پناهجوی اخراجی افغان در کابل کشته شد

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد: یک مهاجر افغان که پناهندگی آن از سوی کشور سوئد رد شده و به افغانستان فرستاده شده بود در انفجارهای اخیر کابل جان خود را از دست داه است.

پناهجوی اخراجی افغان در کابل کشته شدبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد: در ماه می سال جاری سوئد 20 پناهجوی افغانستانی که پناهندگی آنها رد شده بود را راهی افغانستان کرد.

اما تنها یک هفته بعد یکی از مهاجرین در مراسم تشیع جنازه افرادی که در تظاهرات ضد دولتی در کابل کشته شده بودند، در اثر انفجار جان خود را از دست داد.

بنابر این گزارش، این جوان 20 ساله از اهالی غزنی یکی از ولایت‌های افغانستان که بر اثر جنگ میان نیروهای دولتی و طالبان ناامن شده، است.

پناهندگی این جوان به دلیل ابهام در دلایل وی برای مهاجرت و همچنین اقامت طولانی مدت در تهران از سوی مقامات سوئد رد شده بود.

هر چند مقامات سوئد اعلام نکردند که وی در کابل امنیت خواهد داشت اما اخراج او بطور ضمنی تاییدی بر امنیت وی بوده است.

بسیاری از کشورهای اروپایی تقاضای مهاجران افغان را رد کردند. همچنین این کشورها این موضوع را که بسیاری از مهاجران از ولایت‌های ناامن افغانستان فرار می‌کنند را می‌پذیرد، اما با این استدلال که این مهاجران به کابل که امن بوده، فرستاده می‌شوند پناهندگی آنها را نمی پذیرند.

بسیاری از مهاجران در حالی که از سایر مناطق افغانستان هستند به کابل فرستاده می‌شوند و این به موج آوارگان داخلی اضافه می‌کند.

دیده حقوق بشر نوشت: اما این دلیل کشورهای اروپا مبنی بر امن بودن کابل برای اخراج پناهندگان با حوادث اخیر و بمبگذارهای انجام شده زیر سوال رفته است و بایستی کشورهای اروپایی برای اخراج مهاجران دلیل قانع کننده‌تری داشته باشند.

/انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار