مدیرکل امور بین الملل سازمان انرژی اتمی:

سومین جلسه ایران و اروپا در حوزه تحقیق و توسعه ماه نوامبر در بروکسل برگزار می‌شود

مدیرکل امور بین الملل سازمان انرژی اتمی از برگزاری گروه کاری ایران و اتحادیه اروپا در حوزه تحقیق و توسعه در بروکسل خبر داد.

سومین جلسه ایران و اروپا در حوزه تحقیق و توسعه ماه نوامبر در بروکسل برگزار می‌شودبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مدیرکل امور بین الملل سازمان انرژی اتمی از برگزاری سومین گروه کاری ایران و اتحادیه اروپا در حوزه تحقیق و توسعه در ماه نوامبر در بروکسل پایتخت بلژیک خبر داد.

علی اکبر رضایی درحاشیه دومین جلسه گروه کاری ایران و اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران گفت: همزمان با سومین جلسه ایران و اتحادیه اروپا در حوزه تحقیق و توسعه در بروکسل، چند کارگروه نیز تشکیل می‌شود که در این کارگروه‌ها شاهد تعامل بیشتر دانشمندان ایرانی با اروپایی ها خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: نخستین نشست این کار گروه در بروکسل برگزار شد و زمینه های همکاری مشترک را بررسی کردیم و برای برگزاری دومین جلسه هم با حضور تعدادی از نمایندگان کمیسیون اروپا برنامه ریزی شد.

مدیرکل امور بین الملل سازمان انرژی اتمی در تشریح دومین جلسه گروه کاری ایران و اتحادیه اروپا یادآور شد: سه روز قبل سمینار مشترکی با حضور کارشناسان هیات اروپایی برگزار شد و بر اساس برنامه، یورو اتم زمینه های همکاری در حوزه‌های تحقیق و توسعه به صورت فنی بررسی شد.

رضایی افزود: در ادامه نمایندگان اتحادیه اروپا از 6 مرکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی کشور بازدید کردند و نظرات خود را در این خصوص اعلام کردند.

وی ادامه داد: همچنین توانستیم 30 پیشنهاد تحقیقاتی را با نمایندگان اتحادیه اروپا در میان بگذاریم و نظرات آنها را درباره این پیشنهادها دریافت کنیم.

مدیرکل امور بین الملل سازمان انرژی اتمی با بیان این که در تلاش هستیم از آخرین دستاوردهای صنعت هسته ای استفاده کنیم و این صنعت را در کشور درمرزهای دانش قرار دهیم، اظهارکرد: یورو اتم متشکل از 28 عضو اروپایی است که همه امکانات تحقیق و توسعه اتحادیه اروپا در این مرکز جمع و فرصتی فراهم شده است تا از بهترین استانداردهای این صنعت استفاده کنیم و در این راستا برنامه هایی را تدوین کرده ایم.

رضایی خاطرنشان کرد: برای برگزاری دوره های آموزشی و بازدیدهای متقابل نمایندگان ایران و اتحادیه اروپا برنامه ریزی کرده ایم و تلاش می کنیم به طور مرتب در تماس باشیم تا بتوانیم پروژه های تحقیقاتی مشترک را در حوزه فناوری صلح آمیز هسته ای اجرایی کنیم.

مدیرکل امور بین الملل سازمان انرژی اتمی حضور نمایندگان اتحادیه اروپا در تهران را پیام مثبت اروپا برای همکاری های فنی با ایران ذکر و اظهارکرد: این دانش صنعت هسته ای در اختیار همگان نیست و تحقیق و توسعه از حوزه هایی است که به هیچ عنوان قابلیت تجاری سازی ندارد و کشورها باید در این حوزه هزینه کنند.

وی ادامه داد: بنابراین همکاری اتحادیه اروپا با ایران در این حوزه نشان دهنده اراده اروپایی ها برای توسعه همکاری ها با ایران است.

همچنین در این نشست مارتین نماینده مرکز تحقیقات مشترک اتحادیه اروپا (JRC) ضمن ابراز خرسندی از برگزاری دومین جلسه کارگروه اتحادیه اروپا با ایران در حوزه تحقیقات و توسعه گفت: در مدت حضور در ایران بازدیدی از مراکز تحقیقاتی داشتیم و با ایران در حوزه شکافت و گداخت برای اهداف صلح آمیز تحقیقاتی همکاری می کنیم.

خانم هلنا زاتکاجوا نماینده یورو اتم هم به بازدید خود از مراکز علمی و تحقیقاتی ایران اشاره و ابراز امیدواری کرد این روند در سومین جلسه در بروکسل ادامه یابد.

وی گفت: از مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی هم برای حضور در اتحادیه اروپا دعوت کرده ایم.

همچنین آنتونی دونه نماینده یورفیوژن در این نشست خبری با بیان این که شکافت هسته ای سال هاست که انجام می شود، یادآور شد: گداخت هسته ای و پروژه ایتر فناوری جدیدی است که اتحادیه اروپا به تنهایی امکان انجام آن را ندارد و این پروژه نیازمند همکاری بین المللی است و باید از تمام دنیا در این پروژه مشارکت کنند.

وی اضافه کرد: مزایای گداخت از شکافت بیشتر است و ما مشتاق هستیم همکاری های خود را با تمام دنیا انجام دهیم.

نماینده یورو فیوژن با یادآوری بازدید خود از مراکز علمی و تحقیقاتی ایران گفت: مایلیم از تجارب این کشور استفاده کنیم و همکاری ها را در آینده حتما ادامه می دهیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص همکاری های ایران و اتحادیه اروپا با توجه به فشارهای امریکا اظهارکرد: من سیاست مدار نیستم، به عنوان یک دانشمند هسته ای حس می کنم که در اروپا تمایل و اراده خوبی وجود دارد که خارج از معادلات سیاسی همکاری ها در حوزه تحقیق و توسعه را انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت های محققان و کارشناسان جدا از این برنامه هاست و ما تمایل داریم برنامه های علمی به پیش برود.

انتهای پیام/

اروپا اراده دارد خارج از معاملات سیاسی در حوزه تحقیق و توسعه با ایران همکاری کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار