ویروس کرونا در خاورمیانه به چرخش در آمد/ ۷۵ درصد بیماری‌های نوپدید منشاء حیوانی دارند

رییس مرکز بیماریهای واگیردار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور با اشاره به چرخش کرونا ویروس از سهم چشمگیر منشاء حیوانی در بروز بیماریهای نوپدید خبر داد.

کرونا ویروس جدید درحال چرخش خاورمیانه/ 75 درصد بیماریهای نوپدید منشاء حیوانی دارندبه گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیردار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نخستین همایش نظام مراقبت یکپارچه انسان ، دام و گیاه ، افزود :  سه مولفه دام، گیاه و حیوان مهمترین مولفه در تامین امنیت سلامت انسان در جهان هستند ، درحالیکه هم اکنون 75 درصد بیماری‌های نوپدید در جهان منشاء حیوانی دارند.

وی با تاکید بر وجود نظام مراقبت یکپارچه برای پیشگیری و کنترل بیماریهای مشترک بین انسان ، حیوان و گیاه گفت : این سه بخش را نمی توان از هم جدا کرد از سوی دیگر باید تغییرات آب و هوایی در بروز بیماری های منتقله از حشرات وهمچنین میزان تغییرات محیطی در افزایش و کاهش بیماریها بیش از پیش مورد بررسی قرار گیرند زیرا این عوامل در میزان شیوع بیماریهای مشترک و منتقله ، حیوان، گیاه و انسان تاثیر چشم گیری دارند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر دار وزارت بهداشت با اشاره جریان پیدایش کرونا ویروس و تلفاتی که به صورت جهانی بر جای گذاشت، گفت : کرونا ویروس جدید خاورمیانه در حال چرخش است و هنوز به بسیاری از سوالات مربوط در این باره در سطح جهانی پاسخ درستی داده نشده است.

وی ادامه داد: 2سال پیش جریان همه گیری ابولا که با سرعت غیر قابل انتظاری گسترش یافته و جهان را تکان داد و نگرانی های گسترده ای را در سطح جهانی با خود به همراه آورد اما با وجود چنین وضعیتی هنوز تکلیف  ابولا مشخص نشده است.

گویا تصریح کرد: دیگر زمان آن فرا رسیده که دیوار های بین سلامت انسان، حیوان و دام برداشته شود، وقتی به مقوله امنیت سلامت نگاه می کنیم به پیچیدگی این موضوع پی می بریم زیرا سلامت حیوان و گیاه از سلامت انسان، بخش کشاوری و بخش هایی از علوم مهندسی جدا نیست علاوه بر آن اخیرا شاهد همه گیری های بین المللی بودیم که تقریبا بیشتر آنها همچون کرونا ویروس و سارس، منشاء حیوانی داشتند.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت، با بیان اینکه هنوز معلوم نیست که کرونا ویروس جدید و سارس چگونه میان انسانها در حال چرخش است، گفت : طبق آمار های سازمان بهداشت جهانی ارتباط بیماری های بین انسان و حیوان هر روز بیشتر می شود .

وی تصریح کرد : با داشتن نظام مراقبتی می توانیم به موقع بیماریها را شناسایی، پیشگیری ، کنترل و درمان و تا 90 درصد تلفات آن را هم کنیم در حالی که همچنان این سیستم در اغلب کشور های در حال توسعه جهان راه اندازی نشده در حالیکه بیماری همچون اپیدمی لوکار با اجرای چنین برنامه ای به سادگی کنترل می شود به گونه ای که مهار به موقع آن مانع از انتشار جهانی شد.

مقاومت میکروبی تهدیدی برای امنیت سلامت جهان

گویا در ادامه با اشاره اینکه هم اکنون مقاومت میکروبی تبدیل به عامل تهدید کننده امنیت سلامت در جهان شده است، افزود: بیشتر بیماری های منتقله از حیوان به انسان کنارشان مقاومت میکروبی را هم دارند، شاید زمانی این بیماریها به سادگی درمان می شد اما با افزایش مقاومت های میکروبی، هم اکنون اغلب چنین بیماریهایی به سختی و با درمانهای بسیار پیچیده و داروهای پر عارضه تر درمان میشوند و گاهی هم به علت بار مقاومت میکروبی بالا حتی به پیشرفته ترین داروها، فرد بیمار می میرد و مرگ نتیجه این نوع مقاومت دارویی ابتلا می شود.

وی اظهار کرد : منظور از راه اندازی سیستم یکپارچه مراقبت از بیماری های انسان، گیاه و حیوان این است که جمع آوری اطلاعات، شناسایی همه گیری ها و آمادگی رویارویی صحیح و سریع انجام گیرد زیرا پیدایش برخی بیماریها و بروز علائم آن می تواند مدتها طول بکشد و تا آن زمان به علت نبود تشخیص به موقع خسارات مالی و جانی چشمگیری بر جای گذارد .

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیر واگیردار وزارت بهداشت ، ادامه داد: اگر نتوانیم سیستم مراقبت یکپارچه را سریعتر راه اندازی کنیم به ویژه در مواجه با بیماریهای حیوانات وحشی، نمیتوانیم به موقع از انتقال بیماری به حیوانات اهلی جلوگیدی کنیم و در انتها این بیماریها به انسان منتقل شده و تلفات قابل ملاحظه ای حتی در عرصه جهانی با خود به همراه می آورد.

وی اظهار کرد : نظام مراقبت یکپارچه ما را پاسخگوی خوبی در برابر اجرای مقررات بین المللی بهداشتی می کند، در این صورت اقدامات پیشگیرانه دقیق تر و حساب شده تر می شود و ارتباط درستی با مردم و مسئولین برقرار کنیم زیرا نمی شود که بخش سلامت انسان مطلبی بگوید و بخش سلامت دام به نحوی آن را رفع کند.

گویا یادآور شد: نمی توان گفت که کریمه کنگو چون در دام عارضه ایجاد نمی کند ،نباید اقدام پیشگیرانه ای از آن انجام شود در حالیکه مردم دنبال پاسخ هستند و در این خصوص مطالبه گرند ، تجربه 2سال اخیر در زمینه تب مالت نشان می دهد که همکاری بخش سلامت دام و سلامت انسان  به خوبی توانست در کنترل این بیماری اثر گذار باشد.

انتهای پیام /

افزایش ارتباط بیماری های بین انسان و حیوان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.