تبریز؛

دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی و درسی به نام تبریز 2018

با تصویب ستاد ملی سیاست‌گذاری تبریز 2018 در کمیسیون فرهنگی دولت و به ویژه در مدت زمان اندک باقی مانده برای این رویداد مهم فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور، به نوعی همه دست‌اندرکاران و به خصوص سازمان‌ها و نهادهای مرتبط در سطح استانی و حتی ملی را مکلف کرده در اجرای برنامه‌های مرتبط با تبریز 2018 مشارکت کنند و برنامه‌های مذکور را در اولویت کاری خود قرار دهند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال 2018 از جمله مهمترین دستاورد دولت تدبیر و امید در حوزه گردشگری و به ویژه گسترش ارتباط و تامل با کشورهای منطقه و جهان بوده و اکنون در این ارتباط برای تحقق این امر باید تمام نهادها، دستگاه‌ها و مردم برای این رویداد بزرگ آماده شوند.

دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی و درسی به نام تبریز 2018                                                                                                                                                                           

با این وجود به نظر می‌رسد، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی یکی از این نهادهای تاثیرگذار در پیشبرد اهداف کلان این رویداد ملی است که با رصد و کنکاش برخی اقدامات اجرای و در دست اقدام صورت گرفته در برخی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان آذربایجان‌شرقی و در رأس آنها در شهر تبریز می‌توان به این مسئله پی‌برد.

با این حال هر چند از دید برخی مدیران اجرایی، صاحب‌نظران و کارشناسان حوزه مسائل شهری، اجتماعی و فرهنگی که بر این باور هستند که در این رویداد مهم ملی و بین‌المللی برخی دستگاه‌ها، نهادها و حتی بعضی اقشار مختلف جامعه از جمله قشر جامع دانشگاهی و نخبه جامعه با این رویداد بزرگ سرنوشت‌ساز و اهداف آن کمتر آشنای دارند ولی با این وجود با بررسی برنامه تدوین شده و در دست اجرا در راستای تبریز 2018 در دانشگاه‌های استان به نظر می‌آید، این امر خلاف واقعیت باشد.

دانشگاه تبریز پیشگام اجرای تحقق برنامه‌های راهبردهای تبریز 2018
بنابراین برای رسیدن به این حقیقت که مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌های استان چه قدر در تحقق برنامه‌های سند چشم‌انداز تبریز 2018 تاثیرگذار بودند، در تحلیل و گزارش کوتاهی به برخی اقدامات صورت گرفته می‌پردازیم.

با این اوصاف به نظر می‌آید دانشگاه تبریز در بین دانشگاه‌های استان با اجرای برنامه‌های مختلف و متنوع به نوعی پیشگام اجرای برخی سیاست‌های راهبردی و کلان تبریز 2018 بوده است.

نمونه بارز این امر و این ادعا به طور مثال به میزبانی برگزاری پانزدهمین مراسم نکوداشت دانش‌آموختگان غیرایرانی و دهمین جشنواره فرهنگ ملل دانشجویان غیرایرانی با حضور نزدیک به 400 دانشجوی دانش‌آموخته خارجی از بیش از 30 کشور خارجی، 600 میهمان، سفرا، مقامات دیپلماتیک و خانواده‌های آنها در دانشگاه تبریز اشاره کرد که این مراسم از 14 تا 16 تیرماه سال جاری به میزبانی دانشگاه تبریز و با حمایت استانداری آذربایجان‌شرقی، شهرداری تبریز، اداره کل میراث فرهنگی و صنایع گردشگری استان و دبیرخانه تبریز 2018 برگزار شد.

در همین راستا نیز در کنار این رویدادهای مهم فرهنگی و علمی بین‌المللی، همزمان هم نمایشگاهی از تاریخ، فرهنگ، صنایع‌دستی و غذاهای سنتی کشورهای شرکت‌کننده در پارک ائل‌گلی شهر تبریز به مدت سه روز برپا شد که این نمایشگاه هم به نوعی می‌تواند مقدمه‌ای برای اجرای عملیاتی برنامه تبریز 2018 باشد و زمینه و شرایط لازم را برای تحقق برخی برنامه‌های راهبردی تبریز 2018 مهیا سازد چرا که تحقق برنامه‌های تدوین‌ شده برای تبریز 2018 در گرو همکاری و هم‌افزایی همه اقشار مختلف مردم، نهادها و دستگاه‌‌های اجرایی است که در این میان قشر نخبه جامعه و دانشگاه‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای دارند.

قطار تبریز 2018 ؛ در ایستگاه دانشگاه‌های استان افزون بر آنچه گفته شد، دانشگاه تبریز همچنین به عنوان دانشگاه مادر و جامع در شمال‌غرب کشور در حوزه شهرسازی، مدیریت شهری، معماری، فضای سبز و به ویژه در حوزه گردشگری نسبت به سایر دانشگاه‌های استان پیشتاز بوده است چرا که این دانشگاه در این بخش‌ها که به برخی از آنها اشاره شد، دارای اساتید، دانشجویان و محققان مجرب، دانشکده‌ها و مراکز رشد و تحقیقاتی است که می‌توان نقش راهبردی، کلیدی و عملیاتی در پیشبرد و تحقق برنامه‌های تدوین‌ شده برای تبریز 2018 باشد.

بی‌تردید حضور و منتخب سه تن از اساتید دانشگاه تبریز در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تبریز را می‌توان از دیگر ظرفیت‌های این دانشگاه برای سیاست‌گذاری و پیشبرد برنامه‌های توسعه پایدار مدیریت شهری و به خصوص برای برنامه‌های تبریز 2018 باید برشمرد.
تبریز 2018؛ همچنان چشم انتظار دانشگاهیان

بر این اساس، هر چند شواهد نشانگر این موضوع است که پس از انتخاب شهر تبریز در یکم دی ماه 1394 در اجلاس کارشناسان ارشد نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018، از سوی برخی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی استان و از جمله دانشگاه تبریز برنامه‌های در قالب، جشنواره، آموزش، برگزاری برنامه‌ها و مراسم در سطح ملی و بین‌المللی، نمایشگاه، نشست‌های تخصصی، کنگره، همایش، کنفرانس، تألیف مقاله، کتاب، تبلیغات داخلی و محیطی، برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی، اجرا و هدایت برخی پروژه‌ها و تحقیقات به کمک و پشتوانه مسؤولان و مدیران و با تکیه بر اندوخته‌های بی‌بدیل علمی و فرهنگی اساتید مجرب، دانشجویان و پژوهشگران به این سمت آغاز شده و یا در دست تدوین و اجراست.

اما با این حال هر چند با وجود تلاش‌های خیلی خوبی که در این زمینه صورت گرفته، ولی شواهد نشان می‌دهد، که این اقدامات با توجه به وسعت، حجم و گستردگی برنامه‌های این رویداد بین‌المللی تا رسیدن به مرحله ایده‌آل جای بسی کار دارد؛ به طوریکه در این راستا متولیان، دست‌اندرکاران و دستگاه‌های ذی‌ربط انتظار دارند، که نخبگان جامعه و به خصوص دانشگاه‌ها باید بیش از اینها به این مسئله ورود پیدا کنند.

پا به پای تبریز 2018؛ با جامع دانشگاهی
نکته مهمتر اینکه با توجه به گستردگی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، سند تبریز 2018 نیز تدوین شده، به طوریکه وظایف و مسؤولیت تمام نهادها و دستگاه‌ها به طور کامل تفکیک و مشخص شده است، شورای سیاست‌گذاری تبریز 2018 هم با ریاست شخص استاندار و با حضور دستگاه‌های مختلف همچون شهرداری تبریز، اداره کل میراث فرهنگی استان، دانشگاه‌ها، بخش خصوصی، اتحادیه‌ها، تشکل‌های گردشگری و ... تشکیل شده است.

همچنین کمیته‌های مختلف همچون کمیته زیرساخت‌ها، آموزش، سرمایه‌گذاری، نظارت و ارزیابی، فرهنگی اجتماعی، تبلیغات و ... تشکیل یافته‌اند تا اینکه ضمن ارتباط منظم و دوسویه بخش‌های زیرمجموعه ستاد ملی و استانی با یکدیگر، همکاری گسترده‌ای نیز در سطح کشور شکل بگیرد.

حال یکی از مهمترین نکته‌هایی که در پایان می‌توان به آن اشاره کرد که متولیان این عرصه و به ویژه دستگاه‌های ذی‌ربط در جریان باشند که با انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018، این شهر به نوعی می‌خواهد در مسیر احیای هویت‌ تاریخی و متمدن خود گام بردارد.

تماشای جهان در سال 2018؛ از چشم تبریز
حال این پرسش مطرح می‌شود که تبریز، شهر اولین‌ها چگونه می‌خواهد خود را به عنوان «جهان شهر و شهر نمونه گردشگری اسلامی» و در نهایت «شهر جهانی» در حوزه‌های مختلف مطرح سازد و دیگر اینکه دستگاه‌های متولی و ذی‌ربط و به خصوص مدیران و مسؤولان شهری شهر اولین‌ها چه نسخه‌ای را برای انتخاب مجدد این شهر به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام، بهترین، سالم‌ترین و بهداشتی‌ترین شهر ایران در سال‌های آینده، پیچیدند؟

آیا زیرساخت‌های لازم اقتصادی، فرهنگی، امکانات زیربنایی و ارتباطات برای شهر اولین‌ها فراهم شده و یا باید منتظر این زیرساخت‌ها شد.
واقعیت این است که متولیان این امر و دستگاه‌های اجرایی و ذی‌ربط در جریان باشند، زمانی شهر تبریز به عنوان جهان شهر مطرح خواهد شد که از این فرصت طلایی پیش آمده با توجه به ظرفیت‌های این استان در حوزه‌های مختلف به بهترین شکل ممکن استفاده شود.

جالب‌تر آنکه انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در 2018 می‌توانند پیامدهای مثبت زیادی براین خطه و کشورمان ایران عزیز داشته باشد که از جمله آن می‌توان به رونق صددرصدی گردشگری داخلی و خارجی، افزایش سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف، ترویج گردشگری حلال، افزایش میزان اشتغال و کارآفرینی، توسعه زیرساخت‌های گردشگری و ... اشاره کرد.

در نهایت آنکه، با این ویژگی‌ها و ظرفیت‌هایی که امروز در آذربایجان‌شرقی و در رأس آنها در شهر اولین‌ها هست و یا در آینده نزدیک به امکانات زیرساختی این شهر افزوده خواهد شد، به طور قطع و یقین باید یادآوری کنیم که تحقق آرمان «تبریز شهری جهانی و برای همیشه به عنوان زیباترین و توسعه یافته‌ترین شهرهای جهان اسلام» دور از دسترس نیست.

 

 

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.