یزد؛

آغاز فصل سوم مرمت و احیاء چاپارخانه عقدا

فصل سوم مرمت و احیاء چاپارخانه عقدا شهرستان اردکان با هدف ادامه و تکمیل اقدامات مرمتی بنا در فصل های اول و دوم آغاز شد.

 ساشا ریاحی مقدم سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ گفت: چاپارخانه عقدا یک اثر فرهنگی و تاریخی است که در شهرستان اردکان ، بخش عقدا، بیرون از محدوده شهر خرانق در مجاورت کاروانسرای ابوالقاسم رشتی و همچنین در کنار محور ارتباطی یزد – اصفهان قرار دارد.

ریاحی مقدم با بیان اینکه این بنا براساس پلان چهار ضلعی و مستطیل شکل و با راستای شمالی و جنوبی احداث گردیده و مصالح اصلی آن خشت، گل و چینه است گفت: ساختمان چاپارخانه دارای چهار برج و یک ورودی است، ورودی این مجموعه در جبهه غربی آن واقع شده و درگاه ورودی بصورت دو طبقه نما سازی شده وتزیینات بنا در کنگره های بالایی بنا دیده می شود، برج های چاپارخانه دارای تیرکش و لبه های کنگره دار هستند که به نوعی وضیفه جان پناه و موضع گیری نظامی را نیز برای ماموران و ساکنان مجموعه فراهم می آوردند.

 وی گفت: این بنا را با توجه به مختصاتی چون شیوه اجرای تویزه ها و طاق ها و نمای دو اشکوبه ورودی آن متعلق به اواخر دوره صفویه دانست و اظهار داشت: این اثر تاریخی فاخر و ارزشمند با کارکرد اجتماعی و عام المنفعه یکی از مظاهر توجه و اهتمام دولت صفویه برای ارتباط و پیوستگی بخش های مختلف کشور بوده که به نوعی به یکپارچگی و موجودیت کشور ایران می انجامیده است.

این مقام مسئول در ادامه شرح مختصری از روند مرمت و احیای این مجموعه در طی دو فصل کاری ارائه کرد و گفت: وضعیت ناهنجار کالبدی و ساختاری و دخل و تصرف های سال های گذشته در حریم این اثر تاریخی و ثبتی، اولویت های آغازین کار را بر مبنای طرح نجات بخشی و مرمت اضطراری متمرکز ساخت.

ریاحی مقدم گفت: ابتدا دیواره های اصلی و برج های چهار گانه این مجموعه که بواسطه خوردگی و فرسودگی در خطر فروپاشی و نابودی بودند با استفاده از مصالح همگون و متناسب با جغرافیا و اقلیم منطقه پی بری و شفته ریزی شدند. وضعیت یکی از برج های این مجموعه آن چنان وخیم بود که بخش های وسیعی از بخش زمینه ای و پایه ای آن فروریخته و در خطر نابودی کامل بود.

 به هر روی دستور کار فصل اول مرمت و احیا این مجموعه به استحکام بخشی جدارها و دیواره های اصلی و استحکام بخشی برج های چهارگانه و سبک سازی و اندود کاری پشت بام این مجموعه و همچنین ساماندهی فضای جلوی کاروانسرا و جمع آوری نخاله ها و مواد زاید در این مجموعه سپری شد.

 در فصل دوم مرمت این مجموعه، در راستای فعالیت های فصل اول اولویت های کاری و شرح خدمات و ایتم های تعریف شده بیشتر در فضای داخلی و ساماندهی ان متمرکز شد.

 در بادی امر کلیه دخل و تصرفات و ساخت و سازهای غیر مجازی که بواسطه کاربری های فرعی در سال های گذشته احداث و ایجاد شده بود با نظارت ناظر مجموعه تخریب و جمع آوری شدو در ادامه با توجه به خط و ربط های موجود و پلان اصلی بنا، با استفاده از مصالح بوم اورد کلیه فضاهای داخلی و اصیل این مجموعه بازسازی و احیا شد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد تصریح کرد: فصل سوم مرمت این بنا با هدف ادامه و تکمیل اقدامات مرمتی بنا و اتمام این پروژه تاریخی و مهم که میتواند نقش زیادی در جذب توریست و فعالیت های فرهنگی و موزه ای در منطقه داشته باشد هم اکنون شروع شده و اجرای کاهگل ته کش و روکش نمای بیرون، مرمت و بازسازی کنگره های اطراف بنا، پاکسازی نمای آجری،اجرای بندکشی نما و اجرای کاهگل وکفسازی فضای داخلی  بنا از جمله اقداماتی است که قرار است در این فصل از مرمت انجام شود.

لازم به ذکر است: این بنا در گذشته محل نگهداری اسب های تازه نفس جهت تحویل به پیک های حکومتی و محل استراحت مختصر پیک ها بوده است.

 چاپارخانه عقدا شهرستان اردکان در تاریخ 14 اسفند سال 85 با شماره 17897 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.