چین به دنبال بهبود روابط میان کابل و اسلام آباد

به تازگی سرتاج عزیز مشاور سیاست خارجی نخست وزیر پاکستان گفته است که قرار است هیات بلند پایه چین تا دو هفته آینده به کابل و اسلام آباد سفر کند.

چین برای تامین منافع خود در منطقه به دنبال بهبود روابط میان کابل و اسلام آباد است
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، حکومت چین در حاشیه نشست شانگهای اعلام آمادگی کرد که برای بهتر شدن روابط دو کشور دست به کار می شود که از این اقدام چین، حکومت کابل استقبال کرد.
 
برخی از آگاهان سیاسی می گویند که چین تلاش دارد تا به هر قیمت ممکن، صلح در افغانستان تامین شود، زیرا جنگ و ناامنی ها مانع تطبیق پروژه‌های اقتصادی چین در منطقه و پاکستان شده است.
 
صدیق پتمن، آگاه امور سیاسی گفت که چین می تواند در روابط افغانستان و پاکستان نقش سازنده ای را بازی کند، زیرا چین در هر دو کشور منافع خود را دارد.
 
آقای پتمن تاکید دارد که چین بر علاوه منافع اقتصادی به حیث قدرت منطقه ای برای حفظ توازن و حفظ قدرت خود، علاقه مند است که مناسبات افغانستان و پاکستان را بهبود ببخشید، زیرا برخی از پروژه های چین در پاکستان عملی می شود که این پروژه ها باید از مسیر افغانستان عبور کند.
 
بر اساس این گفته ها، به منظور تکمیل شدن و تطبیق پروژه های چین در پاکستان، پکن نیاز دارد که افغانستان و پاکستان در یک روابط حسنه قرار داشته باشند.
 
جمهور نوشت: از سوی هم، فیض الله جلال استاد دانشگاه کابل می گوید که اوضاع افغانستان و پاکستان، وضعیت آسیای مرکزی، تاثیرات منفی را به نحوی بالای چین گذاشته است، به همین خاطر چین که مناسبات خوبی با افغانستان و پاکستان دارد، علاقه مند بهبود روابط کابل- اسلام آباد است.
 
آقای جلال خاطرنشان کرد که چین بر علاوه مسایل سیاسی، به احیای جاده ابریشم چین، کارهای منطقه ای را آغاز کرده است که البته جنگ افغانستان مانع این فعالیت های چین شده است.
 
آقای جلال علاوه کرد که حتی ممکن است، چین بالای پاکستان فشار وارد تا به هر قیمتی که شده، صلح باید در افغانستان به وجود آید، تا از این طریق چین پروژه های اقتصادی را در منطقه آغاز کند.
 
این استاد دانشگاه همچنان افزود که چین از حضور نیروهای امریکایی در افغانستان خشنود نیست، زیرا واشنگتن به خاطر بهبود مناسبات افغانستان و پاکستان هیچ کاری را انجام نداده است، بناء چین از این وضعیت راضی نیست و تلاش دارد تا ابتکار عمل را در میان افغانستان و پاکستان، روی دست گیرد.
 
به گفته وی، چین ؛ پاکستان را متقاعد و تفهیم خواهد کرد که دوام جنگ در افغانستان به سود، پاکستان نیست، به هر شکل ممکن صلح باید در افغانستان تامین شود.
 
قرار است تا چند روز آینده، هیات بلند پایه چین به رهبری وزیر امور خارجه این کشور نخست به کابل سفر کند و بعد به اسلام آباد برود. هیات چین در این سفرش، با مقام های بلند پایه افغانستان و پاکستان، دیدار و گفتگو خواهند کرد.
 
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار