اهواز؛

بیابان زدایی 20 هزار هکتار از شن‌زارهای خوزستان

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان از بیابان زدایی 20 هزار هکتاراز شن زار های استان خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، احمد مطیعی، مدیرکل منابع طبیعی خوزستان گفت: پیش‌بینی شده است امسال در 20 هزار هکتار از شن‌زارهای استان خوزستان که در هفت شهرستان از جمله سوسنگرد، شوش، اهواز، حمیدیه و رامشیر قرار دادند، عملیات بیابان‌زدایی انجام شود.

احمد مطیعی اظهار کرد: این کنفرانس برای نخستن بار و به میزبانی تهران از 12 تا 14 تیرماه امسال در حال برگزاری است. به منظور استفاده از تجارب دیگر کشورها در مقابله با گرد و غبار و همچنین با توجه به این‌که 80 درصد ریزگردهای ما ناشی از عوامل و منشا خارجی است و نیاز است در این زمینه به تعاملی با کشورهای منطقه برسیم، این کنفرانس برگزار شده است.

وی ادامه داد: کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار با حضور کشورهای مختلف از جمله آمریکا، کشورهای اروپایی، چین و... برگزار شده و امروز نیز در حاشیه دومین روز برگزاری، جمعی از مهمانان خارجی این کنفرانس به خوزستان سفر کرده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان ادامه داد: سعی شده تا محل‌ها و عرصه‌هایی به این مهمان‌ها نشان داده شود که دارای سابقه بیابان‌زدایی هستند. سعی کردیم تجارب خوزستان را در بحث بیابان‌زدایی و مقابله با گرد و غبار در جریان این بازدید عرضه کنیم. همچنین شهرهایی جهت بازدید انتخاب شده‌اند که متحمل بیشترین خسارات ناشی از ریزگردهای خارجی هستند.

مطیعی عنوان کرد: شن‌زارهای منطقه ام الدبس به روش مالچ‌پاشی و مشارکتی تثبیت شده‌اند که امروز توسط این مهمانان خارجی از این منطقه نیز بازدید به عمل آمد. همچنین این مهمانان امروز از آبگیری تالاب هورالعظیم هم بازدید خواهند کرد؛ عملیات آبگیری هورالعظیم نقش بسزایی در کاهش ریزگردهای منطقه پیرامون خود داشته است.

وی ادامه داد:‌ منطقه ام‌ الدبس از کانون‌های برداشت شن در خوزستان بوده و جزو سازند آغاجاری است که تاکنون 15 هزار هکتار آن تثبیت شده است. در این طرح، تثبیت 5 هزار هکتار توسط مردم و تثبیت 10 هزار هکتار نیز به صورت دولتی انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان بیان کرد: هدف از بازدید امروز ارایه تجارب موفق کشور در ارتباط با بیابان‌زدایی است و هدف دیگر نیز نشان دادن خسارات ناشی از ریزگردهای خارجی به این مهمانان است.

مطیعی عنوان کرد: پیش‌بینی شده است که امسال 20 هزار هکتار از شن‌زارهای استان خوزستان که در هفت شهرستان از جمله سوسنگرد، شوش، اهواز، حمیدیه و رامشیر قرار دادند، عملیات بیابان‌زدایی انجام شود.


انتهای پیام/م

کاهش ریزگردها در آبگیری هورالعظیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.