وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت؛

تمدید مجدد مهلت انتخاب رشته آزمون ارشد دانشگاه آزاد/ بودجه دانشگاه‌ها و آموزش عالی کشور ۸۳۰۰ میلیارد تومان است

وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بیان برخی از آنها می‌پردازیم.

تمدید مجدد مهلت انتخاب رشته آزمون ارشد دانشگاه آزاد/ بودجه دانشگاه‌ها و آموزش عالی کشور ۸۳۰۰ میلیارد تومان استبه گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بسیاری رو به رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.


تمدید مجدد مهلت انتخاب رشته آزمون ارشد دانشگاه آزاد
مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم اظهار کرد: مهلت انتخاب رشته داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی که پیش از این روز شنبه ۱۷ تیرماه اعلام شده بود، مجددا تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۲۱ تیرماه ۹۶ تمدید شد.

معاون آموزشی وزیر علوم در توضیح دلایل تمدید مجدد انتخاب رشته آزمون ارشد دانشگاه آزاد گفت: به دلیل رسیدگی به اعتراض مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی، در خصوص عدم اعطای مجوز به برخی رشته محل‌های دوره کارشناسی ارشد این دانشگاه، از سوی وزارت علوم، مهلت انتخاب رشته داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی مجددا تمدید می‌شود.

بودجه دانشگاه‌ها و آموزش عالی کشور ۸۳۰۰ میلیارد تومان است
حسین عسگریان معاون اداری و مالی وزارت علوم تصریح کرد: خوشبختانه سازمان برنامه و بودجه همکاری خوبی با وزارت علوم و آموزش عالی کشور داشته و ما باید از طریق برنامه‌ریزی منظم بتوانیم بودجه‌های لازم را برای آموزش عالی از سازمان برنامه و بودجه دریافت کنیم.

عسگریان اظهار کرد: در حال حاضر بودجه آموزش عالی کشور و دانشگاه‌ها هشت هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است که اگر بودجه مربوط به جدول ۱۴ به این میزان افزوده شود، می توان بخش زیادی از مشکلات دانشگاه‌ها را از طریق این جدول برطرف کرد.

وی در خصوص بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها نیز ادامه داد و گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته، بیشتر دانشگاه‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد بودجه خود را به امر پژوهش اختصاص می‌دهند.

رشد کمیت تولید علم ایران به ۱۹ درصد رسید
محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با بیان اینکه بر اساس اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی وب آو ساینس (آی.اس.آی) در سال 2016 نسبت به سال 2015 رشد کمیت تولید علم کشور به 19 درصد رسیده است، اظهار کرد: اگرچه در سال 2017 به سر می‌بریم، اما اطلاعات سال 2016 هنوز در حال کامل شدن است و تا کامل شدن اطلاعات سال 2017 مدت زمان زیادی مانده است. در سال 2015 کمیت تولید علم کشور 38 هزار و 332 مورد بود که این رقم درسال 2016 به 45 هزار و 560 مورد رسید. بررسی 25 کشور برتر بر اساس کمیت تولید علم در 2سال مورد بررسی نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران رتبه نخست دنیا در رشد کمیت تولید علم را همچنان در اختیار دارد.

چند نفر در آزمون استخدامی ثبت نام کردند؟
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور اظهار کرد: ثبت‌نام برای شرکت در این آزمون از عصر دوشنبه ۲۹ خرداد ۹۶ از طریق سایت سازمان سنجش آغاز شده است و داوطلبان برای ثبت‌نام تا ساعت ۲۴ امروز یکشنبه ۱۱ تیر ماه فرصت دارند در این آزمون ثبت نام کنند.

وی بیان کرد: در مجموع و تا ساعت پایانی مهلت ثبت نام تعداد ۳۹۷ هزار و ۳۳۸ نفر در چهارمین آزمون استخدامی ثبت نام کرده اند.

مشاور عالی سازمان سنجش با اشاره به نحوه پرداخت هزینه ثبت‌نام شرکت در این آزمون گفت: با توجه به اینکه پرداخت هزینه ثبت‌نام به صورت اینترنتی انجام می‌شود لذا داوطلبان ضرورت دارد پس از پرداخت مبلغ ۳۳۰ هزار ریال (۳۳ هزار تومان) به صورت الکترونیکی و با کارت‌های عضو شبکه شتاب نسبت به تکمیل فرم ثبت‌نام اقدام کنند.

بیش از 1700 رشته‌ محل کارشناسی‌ارشد دانشگاه آزاد تایید شد
علیرضا منادی سفیدان معاون امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نتیجه جلسه امروز که با حضور مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی، وزارت علوم و سازمان سنجش در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: بازگشت یک هزار و 700 تا 2 هزار رشته دانشگاه آزاد اسلامی نتیجه برگزاری این جلسه بود.

منادی به نظر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این باره اشاره کرد و گفت: نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون آموزش از جریان‎های مختلفی مانند امید‎ها، مستقلین و اصولگرایان کمک‌های‎ زیادی در این باره کردند و هر سه جریان به دفاع از دانشگاه آزاد اسلامی برخاستند.

ثبت نام هفدهمین دوره «عتبات دانشگاهیان» آغاز شد
محمد رضا فقیهی رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با اشاره به اعطای وام عتبات به دانشگاهیان ادامه داد: مقدار این وام در سفرهای زمینی یک میلیون تومان و برای سفرهای هوایی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، این وام به هر زوج به صورت جداگانه تعلق خواهد گرفت، حتی اگر یکی از زوجین، دانشجو هم نباشد می تواند از این وام استفاده کند.
رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده وام یک میلیونی برای سفرهای زمینی و وام یک و نیم میلیونی برای سفرهای هوایی به متقاضیان اعطاء می شود.

قفل تبادل اطلاعات بین دانشگاهی تا پایان سال 98 باز می‌شود
محمد فرهادی وزیر علوم اظهار کرد: شورای راهبردی‌ شبکه علمی کشور تشکیل شده است و بر طبق آن شبکه علمی کشور سبب اتصال تمامی مراکز پژوهشی، تحقیقاتی و همچنین حوزه‌های علمیه می‌شود.

وی با بیان اینکه شبکه علمی شاهراه ارتباطی دانشگاه‌ها با مشترکان خود است، گفت: در تلاش هستیم تا پایان سال 98 شبکه علمی کشور در مراکز علمی کل کشور بهره‌برداری شود.

فرهادی مطرح کرد: در فاز اول دانشگاه‌های تهران و در فاز دوم دانشگاه های شهرهایی چون کرج، تبریز، مشهد، شیراز، قم به شبکه علمی متصل می‌شود و همچنین در فاز سوم سعی می‌شود تا پایان سال 98 تمامی مراکز استان‌ها به این شبکه علمی تجهیز شوند.

انتهای پیام/

وزارت علوم به قانون پایبند باشد/ ارائه وام کم بهره به دانشجویان موسسات غیرانتفاعی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار