مشهد؛

افزایش اسید اوریک احتمال به نقرس را افزایش می دهد

بیماری نقرس که نوعی تورم و درد شدید مفاصل است به علت افزایش اسید اوریک در بدن ایجاد می شود.

افزایش اسید اوریک احتمال به نقرس را افزایش می دهدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ دکتر مریم صاحباری عضو هیات علمی گروه روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نمای معمول بیماری به صورت درد شدید و ناگهانی مفصل ،بیشتر در شست پا همراه با قرمزی است.

 

وی ایجاد نقص آنزیمی و عدم دفع مناسب اسید اوریک که از تبدیل شدن پروتئین در بدن تولید می شود را علت بروز این بیماری عنوان کرد و افزود: در این بیماری گاه آنقدر قرمزی و تورم شدید است که با عفونت مفصل و یا پوست اشتباه می شود.

 

این فوق تخصص بیماری های روماتولوژی گفت: این بیماری قابل درمان بوده، اما برای کنترل رسوب نشدن کریستال های اسید اوریک در کلیه ها باید به آن توجه کرد و نسبت به انجام توصیه های پزشک معالج حساس بود.

 

وی با اشاره به اینکه بی توجهی به درمان به موقع بیماری موجب مزمن شدن آن می شود و بیمار به صورت مداوم با درد مفاصل روبروست افزود: در برخی از مواقع رسوب اسید اوریک درکنار مفاصل بخصوص آرنج و انگشتان برجستگی های گردی به نام توفوس می سازند که اگر بیماری به موقع درمان نشود این رسوب ها باعث خوردگی و تخریب مفصل می شوند.

 

استادیار گروه روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص تشخیص این بیماری گفت: روش تشخیص بیماری، کشیدن مایع مفصلی و بررسی مایع با میکروسکوپ برای دیدن کریستال های اسید اوریک در مایع است.

 

صاحباری کنترل حملات دردناک با مصرف قرص های مسکن، کورتون و تخلیه مایع مفصل از کریستاله و تزریق کورتون داخل مفصل را از جمله راهکارهای درمانی عنوان کرد و گفت: به طور معمول نقرس با افزایش وزن ،دیابت ، چربی و فشار خون رابطه دارد و در کنار درمان نقرس باید به کنترل و درمان دیگر بیماری ها نیز توجه داشت.

 

وی کاهش مصرف جگر، دل ،قلوه، ماهی و میگو و همچنین استفاده از گوشت به صورت معمول (۱۰۰ تا ۱۲۰گرم) را از توصیه های غذایی مبتلایان به نقرس عنوان کرد و افزود: مصرف لبنیات کم چرب و آب به صورت متعادل نیز از دیگر توصیه هایی است که در رژیم غذایی باید به آن توجه داشت.

 

انتهای پیام// م.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.