محبی خبر داد

حضور ۱۳۶ زندانی از ۲۷ ملیت در ندامتگاه اوین

مدیر کل زندان‌های استان تهران گفت: در ندامتگاه اوین ۱۳۶ زندانی از ۲۷ ملیت در حال سپری کردن محکومیت خود هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مصطفی محبی مدیرکل زندان‌های استان تهران در مراسم بازدید سفرای کشور‌های خارجی از ندامتگاه اوین که امروز (چهارشنبه) برگزار شد، با ارایه گزارشی از وضعیت ندامگاه اوین اظهار داشت: قبل از انقلاب اسلامی ندامتگاه اوین محلی برای نگهداری مخالفان رژیم بود و در اختیار ساواک قرار داشت.

وی افزود: با پیروزی انقلاب و تلاش در جهت اصلاح، در جمهوری اسلامی زندانیان در اختیار قوه قضاییه قرار گرفتند و براساس طرح طبقاتی تمامی زندانیان براساس وضعیت شخصیتی و نوع جرم نگهداری می‌شوند.

مدیر کل زندان‌های استان تهران ادامه داد: در ندامتگاه اوین محکومان جرایمی از قبیل خیانت در امانت، مالی، جعل، ارتشاع، قاچاق کالا، چک، مهریه، نفقه، تصادفات رانندگی و اتباع خارجی نگهداری می‌شوند.

محبی افزود: ۱۳۶ زندانی از ۲۷ ملیت و با فراوانی جرم موادمخدر در ندامتگاه اوین در حال سپری کردن محکومیت خود هستند.

وی گفت: بر اساس مبانی اسلام و با هدف اصلاح زندانیان و بازگشت آن‎ها به سوی خانواده‌هایشان اقدامات مناسبی در جهت حرفه‌آموزی از قبیل برگزاری کلاس های آموزشی پرورش قارچ، معرق کاری، خیاطی و غیره انجام شده است.

مدیر کل زندان‌های استان تهران با اشاره به اشتغال 239 نفر زندانی در کارگاه‌های حرفه آموزی در سال 96 بیان داشت: سال گذشته 217 نفر در دوره‌های حرفه‌آموزی شرکت کردند و 137نفر توانستند گواهی مهارت آموزی دریافت کنند، این افراد می‌توانند در صورت تمایل در کارگاه‌های خیاطی و غیره مشغول به کار شوند که در این صورت تمام حقوق و مزایا به آن‌ها پرداخت می شود. بر این اساس 50 درصد حقوق به خانواده زندانی، 25درصد به خود زندانی در زمان حضور در زندان و 25 درصد بعد از خروج از زندان به وی پرداخت می شود.

وی ادامه داد: مددجویان زندانی در ندامتگاه می توانند در کلاس های سوادآموزی شرکت کنند که در حال حاضر 106دانش آموز و 60 دانشجو در مقطع کاردانی مشغول به تحصیل هستند، همچنین تمامی مددجویان می توانند از کتابخانه و مراکز ورزشی آزادانه استفاده کنند.

محبی افزود: مددجویان می توانند با استفاده از تلفن های کارتی نصب شده در سلول ها با خانواده خود تماس بگیرند. همچنین در تمامی اتاق های مددجویان امکانات یخچال و تلویزیون وجود دارد.

وی گفت: مددجویان می توانند با خانواده های خود در کابین، حضوری و یا خصوصی ملاقات داشته باشند.

مدیر کل زندان‌های استان های تهران گفت:در ندامتگاه اوین به صورت تمام وقت قاضی شیفت برای رسیدگی به امور قضایی مددجویان حضور دارد.

محبی گفت: در چهار ماهه گذشته 42 نفر از زندانیان عفو شدند و 94 نفر از مددجویان اوین به مرخصی پایان حبس و 754 نفر به مرخصی با دستور قاضی رفته اند.

وی افزود: مددجویان زندانی علاوه بر استفاده از خدمات مشاوره ای و روان‌شناسی از معاینات پزشکی هم بهره‌مند شوند و در زمان ورود به زندان سهمیه بهداشتی دریافت می کنند.

مدیر کل زندان‌های استان تهران گفت: ویزیت و معاینه مددجویان در ندامتگاه انجام می شود و در صورت نیاز مددجویان به بیمارستان های طرف قرار داد با ما اعزام می شوند که این خدمات کاملا به صورت رایگان انجام می‌شوند و در صورت در خواست مددجو و با دستور قاضی می توانند به بیمارستان خصوصی اعزام شوند که در این صورت مددجو هزینه ها را پرداخت می کند.

وی گفت: تمام مواد غذایی مورد نیاز زندانیان با مجوز و تایید کارشناس بهداشت تهیه می شود و مددجویان می توانند در صورت تمایل با خرید از فروشگاه های ندامتگاه غذای مورد علاقه خود را در گرمخانه‌ها طبخ کنند و یا رستوران هایی وجود دارد که می توانند غذای مورد علاقه خود را به آن‌ها شفارش دهند.

مدیر کل زندا‌ن‌های استان تهران گفت: بر طبق تاکیدات رهبری در جهت آزادی زندانیان شعبات شورای حل اختلاف در ندامتگاه‌ها برای حل و فصل و سازش بین اصحاب دعوا در نظر گرفته شده است. در همین راستا ستاد دیه با کمک خیران و به منظور آزادی زندانیان در تمام طول هفته فعالیت می کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.