ثبت‌نام مدارس دولتی قم به‌شرط پرداخت پول

علیرغم اعلام و توصیه‌های مسئولان آموزش و پرورش بر عدم دریافت اجباری کمک‌های مردمی از سوی مدیران مدارس دولتی باز هم بحث تکراری پرداخت شهریه‌های اجباری نارضایتی خانواده‌ها را به دنبال داشته و به معضلی در بین آن‌ها تبدیل شده است.

ثبت‌نام مدارس دولتی قم به‌شرط پرداخت پولبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها ثبت‌نام فرزندان در مدارس به یکی از دغدغه‌های بزرگ در خانواده‌ها تبدیل‌شده است، مدارسی که از دولتی گرفته تا غیردولتی شرایط خاص خود را دارند، در مراکز غیردولتی و هیئت‌امنایی ثبت‌نام با دریافت شهریه‌های مصوب انجام می‌شود، اما در مدارس دولتی که علیرغم اعلام و توصیه‌های مسئولان آموزش و پرورش برعدم دریافت اجباری کمک‌های مردمی از سوی مدیران مدارس و تأکید اختیاری و داوطلبانه بودن این کمک‌ها، بازهم بحث تکراری پرداخت شهریه‌های اجباری با عنوان کمک‌های مردمی، نارضایتی خانواده‌ها را به دنبال داشته و به معضلی در بین آن‌ها تبدیل‌شده است.

اختیاری و داوطلبانه بودن کمک‌های مردمی ازنظر مسئولین

در همین رابطه تعدادی از شهروندان از محله‌های مختلف در پیامی با این مضمون اعلام کردند: باوجود اعلام وزارت آموزش و پروش و صداوسیما در مورد عدم دریافت پول هنگام ثبت‌نام، در تعدادی از مدارس قم مبلغی به‌صورت دستی دریافت می‌شود. به گفته‌ این شهروندان قمی ما برای تأمین مخارج زندگی با مشکلات زیادی مواجه هستیم تا چه رسد به این‌که برای تحصیل فرزندانمان در مدارس دولتی پول بپردازیم.

تعدادی از والدین دانش آموزان با اشاره به بیان علت دریافت هزینه از سوی مدیران مدارس اظهار داشتند: مدیران هنگام ثبت‌نام از موارد مختلفی حرف می‌زنند از جمله نوسازی میز و نیمکت‌های مدرسه، افزایش تعداد وسایل گرمایشی و سرمایشی، انجام تعمیرات در مدرسه که اما آخر سال از انجام این موارد هم هیچ خبری نیست. این رویه نه‌تنها در هنگام ثبت‌نام بلکه چندین بار در سال برای خانواده‌ها تکرار می‌شود، به‌طوری‌که روند این برنامه تاکنون با شکایت خانواده‌ها مواجه بوده است.

یکی از والدین دانش آموزان تصریح کرد: وزارت آموزش‌ و پرورش هرساله با صدور بخشنامه‌ای، دریافت هرگونه وجهی را از والدین دانش آموزان ممنوع اعلام کرده و بر اختیاری و داوطلبانه بودن این برنامه تأکید می‌کند اما بااین‌حال مدیران مدارس دولتی باوجود بخشنامه‌های قاطع وزارت آموزش‌وپرورش تحت عناوین گوناگون از دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها هزینه دریافت می‌کنند.

بخشنامه‌هایی که به گفته والدین دانش آموزان گرچه صادر می‌شود اما عملاً کارایی لازم را برای خانواده‌ها ندارد.

اجباری بودن پرداخت هزینه‌ها از سوی مدیران مدارس

مادر سه دانش‌آموز نیز دراین‌باره می‌گوید: «سه فرزند در مقاطع مختلف تحصیلی دارم، که برای ثبت‌نام دوره دبستان فرزندم مدرسه هزینه‌ بالایی را درخواست کرده است. همسرم کارگر ساده‌ای است و تقریباً هرسال مجبور به پرداخت هزینه‌های بالایی به مدارس دولتی هستیم. حال سؤال اینجاست که مگر آموزش در این مراکز رایگان نیست چطور می‌شود برای آموزش ابتدایی باید این‌همه هزینه بپردازیم.»

مادر دانش‌آموز دیگری نیز دراین‌باره افزود: «در صورت عدم پرداخت هزینه‌ تعیین‌شده، کارنامه فرزندمان را گرو نگه می‌دارند، بااین‌وجود به چند مدرسه خارج از محدوده منطقه زندگی‌مان مراجعه کردم و همه آن‌ها در صورت دریافت هزینه راضی به ثبت‌نام فرزند دیگرم شدند. مگر دریافت وجه به‌صورت اختیاری نیست پس چرا مدارس دولتی با دریافت هزینه اقدام به ثبت‌نام فرزندانمان می‌کنند؟ ما مشکلاتمان را کجا مطرح کنیم؟»

اما با مراجعه به برخی مدارس مدیران آن‌ها نظر دیگری دارند و البته در فضای کلی مدارس جریان دیگری وجود دارد.

یکی از مدیران مدارس با تأیید دریافت وجه هنگام ثبت‌نام و گرو گرفتن کارنامه‌ها عنوان کرد: «بسیاری از مدیران برای هزینه‌های جاری مدارس دولتی، پولی در اختیار ندارند، هر‌ سال در قانون بودجه مبلغی به‌عنوان سرانه دانش‌آموزی تصویب می‌شود، اما در عمل بسیاری از مدیران مدارس برای هزینه‌های جاری دستشان خالی است.

کمبود سرانه دانش‌آموزی و نیاز به دریافت کمک‌های مردمی

به گفته این مدیر مدرسه سرانه دانش‌آموزی مبلغی است که بابت هزینه‌های جاری مدرسه مانند هزینه آب، برق، تلفن، کاغذ، اردوهای دانش‌آموزی و برخی فعالیت‌های فوق‌برنامه در اختیار مدرسه قرار می‌گیرد، که باوجود هزینه‌های بالا مقدار این مبالغ برای اداره مدرسه کافی نخواهد بود، بنابراین بابیان مشکلات مدارس، و با نظر و پیشنهاد مدیران مناطق، نیازمند به دریافت وجه نقدی و کمک‌های مردمی از خانواده‌ها خواهیم بود.

در همین رابطه مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم، با اشاره به حساسیت موضوع ثبت‌نام و دغدغه‌ای که مدیران و دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت و اولیاء و دانش آموزان در این زمینه دارند، اظهار داشت: تیم‌های بازرسی در نواحی و مناطق استان مستقرشده‌اند، تا بتوانیم شرایطی آرام و بدون دغدغه را برای ثبت‌نام دانش آموزان ایجاد کنیم.

به گفته حمیدرضا شیخ‌الاسلام مأموریت ما این است که مردم با کمترین نگرانی فرزندان خود را در مدارس ثبت‌نام کنند و در این راه باید رضایت حداکثری آنان را فراهم کنیم.

وی با توصیه بر استفاده مؤثر از ظرفیت‌های درون و برون‌سازمانی در مسیر آماده‌سازی مدارس برای شروع سال تحصیلی همراهی و همدلی را مسیر رشد و تعالی در عرصه تعلیم و تربیت برشمرد و تأکید کرد: مسئولان آموزش‌وپرورش با رعایت ضوابط، رضایتمندی اولیاء و جامعه را در ثبت‌نام دانش آموزان موردتوجه قرار دهند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم رعایت اخلاق اسلامی را از سوی مدیران مدارس ضروری دانست و گفت: مدیران در هنگام ثبت‌نام باید دارای سعه‌صدر باشند و پاسخ‌های آنان به اولیاء جنبه اقناعی داشته باشد.

تعامل اثربخش خانه، مدرسه و کمک‌های داوطلبانه

شیخ‌الاسلام تصریح کرد: آموزش‌وپرورش به دغدغه والدین احترام خواهد گذاشت و با نظارت مستمر بر عملکرد مدیران تلاش می‌کند تا فرایند ثبت‌نام دانش آموزان در فضایی آرام و منطقی انجام شود.

وی افزود: آموزش‌وپرورش با توجه به محدوده جغرافیایی سکونت خانواده‌ها اقدام به ثبت‌نام دانش آموزان می‌کند خانواده‌ها اطمینان داشته باشند که حتی یک دانش‌آموز با مشکل ثبت‌نام مواجه نخواهد شد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی جامع و مدرن باید بستر مناسب را درزمینهٔ انجام تعمیرات، تجهیزات، فضاهای آموزشی، شاداب سازی مدارس، سازمان‌دهی و ساماندهی نیروی انسانی، ثبت‌نام از دانش آموزان در پایه‌های مختلف تحصیلی و سازمان‌دهی فضاهای آموزشی فراهم کرد.

شیخ‌الاسلام با اشاره به اینکه مدیران مدارس نقش مهمی در فراهم کردن این بستر دارند یادآور شد: اجرای این اقدامات مهم در مدارس نیاز به مشارکت و همدلی مدیران مدارس و همکاری و همراهی سایر عوامل اجرایی دارد.

وی عنوان کرد: تأکید ما در ثبت‌نام بر عدم دریافت وجه از اولیاء محترم بوده اما درخواستمان از عزیزانی که دارای تمکن مالی هستند سرمایه گزاری برای فرزندان و آینده‌سازان ایران اسلامی به تعامل اثربخش خانه، مدرسه و کمک‌های داوطلبانه است تا در پرتو آن و به نعمت الهی بتوان شرایطی سرشار از آرامش را برای فرزندان عزیزتان در محیط آموزشی فراهم کرد.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: قم ، ثبت نام ، مدارس قم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.