وزیر راه و شهرسازی؛

وضعیت زندگی شهروندی در کشور نامناسب است

وزیر راه و شهرسازی گفت:جمعیت شهری ایران حدود ۵۹ میلیون نفر است و میزان حاشیه نشینی و بدمسکنی در بافتهای فرسوده و سایر بافتها حدود ۱۹ میلیون نفر در سطح کشور است.

وضعیت زندگی شهروندی در کشور نامناسب استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی عصرامروز در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری سیستان و بلوچستان در زاهدان افزود: حدود ۳۵ درصد جمعیت در وضعیت نابسامانی زندگی می کنند که تا ۴۱ درصد متغیر است.

آمار سال ۹۵ در مقایسه با سال ۹۰ نشان می دهد که جمعیت روستایی ۲ درصد کاهش و شهری ۲ درصد افزایش یافته است و جمعیت روستایی بصورت ملی نزول دارد.

در برنامه ریزی مسکن در حوزه شهری باید روی بافت حاشیه نشینی متمرکز شد تا منابع به درستی هزینه و بهره وری داشته باشد.

موضوع حاشیه نشینی یک مسئله ملی است و به همین علت برگزاری جلسات ستادهای بازآفرینی شهری در استانداری ها و فرمانداری ها پیش بینی شد.

نیاز به یک نوع همگرایی افقی و همراهی بین وزارتخانه ای و در سطح شهرستانها نیز ایجاد هماهنگی بین نیروهای محلی برای رفع معضلات حاشیه نشینی در بخشهای مختلف وجود دارد.

برش افقی برنامه ریزی با همراهی و مشارکت دستگاههای اجرایی مختلف در حاشیه شهرها در جهت افزایش کیفیت زندگی مردم و حتی در حوزه مسکن این روش کارآمدتر و ارجح تر است.

بزرگترین مشکل بافت های حاشیه نشین نداشتن هویت محله ای است و افراد ساکن آنها حس تعلق خاطر ندارند.

رویکرد وزارت راه و شهرسازی تعریف محله است و این محلات ساختار خودش را از حیث امکانات از جمله مدرسه، مسجد ،بازار و روابط اجتماعی می خواهد و تنها روی نقشه نیست.

سیاست محله محوری باید محور تمام برنامه ریزی ها تعریف شود.

پیشنهاد ما به استان این هست هرجا که زمین دارید چه از محل اراضی خالصه و چه سازمان ملی زمین و مسکن، افراد متقاضی با دریافت وام با نظارت نظام مهندسی نسبت به بهسازی و ارتقاء سکونتگاهها اقدام نمایند .

نیاز به ایجاد مدارس در مناطق حاشیه نشین بسیار جدی و ضروری است که در صورت انعکاس جدی آن ، در سطح مرکز از طریق رئیس جمهور محترم پیگیری خواهد شد.

نکته بسیار مهم برای پیوستن حاشیه به متن اینکه سازمان اجتماعی را بپذیریم بنابراین در ابتدا باید فضای عمومی و شاکله شهری را ایجاد کنیم زیرا مکان فاقد خیابان ، ساختار اجتماعی و هویت هیچ ارزشی ندارد.

وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد فضای عمومی با تمام امکانات اعم از خانه سلامت،بهداشت، مدرسه و تامین قیر برای آسفالت معابر در سکونتگاههای غیررسمی حاضر به هر نوع همکاری و کمکی است.

انتهای پیام/ز

ارتباط با غرب رهیافت فرهنگی برای ‌ایران ندارد‌

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.