امیری در همایش فصلی خانه احزاب:

دولت بدون کمک احزاب نمی تواند مشکلات کشور را حل کند/نقدهایی درباره فعالیت احزاب وجود دارد

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: دولت به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را حل کند از این رو احزاب باید نظر و طرح بدهند.

دولت بدون کمک احزاب نمی تواند مشکلات کشور را حل کند/نقدهایی درباره فعالیت احزاب وجود داردبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور در همایش فصلی خانه احزاب که پیش از ظهر امروز در وزارت کشور برگزار شد، بیان داشت: جلسه امروز بسیار کاربردی بود و صحبت‌هایی که نمایندگان احزاب ارائه کردند از زوایای مختلف قابل توجه است.

وی با بیان اینکه سابقه حزب، تحزب و حزب‌گرایی در ایران به دوران مشروطیت برمی‌گردد، گفت: اما واقعیت این است که حزب به معنی واقعی و حقیقی تا پیروزی انقلاب اسلامی مفهومی نداشته است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه دو حزب پیش از پیروزی انقلاب اسلامی فعال بودند که نحوه تشکیل، نقش آفرینی و همچنین وابستگی آنها به حکومت کاملا آشکار بود، افزود:‌ یکی از مهمترین شاخصه‌های دموکراسی در دنیای امروز موضوع تفکیک قوا است، چرا که تمرکز قدرت در دست یک نفر می‌تواند فسادآور باشد.

امیری گفت: فردی که هم اختیار اجرایی، هم اختیار قانون گذاری و همچنین قضایی را در اختیار داشته باشد براساس تجربه بشری می‌توان گفت که به بی‌راهه می‌رود و حکومت وی نیز به استبداد ختم می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه اصل تفکیک قوا از مهم‌ترین شاخه‌های دموکراسی محسوب می‌شود، عنوان کرد: بحث انتخابات و اتکای جامعه به آرای مردم یکی از مباحث بسیار مهم در این راستا است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه خوشبختانه این ساز و کار، استقلال قوا و اتکای اداره کشور به آرای عمومی و قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران به وضوح دیده می‌شود افزود: مردم نمایندگانی انتخاب می‌کنند و آنان به وکالت از مردم، عالی‌ترین مقام کشور که رهبری است را انتخاب می‌کنند.

وی با بیان اینکه در بسیاری از نظامهای سیاسی دنیا هم شاهدیم که رهبری، رئیس جمهور و نخست وزیر نیز بر اساس چنین مکانیزمی انتخاب می‌شوند، گفت: اساس و پایداری حکومت ما بر اساس رأی مردم است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با تأکید بر اینکه رئیس جمهور، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شوند، تصریح کرد: ‌بقیه مقامات کشور هم به لحاظ اینکه اساس در نظام جمهوری اسلامی براساس اتکا به آرای مردم است، به همین دلیل این افراد مشروعیت و مقبولیت خود را از سیستم اتکای به آرای عمومی می‌گیرند.

وی اضافه کرد: اتکا به آرای عمومی یک اصل در قانون اساسی است که هیچ کس نمی‌تواند‌ آن را مورد خدشه قرار دهد.

امیری با بیان اینکه سال 57 در آغاز حضور گسترده مردم برای تشکیل احزاب و گروه‌های سیاسی بود بیان داشت: انقلاب به رهبری امام راحل توانست تمام مردم را به عرصه کشور بیاورد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود:‌ شخصیت کاریزمایی امام راحل توانست مهمترین اجتماعات تاریخ ایران را شکل دهد و منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شود.

وی ادامه داد: تعدادی از اعضای گروه‌های سیاسی پیش از انقلاب در زندان بودند و برخی نیز در دادگاه‌های نظام محاکمه شدند لذا ما با چنین وضعیتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد تشکیل احزاب و گروه‌های مختلف در کشور بودیم.

امیری یادآور شد:‌ در سال 57 مردم در اطراف دانشگاه تهران و همچنین میادین اصلی شهرها شاهد حضور احزاب و گروه‌های سیاسی بودند که هرکدام به نوعی در تأثیرگذاری وقایع اجتماعی و سیاسی سال 57 نقش داشتند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور ادامه داد: اگر بخواهیم این احزاب را دسته بندی کنیم می‌بینیم که برخی از این احزاب نگاه لیبرالی داشتند و برخی هم اسلام گرا بودند که متأسفانه با دیدگاه‌های تند وعدم وجود پایگاه‌‌های فقهی و علمی مانند منافقین به بیراهه رفتند.

وی اضافه کرد:‌یک دسته هم احزاب چپ بودند که در اوایل انقلاب ظهور و بروز پیدا کردند و یک سری از احزاب هم از نیروهای انقلابی تشکیل شده بودند که شاخص‌ترین آنها حزب جمهوری اسلامی بود و شهید بزرگوار آیت الله بهشتی این حزب را تأسیس کرد و بزرگانی چون آیت الله هاشمی رفسنجانی، آیت الله موسوی اردبیلی نیز حضور داشتند.

امیری با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب احزاب فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشتند، افزود: در زمانی که با تعدد احزاب سیاسی در کشور مواجه بودیم برخی از آنان بیراهه رفتند و مانند منافقین مقابل نظام ایستادند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه صدام ما را با جنگ تحمیلی مواجه کرد، گفت: بعد از سال 59 که صدام به کشور ما حمله کرد موضوع احزاب و گروه‌های سیاسی تحرک قبل از سال 59 خود را از دست دادند چرا که اولویت اول نظام موضوع جنگ بود.

وی با بیان اینکه با پایان جنگ فصل جدید دیگری از احزاب و گروههای سیاسی در کشور شکل گرفت و اگر بخواهیم این دوره را نامگذاری کنیم، بهتر است از آن به عنوان دوره قاعده مند شدن احزاب نام ببریم، گفت: بعد از جنگ دوره تثبیت احزاب است. پس از این دوره احزاب در برپایی انتخابات مجلس شورای اسلامی بسیار نقش ایفا کردند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه احزاب در چهل سال گذشته در تثبیت نظام جمهوری اسلامی، مردم سالاری دینی و جلوگیری از فسادهای اقتصادی نقش داشتند، گفت: نقشی که احزاب در حاکمیت قانون دارند، بسیار مهم است.

وی عنوان کرد:‌ لایحه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی در دولت تدبیر با نظرخواهی از جریان‌های سیاسی پیگیری شد که در مجلس نهم با تغییراتی مواجه شد.

امیری اضافه کرد:‌ نقدهایی در خصوص فعالیت احزاب وجود دارد اما گامهای مثبتی هم برداشته شده است. مهم این است که احزاب به توسعه سیاسی کشور کمک کرده‌اند و در پیگیری مطالبات مردم موثر بودند و از انسداد سیاسی نیز پیشگیری کردند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه احزاب به نظام جمهوری اسلامی خدمت کرده‌ است، گفت:‌ حزب اکنون در ایران در دوره نوجوانی به سر می‌برد. اگر در انتخابات مجلس حزب داشتیم بسیاری از هزینه‌هایی که حاکمیت و نظام پرداختند بر عهده حاکمیت نمی‌افتاد. اکنون ظرفیتی در مجلس ایجاد شده اما به خاطر نبود حزب و نگاه حزبی بهره نمی‌بریم.

امیری تأکید کرد: ‌کشور در شرایطی است که نیاز به کمک احزاب دارد تا مشکلات مربوط به اشتغال، بحث حاشیه‌نشینی و...حل شود، دولت به تنهایی نمی‌تواند همه این مشکلات را حل کند احزاب باید نظر و طرح بدهند چرا که شخص رئیس جمهور و مجموعه دولت از پیشنهادهای سازنده و نقدهای دلسوزانه استقبال می‌کند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه کارکرد حزب را صرفا در موضوع کارکرد سیاسی نبینید، گفت: احزاب باید ایجاد اعتماد کنند و خود را به اثبات برسانند.

انتهای پیام/

 

مشکلات احزاب در کشور

وضعیت فعالیت احزاب در کشور

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار