با حضور وزاری ارتباطات و فرهنگ و ارشاد ؛

سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات رونمايی شد / گامی مهم برای شفاف شدن دستگاه ها

سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با حضور محمود واعظی وزیر ارتباطات و صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمايی شد

سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات رونمايی شدبه گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با حضور محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در  محل وزارت ارشاد  رونمايی شد.

در ابتدای این مراسم دکتر حسین انتظامی به عنوان دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به سخنرانی پرداخت و اطلاعاتی را در مورد این سامانه ارائه کرد.

سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات موجب شفاف سازی دستگاه ها برای مردم است

وی در مورد سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: قانون ایجاد این سامانه  در سال 88 تصویب شد اما تا سال 92 به تاخیر افتاد و در سه سال اخیر آیین نامه اجرایی تصویب شد.

انتظامی ادامه داد: در سال 94 کمیسیون مربوط شکل گرفت و ریاست آن بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشته شد.

وی گفت: وظیفه ایجاد سامانه نیز توسط سازمان فناوری اطلاعات پیگیری و برای آن 8 ماه کار مطالعاتی انجام شده است و  این سامانه در حال حاضر به صورت آزمایشی 45 روز است راه اندازی شده است تا مشکلات آن بررسی و رفع شود لذا  و در مرحله اول  تا کنون 34 دستگاه عمدتا از قوه مجریه  به این سامانه پیوسته اند و انتظار میرود 400 دستگاه حاکمیتی مشمول این قانون شوند.

انتظامی بیان داشت : این قانون موجب شفاف سازی عملکرد دستگاه ها برای مردم شده که اجرای صحیح آن موجب  ترویج مردم سالاری دینی و سرمایه اجتماعی و تقویت انسجام داخلی میشود.

معاون وزیر ارشاد تاکید کرد: امید است این سامانه به جایی برسد که دستگاه ها اطلاعات را به صورت دقیق و شفاف منتشر کنند.

 وزیر ارتباطات : دسترسی آزاد به اطلاعات عامل نزدیک شدن دولت و حاکمیت

در ادامه محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: ضمن تشکر از وزیر قبلی و فعلی فرهنگ و ارشاد و دکتر انتظامی و مهندس جهانگرد ، اگر بناداریم دولت مردمی بماند باید پاسخگو باشد ، در نتیجه با استفاده از این سامانه نظارت مردم را بر خودمان بالا می بریم که این  خود فرآیند مردم سالاری است و من خوشحالم ، این سامانه که برای شفاف سازی و مردم سالاری نقش کلیدی دارد رونمایی می شود.


وی در ادامه بیان داشت : کار در 45 روز گذشته با وجود وقت کم خوب پیش رفت و نقایص به سرعت در حال دیده شدن است و ما باید توجه داشته باشیم که این سامانه یک مسئله ملی است و همانطور که گفتم اگرمیخواهیم دولت مردمی بماند باید پاسخگو باشد و دولت پاسخگو باید ابزار ارتباط حاکمیت و مردم را داشته باشد و این سامانه همین ابزار است.

واعظی افزود: باید نظارت مردم را برخودمان بالا ببریم ، این سامانه باعث می شود خودمان را محک بزنیم ، دولت امانتدار اطلاعات است ، به این معنا که همیشه این امانت را نگه دارد تا زمانی که این اطلاعات به رفع فساد و تبعیض و شفاف سازی کمک کند و همچنین رابطه مردم و دولت باید دوسویه باشد و نباید از آن سوء استفاده شود.

وزیر ارتباطات در ادامه بیان داشت : در موضوع اطلاعات سه محدودیت عمده داریم: اول منافع عمومی و ‌ امنیت ملی است دوم حریم خصوصی افراد و شرکت هاو سوم اطلاعاتی است که در فرآیند تصمیم گیری های مهم مطرح است.

وی افزود : اکنون 140 کشور دارای این قوانین هستند و نود کشور دیگر نیز تلاش دارند آن را تدوین و اجرا کنند. زیرساختهایی که این وزارت ارتباطات ایجاد کرده است استفاده از این سامانه را در سرتاسر کشور و مناطق محروم ممکن می کند. امیدوارم این گام درست انجام شود.

رونمایی از دولت الکترونیک در آینده نزدیک / لزوم فرهنگ سازی در استفاده از سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات

وزیر ارتباطات در بخش پایانی سخنانش ضمن وعده رونمایی از دولت الکترونیک طی 3 تا 4 هفته آینده به موضوع فرهنگ سازی برای این سامانه پرداخت و عنوان کرد: دولت الکترونیک تا 3 یا 4 هفته آینده رونمایی می شود که میتواند به نوعی در خدمت سامانه انتشار و دسترسی اطلاعات هم باشد.


اما این طور نباشد که صرفا این سامانه راه اندازی شود ، بلکه باید فرهنگ سازی و آموزش در دستگاهها هم باشد که اطلاعات را قرار دهند و یک فرهنگ سازی هم در بین مردم باشد که چه اطلاعاتی درخواست میکنند و چگونه از آن استفاده میکنند.

وی در پایان گفت: دسترسی آزاد به اطلاعات عامل نزدیک شدن دولت و حاکمیت است

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار