«داوود سینما» چهره شناخته شده سینمای هرات درگذشت

حاجی داوود حيدری، که در ولایت هرات بيشتر به نام "داوود سينما" شناخته میشد، هفته پیش ديده از جهان فرو بست.

درگذشت به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از آوا، فعالیت "داوود سینما" در سينمای هرات از بلیت فروشی شروع و تا راه‌اندازی شعبه، پروژكتور و مديريت سينما ادامه پيدا كرد.

داوود سينما از جوانان علاقمند به سينما بود که به خاطر عشق به هنر هفتم، با وجود مشكلات بسيار، سعی در پايدار ماندن سينمای هرات می‌نمود و هميشه كوشش می كرد تا تازه‌ترين آثار سينمايی جهان از جمله فیلم‌های هنری از سینماهای هاليوود، باليوود، ايران و كوريا را برای ساكنان اين ديار به نمايش بگذارد.

داوود سينما که در سال‌های حضور در سينما با هنر هفتم آشنا شده بود، برای زنده ماندن اين هنر در هرات از طريق پخش فیلم‌های آموزنده هنری، مستند و آموزشی و تربیتی سعی داشت.

"نعمت الله همتی" كه ساليانی همکار داوود سينما بوده، می‌گويد: "بهترین و به يادماندنی ترين لحظات جوانی من در همكاری با داوود سينما و نقشی كه آنها در زنده ماندن سينما در هرات داشت، شکل گرفته است."

به دنبال كودتای هفتم ثور ۱۳۵۷ خورشيدی و شروع مبارزات مردمی عليه حكومت ددمنشانه وقت، سينمای هرات بيش از هر جای ديگری مورد خشونت قرار گرفت و خيلی زود مسدود شد. تحولات به ميان آمده به فعالیت "سينمای هرات" پایان داد.

داوود سينما سال‌ها به فعاليت دوباره سينماي هرات چشم دوخت، اما هيچ گاه محقق نگرديد.

او چند سال پس از مسدود شدن سينما، خود را وقف ميزبانی از سياحان و جهانگردان در هتل موفق هرات كرد.

در سال ۱۳۷۵ خورشيدي "سينمای هرات" یکی از اولین اماکن تخريب شده توسط حكومت نوپای طالبانی بود که در اوايل آن سال به ويرانه تبديل شد و به جای آن شعبات اداری رياست ترانسپورت اعمار گرديد.

داوود سينما در ۲۴ ماه جوزا سال روان در حالیكه برای انجام معاينات طبی در پاكستان به سر می برد، درگذشت.

 

انتهای پیام/

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار