قزوین؛

سنجش شنوایی بیش از ۳ هزار نوزاد

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: سه هزار و ۵۰۰ نوزاد از ابتدای سال تا کنون در طرح غربالگری شنوایی شرکت کردند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ علیرضا وارثی افزود: ۳۴۲ نوزاد مشکوک در این طرح شناسایی و ارجاع شدند.

سنجش شنوایی بیش از ۳ هزار نوزاد

مدیرکل بهزیستی استان افزود: طرح تشخیص و مداخله به موقع اختلالات شنوایی در سن نوزادی در سطح بیمارستان‌های دولتی و سه شهرستان اجرا می‌شود.

وارثی با بیان اینکه اجرای طرح در تمام شهرستان‌های استان در حال افزایش است، گفت:: پارسال پنج دستگاه غربالگری با مبلغی بالغ بر یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون ریال خریداری شد.

به گفته وی، با انجام به‌موقع غربالگری شنوایی پارسال ۲۲ کودک دارای اختلال شنوایی که نیازمند سمعک و کاشت حلزون بودند در استان شناسایی و بیش از ۳۰۰ میلیون ریال کمک موردی به ان‌ها انجام شد.

مدیرکل بهزیستی استان براهمیت غربالگری شنوایی کودکان در کمتر از یک ماه، تشخیص زودهنگام تا سه ماهگی و ضرورت ارائة خدمات طبی و توانبخشی تا حداکثر شش ماهگی برای شیرخواران تاکید کرد.

وارثی افزود: نوزادان در بدو تولد در واحد‌های غربال‌گری شنوایی که بیشتر در زایشگاه‌ها مستقر هستند تحت آزمون (TEOAE) قرار می‌گیرند و در صورت مشکوک بودن و یا داشتن فاکتور‌های خطر به سطح‌های بعدی ارجاع داده می‌شوند.

وی با اشاره به اهمیت موضوع پیگیری گفت: تعیین حداقل میزان مراجعه کودکان ارجاع شده از سطح اول به سطح دوم برنامه، در حال حاضر با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان همزمان با بررسی کارت سلامت کودک، نتیجه غربالگری شنوایی نوزاد از سوی کارشناسان پایگاه‌های بهداشت کنترل و در صورت تشخیص اختلال در غربالگری سطح اول و پیگیری نکردن و مراجعه خانواده‌ها برای درمان مراتب به سازمان بهزیستی اطلاع و پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.