مخالفت نامزد اصلی سمت نخست‌وزیری جمهوری چک با استفاده از واحد پول یورو

میلیاردر اهل جمهوری چک وعده داد در صورت دستیابی به سمت نخست‌وزیری این کشور، مقابل استفاده از واحد پول یورو ایستادگی خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بلومبرگ؛ «آندری بابیس»، میلیاردر اهل جمهوری چک، یکی از گزینه‌های اصلی تصدی سمت نخست وزیری در این کشور است. وی از هم‌اکنون تاکید می‌کند در صورت رسیدن به مقام نخست وزیری، اجازه نخواهد داد یورو به واحد پول جمهوری چک تبدیل شود.

این میلیاردر مدعی است به حزب «حرکت به جلو» امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، نیز کمک کرده  تا در انتخابات اکتبر به پیروزی برسد؛ اما برخلاف مکرون، که خواستار یکپارچگی اتحادیه اروپا، حل مشکل بحران مهاجران و قدرتمند کردن واحد پول یورو است، بابیس علاقه‌ای به یورو نداشته و بر استفاده از واحد پول «کرونا» (واحد پول در جمهوری چک) به جای یورو تاکید دارد.

دیدگاه بابیس درمورد واحد پول یورو نیز همانند دولت پیشین جمهوری چک است. وی در این باره گفت: من یورو را نمی‌خواهم. ما اینجا در جمهوری چک به یورو نیازی نداریم. هرکسی می‌داند یورو ورشکسته شده است. این موضوع به حاکمیت ما مربوط می‌شود. ما از کرونا استفاده خواهیم کرد و استقلال بانک مرکزی خودمان را می‌خواهیم. نمی‌خواهیم بروکسل موضوع دیگری برای مداخله کردن در دست داشته باشد.

بابیس پیش از این وزیر دارایی جمهوری چک بود، اما ماه گذشته او، که طبق اعلام نشریه فوربس 3 میلیارد دلار ارزش دارد، در ارتباط با یک مناقشه مربوط به منافع امپراتوری، کشاورزی، شیمیایی و رسانه‌ای برکنار شد.

با وجود برکناری بابیس، حزب ANO به رهبری وی دارای طرفداران بی‌شماری است و او را ناجی اقتصادِ بیمار جمهوری چک می‌دانند. بابیس 62 ساله متولد اسلواکی و یک ملی‌گرا است. پیش‌بینی می‌شود حزب او بتواند یک سوم از آرای انتخابات آتی را به دست آورد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار