کرمانشاه؛

پرویز خان دروازه صادرات استان

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه گفت: در طرح جامع مرز پرویز خان باید فضایی مناسب برای واردات خودرو و همچنین سالن نمایشگاهی دیده شود.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛رضا رحیمی  معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه گفت: باید در این طرح جامع فضایی برای واردات در نظر گرفته شود که یکی از مهمترین موارد واردات، واردات خودرو است که باید در طرح جامع مرز پرویزخان مد نظر قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه وجود یک سالن نمایشگاهی را نیز از دیگر مواردی دانست که در این طرح باید مد نظر قرار گیرد.

به گفته این مسئول، چون این طرح وسیع است بهتر است بخشی از کار آن به بخش خصوصی سپرده شود.

رحیمی در خصوص منابع جذب اعتبار برای اجرای طرح جامع مرز پرویز خان نیز یادآوری کرد: سازمان توسعه تجارت منابع خوبی برای این بخش دارد که می‌توان از آن استفاده کرد.

وی با تاکید بر لزوم توجه به تولیدات داخل استان در زمینه صادرات، خاطرنشان کرد: یکی از بسترهای مهم برای توسعه صادرات، مشوق‌ها و یارانه‌های صادراتی است که باید برقرار شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه معتقد است، زمانی که این مشوق‌ها برقرار بود شاهد جهش قابل توجهی در صادرات استان بودیم.

 خسرو شهبازی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز از نیاز قابل توجه کشور عراق به محصولات کشاورزی یاد کرد که در بعد صادرات باید تمرکز بیشتری روی این محصولات داشته باشیم.

وی افزود: به نظر می‌رسد در سال‌های آینده با توجه به محدودیت منابع آبی در کشور عراق، این نیاز به مصحولات غذایی و کشاورزی بیشتر شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه انواع میوه و سبزیجات از جمله هندوانه، گوجه، سبزی و محصولات دامی مانند مرغ، لبنیات، شیلات، خوراک دام و ... را از جمله موادی دانست که قابلیت صادرات دارد، اما باید به سیاست وزارت جهاد کشاورزی در خصوص صادرات این اقلام نیز توجه کرد.

در ادامه فرامرز اکبری فرماندار شهرستان قصرشیرین نیز با اشاره به مهمترین مشکلات صادرات در کرمانشاه، افزود: آنچه که امروز صادرات ما را رنج می‌دهد، شیوه سنتی صادرات است.

وی با بیان اینکه سهم ایران از کالاهایی که به عراق صادر می‌شود بسیار کم است، خاطرنشان کرد: باید این سهم را با تمرکز بیشتر بر نیازهای بازار عراق افزایش دهیم.

فرماندار قصرشیرین از دلایل کاهش صادرات از مرزهای استان به سمت عراق نیز یاد کرد و گفت: جنگ داخلی عراق و کاهش قدرت خرید مردم از جمله این دلایل است.

اکبری اظهار کرد: عراق به دلیل تنگناهای مالی که دارد به همه مرزهایش گمرکات را اضافه کرده و این امر فقط محدود به مرز پرویز خان نیست.

وی معتقد است، مشکل دیگر این است که برای کالاهایی که از مرز پرویز خان وارد مناطق کردنشین عراق می‌شود و قرار است به بخش‌های عربی برود، عوارض جدیدی در نظر گرفته شده که این امر هزینه تجار را بالا می‌برد و حتی گاهی باعث آسیب دیدن کالا می‌شود.

به گفته این مسئول، راهکار این مشکل حرکت به سمت‌ مرزهایی است که با بخش عرب‌نشین ارتباط دارند که مرز خسروی پتانسیل خوبی در این زمینه دارد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار