در حاشیه هیات دولت؛

واعظی: ماهواره مصباح دست ایتالیا است/ نمی‌دانیم چه بر سر این ماهواره آمده است

وزیر ارتباطات گفت: ماهواره مصباح اکنون در ایتالیا است این ماهواره طی 10 سال گذشته از دست ما خارج بوده و نمی‌دانیم چه بر سرش آمده است.

واعظی: ماهواره مصباح دست ایتالیا است/ نمی‌دانیم چه بر سر این ماهواره آمده استبه گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیأت دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا ماهواره مصباح به جای پرتاب به فضا به موزه می‌رود؟ اظهار داشت: ماهواره مصباح اولین ماهواره سنجشی است که آزمایش آن از 13 سال قبل شروع شد در آن زمان ما خودمان پرتاب‌کننده نداشتیم، دولت وقت بر اساس هماهنگی اولیه این ماهواره را به ایتالیا فرستاد و در آن زمان با مشکلاتی مواجه شدیم و آنان اعلام کردند که پرتاب نمی‌کنیم.

وی افزود: این ماهواره آنجا ماند و بعد از یکی دو سال رئیس جمهور وقت اعلام کرد که اگر آنان ماهواره را پرتاب نمی‌کنند، ما خودمان اینجا برای ماهواره بعدی گام بر می‌داریم، همینطور هم شد و ماهواره در دولت قبل و این دولت ساخته شد و انواع پیشرفته‌تر آن‌ها به فضا پرتاب شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: ما بعد از برجام مذاکراتی را آغاز کردیم برای اینکه ماهواره را بگیریم و زمانی که عمر ماهواره می‌گذرد و باتری‌اش تمام می‌شود انواع و اقسام اتفاقات می‌افتد؛ این ماهواره طی 10 سال گذشته از دست ما خارج بوده و نمی‌دانیم چه بر سر این آمده است.

وی گفت: بنای ما بر این است که طی مذاکراتی این ماهواره را بگیریم و به دست متخصصان بدهیم و آنان بگویند که آیا این ماهواره قابل پرتاب است یا خیر یک اظهار نظر یکی از کارشناسان فضایی کرده و گفته اگر این ماهواره قابل پرتاب نباشد به موزه می‌رود،

وزیر ارتباطات خاطر نشان کرد: ما اصلا موزه‌ای برای ماهواره نداریم، زمانی که ماهواره را برگردانیم گروهی تخصصی آن را بررسی می‌کنند و نتیجه کار آن گروه تصمیم نهایی را می‌گیریم.

واعظی تصریح کرد: با همت دولت و مجلس و ارتباط نزدیک با بخش خصوصی کار خوبی انجام شد؛ روی دو محور تمرکز کردیم یکی در مورد شبکه ملی اطلاعات بود، فکر می‌کنیم خیلی از دغدغه‌های رهبری را می‌تواند پاسخ دهد.

وی افزود: زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات را فراهم کردیم اما برای بارگذاری آن همه دستگاه‌های کشور باید در بستر تولید محتوای آن قرار بگیرند.

وزیر ارتباطات اظهار داشت: البته شبکه علمی کشور در بستر شبکه ملی اطلاعات راه ‌اندازی شد و سلامت الکترونیک را هم تا پایان این دولت بارگذاری می‌کنیم، ضروری است که همه دستگاه‌ها باید در این بستر حضور داشته باشند تا این موارد حل شود.

انتهای پیام /

مذاکراتی برای باز پس‌گیری ماهواره مصباح صورت گرفته است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۱۴ تير ۱۳۹۶
اون کسی که اظهار نظر کرده کارشناس فضایی نبوده فقط.

بلکه سمت ریاست سازمان و معاونت هم داشته اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۴ تير ۱۳۹۶
بالاخره مصباح در کهکشان گم شده در موزه نرفته خوبه
آخرین اخبار