اشرف غنی با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد

«محمد اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان در دیدار با «بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان بر استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی،آموزشی، علمی و آکادمیک 2 کشور تاکید شد.

اشرف غنی با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد/ رایزنی برای همکارهای دوجانبه محور گفت‌وگوهابه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «محمد اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان ساعتی پیش در راس یک هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی وارد «عشق‌آباد» شد و در کاخ ریاست جمهوری مورد استقبال رئیس جمهور ترکمنستان قرار گرفت.

رئیس جمهور ترکمنستان در این ملاقات ضمن خوشآمد گوی به همتای افغانستانی خود اظهار داشت: این سفر فصل جدیدی در مناسبات اقتصادی، تجاری، فرهنگی، انسانی و غیره بین 2 کشور ایجاد خواهد کرد.

بردی‌محمداف تصریح کرد: در سالهای اخیر طرحهای متعدد دوجانبه و منطقه‌ای بین  ترکمنستان و افغانستان به مورد اجرا گذاشته شده و یا در دست اجرا است که افتتاح خط آهن اخیر بین ترکمنستان و افغانستان از منطقه «آتامراد-امام نظر- آقینه» و نیز اقدامات در دست اجرا در زمینه اجرای خط لوله گاز «تاپی» و طرح‌های انتقال برق نیز گواه این مدعا می‌باشد.

رئیس جمهور ترکمنستان با اشاره به وجود ظرفیت‌های عظیم در 2 کشور در زمینه توسعه و گسترش مناسبات همه جانبه ، فعالیت کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین ترکمنستان و افغانستان در این زمینه نقش مهم را ایفا می‌کند و موثر خواهد بود.

وی افزود: همکاری‌های فرهنگی، علمی، آموزشی، آکادمیکی از دیگر محورهای مناسبات بین ترکمنستان و افغانستان است و ما فرصت را مغتنم شمرده و از رئیس جمهور افغانستان برای افتتاحیه پنجمین دور مسابقات آسیای و داخل سالن عشق­‌آباد که قرار است در سپتامبر سال  جاری میلادی در این کشور برگزار شود، دعوت می­‌کنیم.

رئیس جمهور افغانستان نیز ضمن قدردانی بابت استقبال گرم مقامات ترکمن، افزود: بیطرفی مثبت ترکمنستان الگوی برای منطقه و جهان می‌باشد و در توسعه مناسبات با همسایگان و در روابط حسن همجواری نقش مهمی را ایفا می‌کند.

غنی با اشاره به اشتراکات فراوان تاریخی، فرهنگی و سنتی بین ملت ترکمنستان و افغانستان،گفت: ظرف دو نیم سال گذشته از تصدی بنده به عنوان ریاست جمهوری، کارهای برای دهها سالها به جهت توسعه و گسترش مناسبات بین  ترکمنستان و افغانستان به مورد اجرا گذاشته شده‌ است که افتتاح خط آهن، طراحی خطوط جدید آهن و نیز راه اندازی خطوط انتقال برق گواه بر این امر می باشد.

رئیس جمهور افغانستان در بخش دیگر سخنان خود تاکید کرد: طرح خط لوله گاز «تاپی» قرار است تمام آسیا را متحول کند و انتقال انرژی آسیا به جنوب آسیا در واقع نقش مهمی را در توسعه و گسترش تعاملات انرژی در منطقه ایفا خواهد کرد.

غنی با اشاره همکاری‌های مثبت تجاری به خصوص در زمینه خرید و فروش برق، گفت: افغانستان یک روز تاخیر در پرداخت بابت برق و فراورده‌های نفتی و گازی وارداتی از ترکمنستان نداشته و این نشان اعتماد است و قصد دارد در آینده نیز میزان خریداری انرژی برق و فرآورده نفتی و گازی تولیدی ترکمنستان را بیش از پیش افزایش دهد.

وی تاکید کرد: در جریان این سفر نیز چگونگی توسعه و گسترش مناسبات همه جانبه از جمله اجرای طرحهای منطقه ای به خصوص انرژی، فیبر نوری، خطوط انتقال برق، خطوط راه آهن و غیره مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

پس از این سخنان مذاکرات خصوصی دوجانبه سران ترکمنستان و افغانستان آغاز شد و قرار است در پایان این نشست سران 2 کشور در کنفرانس مطبوعاتی نتایج آن را برای اصحاب رسانه تشریح کنند.

/انتهای پیام/

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.