کولیوند در صحن علنی شورای شهر خبر داد

تنها ٢٠ درصد از عملیات‌های اورژانس استاندارد است/ استقرار بدترین پایگاه‌های اورژانس در پایتخت

سرپرست اورژانس کشور گفت: با توجه به اینکه ١٠٠ دستگاه آمبولانس به اورژانس تهران اضافه شده است، اما باز هم کمبود‌هایی در خدمت رسانی به مردم وجود دارد.

تنها ٢٠ درصد از عملیات‌های اورژانس استاندارد است/ استقرار بدترین پایگاه‌های اورژانس در پایتختبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیر حسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور در سیصد و پنجاه و چهارمین جلسه علنی شورای شهر که امروز(سه شنبه) برگزار شد، با بیان اینکه با حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی سطح اورژانس از یک اداره به سازمان تبدیل شد، اظهار داشت: در یک برنامه چشم انداز در سال ١٤٠٤ اهداف استراتژیک و عملیاتی خود را مشخص کردیم.


وی به ارایه عملکرد اورژانس تهران به نمایندگان پارلمان شهری اشاره کرد و گفت: برآورد جمعیت تهران حدود ١٢ میلیون نَفَر است که بر اساس استاندارد جهانی باید به ازای هر ١٦ هزار نَفَر یک پایگاه در سطح شهر مستقر باشد که این موضوع در تهران محقق نشده است.


کولیوند با تاکید بر ضرورت مشخص شدن جایگاه پایگاه‌های اورژانس در مبلمان شهری تصریح کرد: متأسفانه این موضوع در تهران مغفول مانده که نیاز است توجه جدی در این خصوص شود.

سرپرست اورژانس کشور گفت: با توجه به اینکه ١٠٠ دستگاه آمبولانس به اورژانس تهران اضافه شده است، اما باز هم کمبود‌هایی در خدمت رسانی به مردم وجود دارد و شرایط مناسبی در این حوزه نداریم.


کولیوند با بیان اینکه در حال حاضر تنها ٢٠ درصد از ماموریت‌ها در حالت استاندارد است، بیان کرد: هم اکنون ١٥٨ پایگاه اورژانس وجود دارد که تنها ١١ پایگاه در ایستگاه‌های آتش نشانی مستقر هستند.


وی به هماهنگی اورژانس با مترو تهران برای استقرار پایگاه در ایستگاه‌های مترو خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر پایگاه‌های اورژانس تنها در ٢ ایستگاه عابران مستقر هستند.


سرپرست اورژانس کشور به کمبود نیروی انسانی در اورژانس اشاره کرد و ادامه داد: در شرایط فعلی ١٥٠٠ نَفَر در اورژانس بخوارزم خدمت ارایه می‌کنند که شرایط مناسبی نیست.
کولیوند با بیان اینکه زمان رساندن مجروح به بیمارستان و بازگشت آمبولانس به پایگاه بالغ بر 2.5 تا ٣ ساعت می‌شود، اشاره کرد: بِه همین جهت با برنامه ریزی‌های لازم تلاش کردیم اقدامات کافی در این حوزه انجام شود تا سرعت خدمت رسانی به مردم کاهش یابد.


وی به نصب دستگاه تولید نوار قلب در آمبولانس‌ها اشاره و مطرح کرد: چندین بیمارستان نشانه دار شدند و متخصصان به صورت شبانه روزی در محل حضور دارند تا در زمان وقوع حادثه بیمار بلافاصله آنژیوگرافی شود.


کولیوند به تحقق شعار امسال از سوی اورژانس اشاره و بیان کرد: تا به امروز حدود ٨٠٠ نَفَر با عملیات به موقع اورژانس از مرگ حتمی و عوارض بعدی حادثه نجات پیدا کرده اند.


وی با بیان اینکه موضوع اورژانس هوایی در تهران بحث مهمی است که با ترافیک موجود تهران بسیار مورد تاکید است، تصریح کرد: در حال حاضر ٣٢ بالگرد در کشور وجود دارد که سهم پایتخت از این تعداد ٢ بالگرد است؛ از آنجایی که در تهران پد بالگرد نداریم، نمی‌توان به راحتی از آن‌ها استفاده کرد.


سرپرست اورژانس کشور به نجات جان ١٦ هزار نَفَر در کشور با بالگرد خبر داد و گفت: بالغ بر ٨٠ درصد این افراد تحت عمل جراحی قرار گرفته و بهبود یافته اند.


وی با تاکید بر نیاز ضروری پایتخت به پد بالگرد در بیمارستان‌ها و نقاط مختلف شهر، اظهار داشت: ایجاد پد بالگرد در بیمارستان ها، اتوبان‌های داخلی و خارجی، میادین اصلی شهر، برج ها‌ی بلند مرتبه و ورزشگاه‌ها امری ضروری است تا رسیدگی به مجروحان با سرعت بیشتری انجام شود.

کولیوند به بسیاری از ماموریت‌های کاذب اورژانس کشور اشاره و تصریح کرد: در بسیاری از تماس‌هایی که با اورژانس کشور گرفته می‌شود، افراد سالمند نیاز‌های دیگری همچون خرید میوه و نان از امدادگران را دارند.


سرپرست اورژانس کشور در ادامه با اشاره به موضوع موتور آمبولانس‌ها در کشور افزود: در بسیاری از موارد بِه دلیل ترافیک‌ در تهران باید از موتور‌ آمبولانس‌ها برای امدادرسانی استفاده کنیم، به همین جهت تاکنون ٢٠٠ دستگاه موتور آمبولانس خریداری شده که مدت زمانی است در گمرگ مانده اند که امیدواریم طی هفته‌های آتی وارد سیستم امدادرسانی شوند و زمان رسیدن به محل حادثه را به ٥ تا ٦ دقیقه برسانیم.


وی به ضرورت نصب دستگاه‌های الکتروشوک در ترمینال ها، ورزشگاه‌ها و سینما‌ها اشاره و مطرح کرد: کار کردن با این دستگاه‌ها برای همگان بسیار ساده است و هزینه‌ای بیشتر از ٥ تا ٦ میلیون تومان به همراه نخواهد داشت.

سرپرست اورژانس کشور با اشاره به امدادرسانی اورژانس به مجروحان در حادثه پلاسکو، تصریح کرد: اقدامات بسیار مطلوبی برای مجروحان حادثه پلاسکو انجام شد که در همان بازه زمانی 2 دستگاه هم برای تشخیص گاز دی اکسید کربن از یکی از کشور‌های خارجی وارد کشور کردیم که در حادثه معدن یورت هم بسیار کارآمد بود.


کولیوند ادامه داد: وجود دستگاه‌ها موجب شد مصدوم‌های بعدی دیگر دچار حادثه نشوند؛ متاسفانه اگر مجددا حادثه‌ای این چنینی رخ بدهد امکانات لازم را برای امدادرسانی نداریم.


وی با اشاره به عملیات اورژانس در حادثه تروریستی مجلس و حرم مطهر که چندی پیش به وقوع پیوست، تصریح کرد: برای امدادرسانی به مردم و مصدومان در حادثه تروریستی حرم مطهر به این علت که پایگاه اورژانس در محل مستقر بود بلافاصله ٤ گروه آمبولانس به محل اعزام و مصدومان را به بیمارستان منتقل کردیم.


سرپرست اورژانس کشور با تاکید بر اینکه بهترین راه خدمت رسانی به مردم در روز جهانی قدس اتوبوس آمبولانس‌ها هستند،بیان کرد: با توجه به بسته شدن مسیر راهپیمایی، ٤ دستگاه اتوبوس آمبولانس در محل مستقر می‌شوند.

کولیوند با اشاره به بند یک ماده ٦٨ قانون شهرداری مبنی بر سهم ١٠ درصدی فوریت‌های پزشکی در مبلمان شهری، تصریح کرد: من از اختصاص ١٠ درصدی صحبت نمی‌کنم، اما از شهرداری درخواست دارم بودجه‌ای را در یک برنامه عملیاتی برای جایگاه فوریت‌های پزشکی در مبلمان شهری اختصاص دهد.


وی با بیان اینکه بدترین پایگاه‌های اورژانس در تهران مستقر هستند، گفت: برای همگان مشخص است که اگر کیفیت و سرعت را در خدمت رسانی افزایش دهیم برای مردم بسیار مطلوب است، از شما درخواست دارم تا تمهیدات لازم را در این خصوص اندیشیده و اقدامات مناسب را انجام دهید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار