وقتی جوانان به نیمه‌نهایی نرفتند/ «حفظ روحیه» حلقه گمشده تیم‌های پایه

تیم ملی والیبال جوانان ایران از رسیدن به مرحله نیمه نهایی مسابقات قهرمانی جهان بازماند و امیدهایش برای كسب سكو را از دست داد.

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، تیم ملی والیبال زیر 21 سال ایران با هدایت بهروز عطایی به مسابقات قهرمانی زیر 21 سال جهان اعزام شد. مسابقاتی كه بدون شك معتبرترین رقابت‌های جهانی در رده جوانان به شمار می‌رفت و شاید همین اهمیت بالای این رقابت‌ها بود كه موجب شد فدراسیون والیبال تدارك خوبی برای این تیم جوان ترتیب دهد تا با آمادگی كامل در این مسابقات شركت كنند.

تیم ملی والیبال جوانان ایران در مرحله نخست گروهی باید به مصاف ایتالیا، آرژانتین و اوكراین می‌رفت. مسابقاتی كه هر سه برای ایران پیروزی را به همراه داشت تا شاگردان عطایی به عنوان سرگروه راهی مرحله دوم شدند. اما موضوعی كه در مرحله گروهی بیش از حد به چشم می‌خورد، عقب افتادن تیم ایران در دو مسابقه دوم خود بود.

تیم ایران هم در دیدار با اوكراین و هم در دیدار با آرژانتین با وجود اینكه 2 بر صفر از حریفش پیش افتاده بود، دو ست را واگذار كرد تا بازی به ست پنجم كشیده شود و دو پیروزی سخت نصیب شاگردان عطایی شود. مسابقاتی كه شاید با كمی دقت بیشتر می‌شد با نتایج آسان‌تری تمام شود تا هم در بازیكنان موجب خستگی نشود و هم استرس كمتری به تیم وارد شود.

این كه چرا تیمی جوان و با انگیزه مانند ایران وقتی 2 بر صفر پیش می‌افتد، در حفظ برتری‌اش ناتوان می‌شود و دو ست بعدی را واگذار می‌كند، بدون شك به عوامل روحی و روانی تیم برمی‌گردد و شاید بحث فنی آن چندان مشهود نباشد.

با این حال تیم ایران با سه پیروزی كه نتیجه‌ای قابل قبول به شمار می‌رفت به مرحله دوم رفت و این بار با تیم‌های كوبا، چین و لهستان هم گروه شد. تیم‌هایی كه در همان نگاه اول مشخص می شد كه حریفان آسانی به شمار نمی‌روند.

دیدار با كوبا برای تیم ملی ایران دیداری برعكس نسبت به نبرد آرژانتین و یا بازی با اوكراین بود. شاگردان عطایی دو ست را به كوبا واگذار كردند اما در ست‌های سوم و چهارم موفق به شكست حریفشان شدند. با این حال شكست در ست پایانی موجب باخت جوانان ایران شد تا نخستین شكست ایران مقابل كوبا رقم بخورد.

دیدار با تیم ملی جوانان چین نسبت به مسابقات قبلی ایران كمی پرفراز و نشیب‌تر بود هرچند مانند هر سه دیدار قبلی به ست پنجم كشیده شد اما در نهایت پیروزی به شاگردان عطایی رسید. در آخرین مسابقه مرحله دوم گروهی ایران مقابل لهستان به میدان رفت. مسابقه‌ای كه بسیار حساس بود و تیم ایران برای رسیدن به نیمه‌نهایی نیاز داشت لهستان را شكست دهند.

این اتفاق اما رخ نداد و یك شكست 3 بر 2 دیگر این بار مقابل لهستان امیدهای ایران را برای رسیدن به نیمه‌نهایی نابود كرد. تا مردان بلندقامت جوان كشورمان كه تیمی یك‌دست و همدل بودند نتوانند به جمع چهار تیم نهایی راه پید كرده و برای سكو تلاش كنند.

تیم ملی جوانان ایران 6 مسابقه را برگزار كرد كه از این میان تنها دیدار با ایتالیا 5 سته نشده بود! این اتفاق قطعا بی‌دلیل نیست و باید ریشه‌یابی شود كه چرا تیم جوانان ایران در پیروزی‌هایش مقتدارنه عمل نكرد. قطعا كشیده شدن مسابقات به ست پنجم موجب از بین رفتن انرژی بیشتری می‌شود و استرسی كه به دلیل حساسیت مسابقات در ست پنجم به بازیكنان وارد می‌شود، تاثیرات روانی خاص خودش را دارد و در ناكامی یك تیم بی‌تاثیر نیست.

تیم جوانان ایران امسال در شرایطی به مسابقات چك اعزام شد كه دكتر مژگان كرد، به عنوان روانشناس تیم جوانان را همراهی می‌كرد. روانشانسی كه به نظر می‌رسد در كنترل اوضاع چندان موفق عمل نكرده است و فایده چندانی برای تیم نداشته است. شاید توقع می‌رفت كه حضور این روانشانس بتواند تاثیرات بهتری روی روند كاری تیم داشته باشد.

نگاهی اجمالی به روند نتیجه‌گیری تیم‌های پایه والیبال از چند سال گذشته تا كنون، نشان‌گر این موضوع است كه تیم‌های پایه همواره با یك مشكل مشترك روبه‌رو هستند و آن ناتوانی در حفظ روحیه است. موضوعی كه برای حل ریشه‌ای نیاز به بررسی موشكافانه و توصیه‌های روانشناسی دقیق و كارشناسی‌شده دارد.

تیم ملی جوانان ایران حالا از رسیدن به نیمه‌نهایی بازمانده است و باید برای كسب عنوان پنجمی تلاش كند. به نظر می‌رسد جوانان كشورمان بعد از شكست مقابل لهستان روحیه خود را از دست داده‌اند و حالا نیاز است یك شوك روحی از سوی دكتر روانشناس تیم و كادر فنی به بازیكنان وارد شود تا ادامه راه را مقتدارنه‌تر بروند.

برای تیم جوانانی كه در دوره قبل و در سال 2015 عنوان دوازدهمی را بدست آورده است، كسب سكوی پنجم و ارتقا 7 پله‌ای اتفاق خوبی به شمار می‌رود و می‌توان از آن به عنوان نتیجه‌ای خوب یاد كرد. به شرط اینكه بعد از ناكامی در رسیدن به نیمه نهایی تیم روحیه‌اش را نبازد و برای ادامه مسیر با روحیه بالا پیش برود.

انتهای پیام/

«حفظ روحیه» حلقه گمشده تیم‌های پایه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مژگان کرد
۱۶:۵۸ ۱۴ تير ۱۳۹۶
با عرض سلام و احترام
از سایت خبری معتبری مانند شما این توقع را داشتم که در حد یک سوال ؛ از من راجع به وضعیت روانی تیم پرسش می شد و سپس راجع به کارآمدی یا عدم کارآمدی من مطلب نوشته می شد.
از شما بیش از سایتهای جعلی و بی هویت انتظار دارم
امیدوارم در اطلاع رسانی موفق و صد البته متصف باشید
سپاس
آخرین اخبار