مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی؛

وجود 6 هزار قنات در خراسان جنوبی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت:خراسان جنوبی با بیش از 6 هزار قنات در سطح کشور، رتبه نخست تعدد قنوات را به خود اختصاص داده است.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛ رمضانی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: با توجه به خشکسالی های چند ساله اخیر و قهرآسمان، آب در اکثر قنوات استان همچنان در حال جوشش از دل زمین است و خراسان جنوبی با بیش از 6 هزار قنات در سطح کشور نیز، رتبه نخست تعدد قنوات را به خود اختصاص داده است.


وی افزود: دکتر محمد برشان کارشناس، پژوهشگر و نویسنده در خصوص اهمیت آب و تمدن کهن قنات های ایران تحقیقات وسیعی انجام داده و معتقد است قنوات عجایب باورنکردنی در دنیای مدرن امروزه هستند.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان گفت: قنات یکی از ابتکارهای ایرانیان جهت مبارزه با کمبود آب و تأمین کشاورزی با توجه به منابع متعدد خصوصا در مناطق خشک و نیمه خشک است.


رمضانی افزود: عمده‌ی كاربردهای گوناگون انواع قنات در ایران، تأمین آب شرب انسان و دام‌ها و مصارف كشت و كار است كه حیات و بقای انسان بدان وابسته است.


وی گفت: قنات همیشه موجب اشتغال زایی بوده و به رونق اقتصادی منطقه وتوسعه پایدارآن کمک می کند و یکی از مهمترین میراث های فرهنگی باز مانده از گذشتگان تلقی می شود.

انتهای پیام/ب


قنات ها یکی از میراث های فرهنگی استان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.