزان بیکار نداشتیم.

وی نرخ رشد جمعیت استان آذربایجان شرقی را بیش از یک درصد اعلام کرد، اضافه کرد: نرخ رشد جمعیت در زمان کنونی به‌نوعی زنگ خطر را به صدا درآورده است، با توجه به اینکه 70 درصد جمعیت ما فعال بوده ولی از طرف دیگر نرخ بیکاری امان از روزگارمان درآورده است و اگر برنامه‌ها صحیح بود باید اکنون جزو کشورهای توسعه‌یافته می‌بودیم.

مدیرکل ثبت‌احوال استان آذربایجان شرقی بابیان اینکه در حال حاضر 6 درصد جمعیت ما پیر و سالخورده است، گفت: با کسر این شش درصد به این نتیجه می‌رسیم که مابقی جوان و نوجوان هستند و اگر با این رویه پیش برویم سی سال آینده با انقراض جمعیت روبرو خواهیم شد در واقع 30 سال آینده تنها سی درصد جمعیت فعال و هفتاد درصد جمعیت پیر و سالخورده خواهیم داشت.

جودی بیان داشت: تک‌فرزندان با معنا و مفهوم برادر و خواهر و یا اقوام آشنایی خوبی ندارند و اگر تک فرزند آوری بیش از الآن رواج یابد فرزندان لوس بار می‌آیند.

وی با تأکید بر اینکه برخی از کارت‌های ملی در دست مردم که سال 89 مدت اعتبار آن به اتمام رسیده و بازهم تمدیدشده بود، تأکید کرد: کسانی که کارت ملی قدیمی در دست دارند می‌بایستی تا پایان سال جاری نسبت به دریافت کارت ملی هوشمند اقدام کنند و در واقع کسانی که کارت ملی قدیمی دارند اکنون بهترین فرصت برای تعویض کارت ملی است.

مدیرکل ثبت‌احوال استان آذربایجان شرقی اضافه کرد: قبلاً مدت صدور کارت ملی هوشمند حتی به شش ماه به طول می‌انجامید ولی اکنون زمان صدور کارت ملی به دو هفته کاهش‌یافته و با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام‌شده دیگر ازدحام و شلوغی در اخذ کارت ملی هوشمند وجود نخواهد داشت.

جودی با اشاره به اینکه کارت ملی هوشمند گره از مشکلات مردم در بروکراسی‌های اداری می‌گشاید، افزود: از شروع صدور کارت ملی هوشمند تاکنون در استان آذربایجان شرقی از مجموع بیش از 3 میلیون و 500 هزار نفر واجد شرایط کارت ملی هوشمند حدود یک‌میلیون و 300 هزار کارت ملی صادر شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های ما سعی داریم تا به‌اندازه کارت ملی هوشمند صادر شده در طول این سال‌ها، پیش‌بینی می‌کنیم تا امسال بتوانیم یک‌میلیون و 900 هزار کارت ملی هوشمند در استان صادر و به مردم تحول دهیم.

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.