فرهادی خبر داد:

قفل تبادل اطلاعات بین دانشگاهی تا پایان سال 98 باز می‌شود

وزیر علوم با بیان اینکه شبکه علمی شاهراه ارتباطی دانشگاه‌ها با مشترکان خود است، گفت:در تلاش هستیم تا پایان سال 98 شبکه علمی کشور در مراکز علمی کل کشور بهره‌برداری شود.

کسب رتبه نخست ایران در تولید علمبه گزارش  خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد فرهادی وزیر علوم در مراسم بهره‌برداری از شبکه علمی کشور که صبح امروز در سازمان دانشجویان برگزار شد، اظهار کرد: شورای راهبردی‌ شبکه علمی کشور تشکیل شده است و بر طبق آن شبکه علمی کشور سبب اتصال  تمامی مراکز پژوهشی، تحقیقاتی و همچنین حوزه‌های علمیه  می‌شود.

وی بیان کرد: شبکه علمی کشور سبب اتصال به شبکه جهانی و به خصوص مراکز تحقیقاتی در اروپا شده و این شبکه تبادلات علمی را در سطح کشور گسترده می‌کند.

وزیر علوم با بیان اینکه شبکه علمی شاهراه ارتباطی دانشگاه‌ها با مشترکان خود است، گفت: در تلاش هستیم تا پایان سال 98 شبکه علمی کشور در مراکز علمی کل کشور بهره‌برداری شود.

فرهادی مطرح کرد: در فاز اول دانشگاه‌های تهران و در فاز دوم دانشگاه های شهرهایی چون کرج، تبریز، مشهد، شیراز، قم  به شبکه علمی متصل می‌شود و همچنین در فاز سوم سعی می‌شود تا پایان سال 98 تمامی مراکز استان‌ها به این شبکه علمی تجهیز شوند.

وی تأکید کرد: اطلاعات مربوط به پروژه‌های تحقیقاتی، کتابخانه‌ها، بانک‌های اطلاعاتی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و بیشتر در اختیار افرادی است که در حوزه‌های مختلف علمی تولید محتوا می‌کنند و این پروژه ملی باعث توسعه علمی کشور می‌شود.

وزیر علوم با بیان اینکه راه‌اندازی شبکه علمی یکی از پروژه‌های بزرگ پس از انقلاب محسوب می‌شود، افزود: این شبکه نیازهای تولیدکنندگان‌ محتوا را برطرف می‌کند و دانشگاه به عنوان یک تولیدکننده‌ مهم می‌تواند اطلاعات و تجربیات خود را در اختیار کاربران و استادان قرار دهد؛ در بستر اینترنت محققان و پژوهشگران توانسته با هزینه پایینی به اطلاعات و بانک‌های علمی دانشگاه‌های سراسر کشور دست یابند.

فرهادی ادامه داد: نسل سوم این شبکه علمی در سال 94 با پیگیری‌های مکرر و فراهم شدن زیر‌ساخت‌ها این پروژه انجام شده است،  راه‌اندازی آن در راهبردهای 1، 2، 3، 9، 10، 11، 12 و 13 پیاده می‌شود و  تمامی مشتریان کوچک و متوسط را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: مشترکینی‌ که از این شبکه علمی استفاده می‌کنند باید خود تولیدکننده‌ محتوا باشند، این شبکه هویت و شخصیت مستقل دارد.

وزیر علوم ادامه داد: برای راه‌اندازی این شبکه شورای راهبردی تشکیل و وزارتخانه‌های علوم و ارتباطات سیاست‌گذاری‌های لازم را انجام و کارها را پیش می‌برند.

فرهادی ادامه داد: رشد کمی تولید علم ایران 19 درصد بوده که در میان 25 کشور مطرح رتبه اول را داریم و سهم ما در تولید علم در دنیا1.1 دهم درصد است، برخی از دانشگاه‌های کشور و حتی دانشگاه آزاد از تولید علم خوبی در این میان برخوردار هستند.

وی ادامه داد: در شاخص نوآوری ایران در رتبه سوم قرار دارد و نسبت به سال 2013 ، 23 پله رشد داشته و همچنین شاخص دانش ایران نسبت به سال 2013، 40 پله ارتقاء و در رتبه بیست‌ و چهارم قرار گرفته است.

وزیر علوم اظهار کرد: رتبه ایران در شاخص اثربخشی‌ نوآوری شانزدهم است و پس از کشورهای چین، بلغارستان، ترکیه در رتبه چهارم قرار گرفته که نسبت به سال 2013، 91 پله ارتقاء داشته است.

انتهای پیام/

کسب رتبه نخست ایران در حوزه علمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار