ولی دروی: بدمینتون پتانسیل بالایی دارد اما پول ندارد/ ویترین بدمینتون ایران، جام فجر است

سرمربی تیم ملی بدمینتون نوجوان و جوانان کشورمان گفت: بدمینتون در کشورمان پتانسیل و زیر ساخت های خوبی دارد اما پول کافی برای عملی شدن برنامه های راهبردی را ندارد.

ولی دروی : بدمینتون پتانسیل بالایی دارد اما پول نداردمرتضی ولی دروی سرمربی تیم ملی نوجوان و جوانان بدمینتون کشورمان در گفت و گو با خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان ، در خصوص وضعیت تیم ملی بدمینتون کشورمان و برنامه های اردویی گفت:نخستین مرحله اردوی تیم ملی با هدف آماده سازی برای حضور در مسابقات بین المللی که قرار است در آبان ماه سال جاری به میزبانی سمنان برگزار شود در حال برگزاری است این اردو پس از ان که اولین فراخوان را منتشر کردیم و از بازیکنان دعوت شده تست های لازم را به عمل آوردیم و نفرات برتر ان ها هم اکنون در اردو هستند .

وی افزود: در ابتدا از 27 نفر تست گرفتیم و در نهایت 5 بازیکن را انتخاب کردیم . امیر جباری از همدان ، امیرحسین نور علیان ، علی رضا کرمی . علی حسین خانی و مهدی انصاری 5 بازیکنی هستند که در حال حاضر در اردوی آماده سازی تیم ملی بدمینتون حضور دارند . ما این اردو را تا دوم مرداد ادامه می دهیم و سوم مرداد تیم را راهی مسابقات قهرمانی آسیا می کنیم . امیر جباری و علی حسین خانی دو بازیکنی هستند که راهی اندونزی می شوند . همچنین در نظر داریم پس از بازگشت از اندوزی اردو را ادامه دهیم و تیم را اماده حضور در مسابقات جهانی بلغارستان کنیم .

سرمربی تیم ملی نوجوانان و جوانان بدمینتون کشورمان در ادامه بیان داشت : 2 ملی پوش کشورمان در مسابقات بلغارستان یک بار راهی شهر پازرتیک می شوند تا در مسابقات نوجوانان و جوانان شرکت کنند و پس از آن به صوفیه می روند تا در مسابقات رده سنی بزرگسالان حاضر شوند . بنابراین همان طور که  فدراسیون بر رده سنی پایه تاکید دارد ما در دو سری مسابقات شرکت می کنیم تا ورزشکاران ما به آمادگی خوبی برسند.

وی ادامه داد : پس از پایان مسابقات بلغارستان در نظر داریم تا در صورت امکان در مسابقات دیگری در کشور هایی نظیر لهستان ، اوکراین و یلژیک حاضر شویم.. در مجموع تمام برنامه ما 40 روز اردو و 2 اعزام است تا تیم ملی به آمادگی کامل برسد.

 بودجه کافی برای برنامه هایمان نداریم 

ولی دروی در ادامه و در مورد شرایط مالی فدراسیون بدمینتون و حمایت از برنامه های تیم ملی عنوان کرد: همه فدراسیون ها و همه قسمت ها با مشکلات مالی رو به رو هستند و از آن جایی که بودجه ها کم تر از گذشته شده همه مدیران در تلاشند تا حامیان مالی جذب کنند. فدراسیون بدمینتون هم مانند دیگر فدراسیون ها از وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک بودجه دریافت می کند. اما تمام برنامه هایی که به عنوان برنامه راهبردی دارد بودجه کافی نمی گیرد علی رغم برنامه های خوبی که ریخته می شودچنین مشکلاتی وجود دارد. متاسفانه بیشتر مدیران ورزش ما نتیجه گرا هستند و منتظر هستند تا نتیجه ای کسب شودو کمک کنند به همین دلیل ما نمی توانیم بودجه کافی بگیریم.ما در ایران میزبان مسابقات بین المللی نظیر دهه فجر هستیم و قرار است تا از امسال یک مسابقه بین المللی دیگر هم به تقویم مسابقات اضافه شود به همین دلیل بخش اعزام بودجه ما صرف این مسائل می شود . ما هر ماهه شاهد اعزامن مربیان و داروان هستیم . همچنین کمیته های مختلف بودجه هایی دریافت می کنند پس به همین دلیل متوجه می شویم بودجه تعریف شده کفایت نمی کند . با این وجود فدراسیون بدمینتون بار ها بر برنامه های استرات‍یک و راهبردی تاکید داشته است .

وی افزود: این برنامه ها نیاز به پول دارد اما چون بودجه کافی وجود ندارد برنامه اجرایی نمی شود. ما همگی کار ها را به خوبی می دانیم و توانایی آن را داریم تا زمینه موفقیت را فراهم کنیم اما متاسفانه توانایی مالی مناسبی نداریم. افرادی که در داخل فدراسیون هستند همگی تحصیل کرده و بدمینتونی هستند حال  ممکن است در بخش های مختلفی نظیر پژوهش و دیگر بخش های تحقیقی افرادی باشند که از این رشته نباشند اما در تمام بخش ها فنی افراد متخصص حضور دارند . ما طبق برنامه سنتی در سال 5 - 6 سفر و اعزام به بدمینتون داده ایم اما باید این تعداد اعزام ها بیشتر شود و انقلابی در این زمینه صورت بگیرد تا به موفقیت برسیم.

ولی دروی در ادامه تاکید کرد : امیر جباری موفق شد در رنکینگ جهانی جوانان رتبه 24 جهان را کسب کند که این مسئله نشان از آن دارد که فدراسیون به خوبی کار هایش را اجرایی می کند . اما اگر بخواهیم این رنکینگ را به زیر 10 برسانیم باید اعزام های بیشتری انجام دهیم . فدراسیون مدتی است که به دنبال جذب خامیان مالی قدرتمند است اما این حامیان زمانی می آیند که پخش تلوزیونی جود داشته باشد و رسانه ها حمایت کنند .

بدمینتون زیر ساخت های خوبی در کشور دارد 

سرمربی تیم ملی نوجوانان و جوانان کشورمان در ادامه و درباره احتمال میزبانی ایران در مسابقات غرب آسیا عنوان کرد: قرار است مسابقاتی با حضور کشور های غرب آسیا به میزبانی ایران برگزار شود . احتمالا این مسابقه از همین امسال آغاز شود . فدراسیون بدمینتون کشورمان پیشنهاد این مسابقات را داده است که با استقبال مسئولان بدمینتون آسیا مواجهه شد . 

وی ادامه داد: بدمینتون ما در آسیا در میان بیست تیم برتر قرار داریم اما در غرب آسیا ایران تیم اول است و قدرت بلامنازع این رشته محسوب می شود و سال ها است که در این جایگاه قرار داریم . اماراتی ها سال ها است که به دنبال میزبانی مسابقاتی هستند تا مسابقات فجر ما را بی اهمیت کنند اما تاکنون نتوانسته اند این کار را عملی کنند . متاسفانه بخش مالی ما کفاف کافی ندارد و این به دلیل برنامه های فدراسیون نیست بلکه مقامات ارشد ورزش کشور بودجه کافی را به ما نمی دهند. 

ولی دروی در پاسخ به این سوال که مشکل بدمینتون ما در کجاست که ما نمی توانیم فاصله مان را با تیم های برتر آسیا کم کنیم اظهار داشت: ما زیر ساخت های خوبی در کشور داریم و از بسیاری از کشور هایی که در آسیا در بخش بدمینتون شناخته شده هستند برترهستیم این عنوان تنها در میان کشور های غرب آسیایی و آسیایی نیست بلکه ما حتی در خاورمیانه هم از بقیه تیم ها جلو هستیم . به طور مثال ترکیه هیچ زیر ساخت مناسبی ندارد اما ما در دور دست ترین شهر های کشورمان از سالن اختصاصی بهره می بریم . زیر ساخت های ما درست است و باید دانش مربیان  و ورزشکاران ما کاملا به روز شوند . 

وی افزود: در حوزه آموزش باید تلاش بیشتری انجام دهیم و ما می توانیم اگر شرایط مناسبی داشته باشیم در المپیک 2020 نماینده داشته باشیم . پس مشکل ما فقط در بخش مالی و نگرشی است که مسئولان بالا دست دارند، قهرمانی در آسیا با دیگر مسابقات متفاوت است زیرا نزدیک به 130 ورزشکار در مسابقات حاضر می شوند . این در حالی است که در دیگر مسابقات تنها می توان با 2 یا 3 بازی به عنوان قهرمانی برسند پس نگاه مدیران ارشد ما این گونه است که اگر یک بازی ببازیم می گویند شما بازی را باختید و باید کنار بکشید . این نوع تفکر درست نیست و باید مسئولان در هر مسابقه ای به همان اندازه از تیم ملی انتظار داشته باشند. ما حتما نباید به روی سکو برویم و نگرش ها تغییر کند وبا برنامه ای که فدراسیون در نظر دارد اجرایی شود تا ورزشکاران ما بتوانند به المپیک برسند و برای هر ورزشکار 14 بازی در نظر بگریرند تا رنکینگ بازیکن تغییر کند . 

ولی دروی افزود : ما برای آن که بتوانیم رنکینگمان را بهبود ببخشیم باید در مسابقات مختلفی حاضر شویم اما زمانی که به طور مثال در مسابقاتی در آفریقا نتیجه می گیریم می گویند آن نتیجه در آفریقا به دست آمده و ارزشی ندارد . این در حالی است که ما باید از هر مسابقه ای برای بهبود رنکینگ بازیکنان استفاده کنیم . باید بودجه مناسب داشته باشیم و اگر در زمان مناسب نتوانستیم نتیجه خوبی کسب کنیم در آن زمان مورد نقد قرار بگیریم .

 مسابقات فجر آبرو و وترین بدمینتون ایران است 

سرمربی تیم ملی بدمینتون نوجوانان و جوانان کشورمان در پاسخ به این سوال که چرا اردوی مشترکی با دیگر کشور ها برگزار نمی شود اظهار داشت:ما در سال های گذشته چنین برنامه هایی داشتیم و چنین مسئله ای در میان کشورهای آسیایی مانند اندونزی ، مالزی و .. مرسوم است. متاسفانه ما چندین سال است که چنین کاری انجام نداده ایم . این برنامه یک بحث اردویی است و این مسئله یکی از راهکار های راهبردی بدمینتون است که چند نماینده به کمپ های تیم ملی دیگر کشور ها بفرستیم تا یک کار بزرگ انجام بدهیم . ما در چند ساله گذشته تیم اندونزی در کشور ما بود کار می کرد اما متاسفانه الان چنین برنامه نداریم. 

وی درباره مسابقات فجر و اهمیت آن و در پاسخ به این سوال که آیا بهتر است این مسابقات برگزار نشود و بودجه آن صرف برنامه های دیگر شود بیان داشت : مسابقات بین المللی دهه فجر یک ویترین و آبرو برای فدراسیون بدمینتون است و به عنوان یک مسابقه بین المللی در تقویم جهانی ثبت شده است و یک استسنا است. ما نمی توانیم در ایران مسابقات میکس دبل برگزار کنیم اما این مسابقه در جهان مورد قبول است و تنها مسابقه ای است که در چهار رشته مسابقات برگزار می شود .از دست دادن این مسابقات که خیلی ها علاقه دارند آن را به دست بیاورند اشتباه است .و ما هر طور که شده باید این مسابقات را با چنگ و دندان حفظ کنیم . 

ولی دروی گفت: ترکیه میزبان مسابقات زیادی است اما هیچ کدان از این مسابقات اهمیت مسابقات جام فجر ما را ندارد این مسابقات باعث شده تا در دنیا مطرح شویم . این مسئله ذر بعد آبرو است اما در بخش فنی هم زمانی که شانس نداریم بازیکن زیادی به کشور های دیگر بفرستیم باید از این فرصت که در کشور خودمان  وجود دارد استفاده کنیم و از این رویداد درس بگیریم و حتی دیگر ورزشکاران هم از نزدیک این رقابت ها را درس بگیرند . 

وی ادامه داد: خوشبختانه مسابقات فجر به مسیری رفته است که فدراسیون هزینه های مورد نیاز زان را از تیم های شرکت کننده دریافت می کنتد . تیم های حاضر در این مسابقات هزینه ورودی می دهند و هزینه هتل را پرداخت می کنند . اما فدراسیون بودجه ها را به عوامل فنی می دهند . بنده خودم  به عنوان یک کارشناس با برگزاری این مسابقات موافق هستم و خوشبختانه قرار است از امسال یک مسابقات دیگر بین المللی دیگر هم در رده جوانان ثبنت کنیم . ما حتی توانایی داریم برای بزرگ سالان هم یک مسابقات دیگر در یک شهر با پتانسیل دیگر مانند زنجان ، مشهد واصفهان برگزار کنیم و برای ورزشکارانمان امتیاز رنکینگ جمع کنیم . 

سرمربی تیم ملی بدمینتون نوجوانان جوانان کشورمان در پایان در رابطه با توسعه این رشته بیان داشت : پیشرفت یک ورزش همه باید دست به دست هم بدهند . من دست همه منتقدان را می بوسم و به نظرم نقد یک هنر است . فدراسیونی که من در آن کار می کنم قطعا کار های خوبی داشته است . منتقدان  باید شرایط فعلی را ببینند و صبر و حوصله داشته باشند . فدراسیون بدمینتون حرکت رو به رشدی داشته است من به عنوان مسئول توسعه بدمینتون در غرب آسیا زمانی که در اجلاس حاضر می شوم می بینیم که دیگر کشور ها از ما تعریف می کنند . پس زمانی که ما را تقدیر می کنند ما خودمان نباید این مسائل رادست کم بگیریم .به نظرم نقد خوب نقدی است که همراه با ان راه کاری هم ارائه شود گروهی که هم اکنون در فدراسیون کار می کنند تحصیل کرده  و سرشناس هستند همه باید دست به دست هم دهیم تا به بدیمنتون کمک کنیم تا فضای مناسبی ایجاد شود. 

انتهای پیام / 

ولی دروی: میزبانی مسابقات بین المللی از افتخارات ما است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار