مشهد؛

امحای بیش از ۱۶ تن مواد مخدر در تیر ماه امسال

شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر از ۲۰ خرداد تا ۲۰ تیر برنامه‌های ویژه‌ای دارد که امحای ۱۶ تن مواد مخدر یکی از آن هاست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد ، سرهنگ قربان زاده دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت:: ۲۲۰ میلیون نفر در جهان مصرف کننده مواد مخدر هستند که این میزان تقاضا زمینه را برای سود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد دلاری قاچاقچیان فراهم کرده است.

وی افزود: مواد مخدر یک ستیز دائمی بلند مدت و عاملی تحدید کننده برای سلامت اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی و روانی انسان هاست.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: تقدیم ۳۷۰۰ شهید و ۱۲۰۰۰ جانباز در مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر گواه عزم راسخ ما در مبارزه با مواد مخدر است.

سرهنگ قربان زاده افزود: ۸۵ درصد مردم پس از فقر و بیکاری مصرف مواد مخدر را سومین عامل تهدید کشور دانسته اندو استفاده از مواد مخدر چهارمین عامل مرگ و میر در کشور است.

وی ادامه داد: به واسطه‌ی مصرف مواد مخدر شاهد افزایش روز افزون امار زندانیان در استان شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت:: مبارزه با مواد مخدر بر ۵ محور استوار است پیشگیری و درمان، بهره گیری از سازمان‌های مردم نهاد، خانواده‌ها، مشارکت مردم.

سرهنگ قربان زاده افزود: از اقدامات سال گذشته می‌توان به برپایی کارگاه‌های اموزشی، ۳۱۰ جلسه بین دستگاه‌های عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر، تحت پوشش قرار دادن ۷۵ هزار خانواده و توانمد سازی ۱۰۰ درصدی سازمان‌های مردم نهاد اشاره کرد.

وی ادامه داد: خراسان رضوی به علت همجواری با افغانستان از اهمیت زیادی برخوردار است، ایجاد دیوار، حفر کانال و ایجاد سیم خاردار از جمله اقدامات انجام شده در مرزهاست.

دبیر هماهنگی شورای مبارزه با مواد مخدر گفت:: ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار معتاد در سطح استان داریم که بیش از ۶ هزار نفر خود مراجعه کرده و ۷ هزار و ۵۰۰ نفر نیز تحت درمان اجباری هستند.

سرهنگ قربان زاده افزود: ۱۷۰۰ تا دوهزار نفر روزانه در مراکز ما تحت در مانند و هزینه‌ای که برای هر معتاد می‌شود روزانه ۱ ۰ تا ۱۵۰۰۰ تومان است.

وی گفت:: در حال حاضر دو کمپ ماده‌ی ۱۶ و ۲۰ مرکز در ماده‌ی ۱۵ داریم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت:: ۲۳۹ مورد پیگیری در مناطق مرزی داشتیم که منجر به شناسایی و انحدام ۵۶ باند قاچاقچی مواد مخدر شد. هم چنین ۱۵۰۰ نفر از این قاچاقچیان دستگیر شدند و ۱۰ مورد از ازمایشگاه‌های تهیه و تولید مواد مخدر نیز متلاشی شدند.

سرهنگ قربان زاده افزود: جلسه‌ی اسیب‌ها در دستور کار ویژه‌ی ما قرار دارد به طوری که توانمند سازی معتادان و ایجاد نشاط در بین معتادین بهبود یافته تحت عنوان طرح مهاجر توسط دادگستری اجرا شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبر نگران جوان در خصوص نقش دستگاه‌های فرهنگی و اقدامات انجام شده با این دستگاه‌ها در پیشگیری از مصرف مواد مخدر گفت:: ۹۵ درصد از جامعه‌ی ما سالم هستند و باید همه تلاش دستگاه‌های فرهنگی در امر پیشگیری این باشد با ایجاد اگاهی‌های لازم از ورود افراد از جامعه سالم به جامعه‌ی الوده جلو گیری کنند، بنابراین وظیفه این دستگاه‌ها بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: تهیه‌ی ۳۴۰ برنامه رادیو و تلویزیونی در صدا و سیما، تشکیل ۴۱۶۵ کارگاه آموزشی و ۱۲۰ برنامه ورزش همگانی و ۸۰۴ کلاس کارگاه عمومی از جمله همکاری‌های ما با دستگاه‌های فرهنگی بوده است.

سرهنگ قربان زاده گفت: اقدامات انجام شده در زمینه فرهنگی و چه در زمینه درمانی بیشتر در مناطقی از شهر بوده که جامعه‌ی هدف تلقی می‌شوند مثل حاشیه‌ی شهر مشهد.

وی در خصوص کافی بودن این اقدامات افزود: این اقدامات کافی نیست و ما باید نتایج ان را در سال‌های بعدی شاهد باشیم.

انتهای پیام //ز.‌ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار