ساری،

سرعت در رانندگی و ضرورت کنترل آن

سرعت به عنوان يکی از شاخص ترين عوامل موثر در ايجاد تصادفات و تبعات ناشی از آن از قبیل خسارت، جرح، نقص عضو و فوت تاثيرگذار است.

سرعت در رانندگی و ضرورت کنترل آنبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، ستواندوم مرتضی ابراهیمی کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان مازندران اعلام کرد نتايج رانندگی های سريع و بی محابا که بدون توجه به ترافيک و سرعت مجاز منطقه صورت می پذيرد معمولا باعث ايجاد عواقب خطرناك برای رانندگان متخلف و ساير رانندگان می شود.

وی افزود: عده ای كه رفتارهای مخاطره آميز در جاده ‌های كشور انجام می‌دهند يا برخورد قاطعانه پليس را باور ندارند ، يا به قانونمند بودن عادت نكرده‌اند.

کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان مازندران گفت: متاسفانه برخی رانندگان بدون توجه به فرهنگ ترافيك و قوانين جاده ای در مسافرت حوادث ناگواری برای خود و ديگران رقم زده و سفر را براي خود و ديگران پر خطر و تلخ می سازند.

ستواندوم ابراهیمی افزود: صبر و حوصله و همچنين رعايت حقوق ساير هموطنان در هنگام رانندگی تضمين كننده سلامت سفر است.

وی گفت: رانندگان بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه به هيچ عنوان در رسيدن به مقصد عجله نكنند و بدانند سرعت زياد و يا مناسب نبودن آن با شرايط روحي و رواني راننده و شرايط هندسی جاده از مهمترين عوامل موثر در ايجاد سوانح ترافيکي در بسياری از کشورها و کشور ما است.

کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان مازندران گفت: هر چه سرعت بيشتر شود مقدار مسافتی که براي متوقف شدن خودرو لازم است نيز بيشتر می شود . هر چه انرژی جنبشی که در نتيجه سرعت بالا و غير مجاز بايد مستهلک شود ، بيشتر باشد خطر مصدوميت ناشی از تصادف هم بيشتر می شود.

وی افزود: مديريت وکنترل سرعت چه با روش هاي سنتي و چه با ابزار های مکانيزه الکترونيکی جديد يکی از برنامه هاي بسيار مهم پليس راهور ناجا جهت افزايش ايمنی راه ها می باشد.

ستواندوم ابراهیمی گفت: وليکن اعمال اين مديريت برای محدوديت سرعت و کاهش خطرات ناشی از رانندگی نا ايمن کار آسانی نيست . بسياری از رانندگان خطرات مربوطه را تشخيص نمی دهند و يا نسبت به اجرای آن غفلت واغلب منافع تندروی و سرعت را از نتايج وخيم احتمالی آن ترجيح داده و مقاومت می کنند.

وی افزود: مديريت سرعت يکی از چالش هاي بزرگ براي کارگزاران ايمنی راه در سراسر دنيا وکشور عزيز ما ايران است و نيازمند تمرکز زياد برنامه های بلند مدت و اقدامات چند جانبه کليه دولت مردان و دستگاهاي زيربط می باشد که خوشبختانه با تمهيدات صورت گرفته و اجرائی شدن قانون جديد اخذ جرايم وظايف هر يک ازدستگاه ها دخيل و تامين بودجه آنها مشخص و معين گرديده است و اميد مي رود شتاب بيشتری گيرد.

وی گفت: کاهش سرعت وسايل نقليه در مناطقي که حجم زيادي از کاربران آسيب پذير را در محيطی ترکيبی از ترافيک به خصوص در ميان عابران پياده ،راکبين موتور سيکلت و دوچرخه سواران قرار دارند نظير راهها وجاده های استان های شمالی که حتی وسايل وادوات کشاورزی نيز در آنها تردد دارند از اهميت ويژه ای برخوردار است .

کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان مازندران گفت: اين مهم مستلزم اين است پليس با روش هاي اجرايی خاص و بنا به موقعيت زماني و مکاني تدابيری را به کار برد ، تا بتواند رانندگان پرخطر در بحث سرعت راکه خوشبختانه تعداد آنها تا حدودی در حال کاهش يافتن است کنترل نمايد.

وی افزود: اگر چه کنترل کردن رانندگان با روش های کنترلي پليس و وسايلی مانند دوربين های کنترل سرعت متحرك و ثابت در نقاطي که احتمال خطر دارد و اين روزها به تعداد زياد در معابر درون و برون شهری نصب و راه اندازی شده اند کار مشکلي است و ليکن پيامي بسيار روشن است به رانندگانی که هنوز راندن با سرعت های غير مجاز پر خطر و غير قابل قبول در فکر وانديشه خود دارند و در تضاد بامنافع جامعه گام بر می دارند.

ستواندوم ابراهیمی گفت: اين تجهيزات به پليس اين امکان را مي دهد که در راستای مراقبت های ترافيکی اقداماتی را برای برخورد قانونی با رانندگان متخلف که به حقوق ديگر شهروندان نيز تجاوز می نمايند انجام دهد.

وی افزود: رانندگان بايد توجه داشته باشند که درهر شرايطی بايد رعايت فاصله طولی را با خودروهای جلوئی بر اساس تجارب مکتسبه و يا روش هايی که در کتاب آئین نامه گفته شده برای جلوگيری از تصادف اتخاذ نمايند و با سرعت مجاز و مطمئن حرکت نمايند.

کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان مازندران گفت: رانندگان توجه داشته باشند صرف كار كردن دوربين يا خاموش بودن آن در جاده ها موضوع مهمی برای پليس راهور ناجا نيست، چرا كه سرعت ميانگين خودروها در مسير بين دو دوربين به صورت خودكار محاسبه می شود و اگر ميانگين سرعت خودرويی در فاصله بين دو دوربين بيشتر از حد مجاز باشد ، مشخصات خودرو توسط دوربين های بعدی ثبت و به سامانه اجرائيات پليس راهور ناجا ارسال و در نهايت به مالک خودرو ابلاغ خواهد شد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار