سفیر قطر در مادرید: بحران کنونی می‌تواند به نظامی شدن منطقه منتهی شود/ طرحی برای تقابل مستقیم با ایران وجود دارد

سفیر قطر در اسپانیا درباره نظامی شدن منطقه خلیج فارس در صورت ادامه بحران میان برخی کشورهای عربی هشدار داد.

سفیر قطر در مادرید: بحران کنونی می‌تواند به نظامی شدن منطقه منتهی شود/ طرحی برای تقابل مستقیم با ایران وجود داردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی قطر اسکوپ، محمد بن جهام الکواری، سفیر قطر در اسپانیا، که در اندیشکده سلطنتی مطالعات راهبردی و بین‌المللی در شهر مادرید و در برابر شماری از سیاستمداران، خبرنگاران و تجار اسپانیایی سخنرانی می‌کرد، هشدار داد: بحران کنونی در منطقه می‌تواند به نظامی شدن منطقه خلیج (فارس) منتهی شود. اگر این موضوع روی دهد آنگاه این موضوع عواقب بدی برای منطقه و جهان به دنبال خواهد داشت.

وی از جامعه بین‌المللی خواست که موضعی قاطع بر ضد نظامی شدن منطقه اتخاذ کنند و جلوی اقدامات کشورهایی را که سبب بحران کنونی در منطقه شده‌اند و به سیاست کنونی خود ادامه می‌دهند، بگیرند. وی بر روی این موضوع تاکید کرد که آنچه که هم اکنون در قطر روی می‌دهد می‌تواند در هرکدام از کشورهای منطقه خلیج (فارس) روی دهد.

سفیر قطر در اسپانیا در بخشی از سخنان خود گفت: ما به خاطر بد شدن روابط دیپلماتیک با کشورمان و وضع محاصره یکجانبه با بحرانی غیرمنتظره روبرو هستیم. آن‌ها برخلاف قوانین بین‌المللی این اقدامات را انجام داده‌اند.

الکواری افزود: موضوع قابل توجه این است که کشورهایی که بحران کنونی و محاصره کنونی را ایجاد کرده‌اند هرگز این موضوع را در شورای همکاری خلیج (فارس) بررسی نکرده‌اند و درباره آن با کشورهای دیگر هیچ گفتگویی انجام نداده‌اند.

وی در ادامه اظهاراتش اعلام کرد: اقدامات خشن و وحشیانه‌ای بر ضد قطر اعمال شده است و این کشور‌ها به حداقل موازین حقوق بشر احترام نمی‌گذارند. این کشور‌ها به قطری‌هایی که در آنجا زندگی می‌کنند مهلت داده‌اند که حداکثر ظرف مدت چهارده روز به قطر بازگردند. این موضوع همچنین برای شهروندان خود آن کشور‌ها هم وجود دارد و آن‌ها به اتباع خود که در قطر هستند هم گفته‌اند که به کشورهای خود بازگردند.

سفیر قطر در اسپانیا رفتار کشورهایی را که علیه دوحه تحریم اعمال کرده‌اند، غیرقابل پذیرش خواند و گفت: آن‌ها با قطر همانند یک شکار آسان رفتار می‌کنند و از نظر آن‌ها قطر یک کشور اشغال شده است که باید به درخواست‌های آن‌ها تن در دهد. این کشور‌ها با رد هرگونه مذاکره از خود رفتاری مغرورانه و غیرمتمدنانه نشان می‌دهند.

الکواری بر روی این موضوع تاکید کرد و گفت: توجیهات این کشور‌ها متناقض است و بر اساس شواهد عملی نیست و آن‌ها بدون هیچ تفکری عمل می‌کنند.

وی گفت: ما با صدای بلند می‌گوییم که قطر از تروریسم حمایت نمی‌کند. تروریسم و موضوع تروریسم به عنوان نوعی سلاح بر ضد دیگر کشور‌ها و به منظور دامن زدن به اختلافات استفاده می‌شود. قطر از اخوان‌المسلمین حمایت نمی‌کند و آن‌ها از هیچ امتیازی برخوردار نیستند. باید یادآوری کنم که بسیاری از کشور‌ها و از جمله عربستان سعودی با این گروه در تماس هستند.

سفیر قطر در اسپانیا درباره روابط این کشور با ایران گفت: روابط با تهران متمایز و راهبردی نیست.

وی درباره روابط دوحه با جنبش حماس نیز گفت: قطر روابط ویژه‌ای با این گروه ندارد. قطر نگران اوضاع مردم فلسطین و موضوع صلح خاورمیانه است.

الکواری درباره دلایل واقعی بحران گفت: موضع قطر این است که یک سیاست خارجی مستقل داشته باشد و دوحه در سالهای اخیر به مرکزی برای گفتگو بدل شده است و نقش مهمی در میانجیگری‌های بین المللی ایفا کرده است.

او با اشاره به ناکامی عربستان سعودی و امارات در بحران یمن و گفت: برخی از کشور‌ها می‌خواهند که از قطر به خاطر حمایت از بهار عربی انتقام بگیرند و طرحی برای تقابل مستقیم با ایران وجود دارد. ما با چرخشی خطرناک روبرو هستیم. برخی از کشور‌ها تمایل زیادی به نظامی کردن منطقه دارند که این موضوع تبعاتی جدی و خطرناک برای تمامی کشورهای منطقه خلیج (فارس) و جهان به همراه خواهد داشت.

این دیپلمات قطری افزود: این کشور‌ها بخش زیادی از اعتبار خود را در سطح بین المللی برای ایجاد ائتلافی ضد قطر از دست داده‌اند و آن‌ها شورای همکاری خلیج (فارس) را به خطر انداخته‌اند. کشورهای اروپایی و آمریکایی به خاطر اوضاع کنونی دچار خسارت‌های اقتصادی و سیاسی خواهد شد.

محمد بن جهام الکواری گفت: قطر بر روی این موضوع تاکید دارد که گفتگو و تفاهم تنها راه حل سریع برای پایان این بحران است و لازم است که با صدای بلند به همگان بگوییم که از طولانی کردن بحران پرهیز کنید؛ زیرا این موضوع تبعات زیادی برای همگان به همراه دارد و قطر تمایل دارد و خوش‌بین است که این بحران را هر چه سریع‌تر حل و فصل کند.

انتهای پیام/

دیپلمات قطری: طرحی برای تقابل مستقیم با ایران  در منطقه وجود دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۰۵:۱۰ ۲۰ تير ۱۳۹۶
...گهی لپ لپ خورند،گه دانه دانه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۱۸ تير ۱۳۹۶
کشورهای عربی دارن نقشه میکشن.ایران بایست حواسش باشه
Iran (Islamic Republic of)
M r
۲۲:۲۲ ۱۸ تير ۱۳۹۶
زنده باد ایران جاودان
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۲۱:۳۹ ۱۸ تير ۱۳۹۶
البته قضیه قطر بوداره یکم حواسمون باشه تو تله نیوفتیم
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل
۲۰:۴۱ ۱۸ تير ۱۳۹۶
قطرخودشواز بقیه حامیان تروریست جداکرد
Iran (Islamic Republic of)
HK
۱۹:۴۲ ۱۸ تير ۱۳۹۶
یه جوری حرف از جنگ میزنن انگار قراره جنگ جهانی رخ بده تمام کشورهای عربی رو ایران طی کمتر از 24 ساعت فتح میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۱۸ تير ۱۳۹۶
اح سند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۱۸ تير ۱۳۹۶
اعراب وهابی اگه ۰/۰۰۰۰۰۰۱ هم امید مقابله نظامی با ایران داشتن الان صد بار حمله کرده بودن. هیچ غلطی نمیکنن

تنها شانسی که دارن اعراب, ما رهبر صبوری داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۱۸ تير ۱۳۹۶
اینها ( آل سعود ) تمام امیدشان به موفقیت تروریست های شرور در سوریه و عراق بود مطمئن باشید اینها بعد از شکست مفتضحانه تروریست ها هیچ برگ برنده ای در دست ندارند شاید به کمک آمریکا و اسرائیل بتوانند یک شرارتهایی را در منطقه بکنند اما شکست آنها قطعی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۱۸ تير ۱۳۹۶
ایران باید در این موقع حساس حواسش را جمع کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۱۸ تير ۱۳۹۶
درآمد سرانه در کشور قطر بین 146000 تا 150000 دلار میباشد که معادل درآمدی بین پانصد و پنجاه میلیون تا پانصد و شصت و پنج میلیون تومان می باشد و ثروتمند ترین کشور جهان است و جمعیتی معادل دومیلیون نفر دارد که تقریبا بین سیصد تا سیصد و پنجاه هزار نفر آنها قطری و مابقی مهاجر هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۱۸ تير ۱۳۹۶
قبلا گفتم این داستان قطر و درگیریش با اعراب فیلمه.به این طریق میخوان بگن قطر که دوست ما بود بخاطر خرید هندوانه از ایران تحریم کردیم دیگه وای بحال بقیه .:)))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۸ تير ۱۳۹۶
برو گمشو ترسو تو هم تا چیزی می شه میگی الان جنگ می شه می خوان بکشنمون پای ایران هم وسط نکش همکار ترکیه و داعش
آخرین اخبار