بجنورد؛

برگزاری همایش ملی انگور

همایش ملی انگور و فراورده های آن شهریور ماه سال جاری در استان برگزار می شود.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بجنورد؛محمدجواد تشکری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت : با توجه به اهمیت و نقش انگور در اقتصاد استان و به منظور معرفی و تبادل نظر پیرامون ظرفیت های تولید، فرآوری، اشتغال زایی این محصول و آگاهی از یافته های نوین محققان و اندیشمندان این حوزه این همایش در بجنورد مرکز استان برگزار می شود.

وی هدف از برگزاری این همایش ملی را پرداختن هرچه بیشتر به زوایای فنی و علمی بهبود تولید انگور و فرآورده­های آن و توجه به چالش ­ها و فرصت­ ها، سلامت تولید و کیفیت و جلب مشارکت سرمایه گذاران و تجارت خارجی در این رابطه عنوان کرد.

تشکری اظهار کرد : محصول عمده باغی این استان انگور است، از 240 تن انواع محصول باغی 180 هزار تن شامل محصول انگور است.

وی با بیان اینکه از مجموع انگور تولیدی استان 20 تا 25 هزار تن کشمش از انگور سلطانی بی دانه تولید می شود ، تصریح کرد : نیمی از باغات انگور این استان رقم کلاه داری است که به صورت تازه خوری استفاده می شود.

وی با اشاره به این که باید اقداماتی برای صنعت انگور در این استان ایجاد کنیم ، گفت : از مجموع 180 هزار تن انگور تولیدی این استان 100 هزار تن فراوری می شود که شامل انگور بی دانه سلطانی است که تبدیل به کشمش می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان افزود : در سال های گذشته بخشی از انگور این استان به کشور های خارجی از جمله کلاه داری به پاکستان صادر شده بود که در این راستا برای سال جاری اقداماتی صورت گرفته است.

وی اظهار کرد : هم اکنون در استان یک واحد کشمش پاک کنی وجود دارد و همچنین سردخانه هایی برای نگهداری این محصول دایر است .

تشکری بر نگهداری انگور کلاه داری در سرد خانه های مناسب و انبار فنی تاکید کرد و گفت : این ظرفیت در استان وجود دارد اما به لحاظ فنی و تجربی نیز باید بپردازیم چرا که شرایط نگهداری این محصول بسیار حساس است.

وی افزود : ظرفیت صنایع فرآوری این محصول در استان 15 هزار تن و ظرفیت نگهداری 10 هزار تن فراهم شده که با توجه به مقدار تولید نیاز به توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی دارد.

گفتنی است : 18 هزار هکتار از سطح باغ های استان شامل تاکستان است .

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.