شیراز؛

اهدا 162 هزار واحد خون در فارس

مدیرکل سازمان انتقال خون استان فارس گفت: پارسال 222 هزار نفر در فارس، 162 هزار واحد خون اهدا کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ محمدحسین کریمی مدیرکل سازمان انتقال خون استان فارس با اشاره به شعار سال سازمان انتقال خون با عنوان "اهداکننده خون بمان، نیاز به خون همیشگی است" گفت: سلامت اهداکنندگان، افتخار سازمان انتقال خون است.

کریمی افزود: در 40 سال گذشته در شیراز و فارس، شاهد پدیده خون‌فروشی بودیم، اما امروزه اهدای خون داوطلبانه انجام می‌شود.
 
وی با بیان اینکه خون‌های اهدایی به فرآورده هایی مثل پلاکت، گلبول فشره و پلاسما تبدیل می‌شوند، ادامه داد: این فرآورده‌ها در درمان بیماران سرطانی، تزریق به بیماران هموفیلی که کمبود فاکتورهای انعقادی دارند و جراحی‌ها در تصادفات یا خونریزهای شدید استفاده می‌شود.

کریمی بیان کرد: هزینه نمونه‌گیری ژنتیکی برای پیوند مغز و استخوان حدود 250 تا 30 هزار دلار بود که افراد متقاضی باید از بانک‌های جهانی دریافت می‌کردند که خوشبختانه با تلاش سازمان انتقال خون، 3 هزار نمونه سلول‌های مغز و استخوان دریافت کردیم که پارسال 2 نفر توانستند از آن برای پیوند استفاده کنند، اما همچنان نیاز به اهدا سلول‌های مغز و استخوان‌ داریم.
 
کریمی افزود: پارسال 161 هزار و 881 واحد خون از طرف مردم اهدا شده که اغلب متعلق به آقایان بوده است و 50 درصد اهداکنندگان خون افراد ثابت هستند که به صورت مستمر خون اهدا می‌کنند.
 
وی اظهار داشت: کسانی که مایل که اهدا خون هستند می‌توانند به ۱۸ پایگاه ثابت و سیار انتقال خون فارس که آدرس آن‌ها در پایگاه اینترنتی انتقال خون فارس موجود است و این روز‌ها به صورت ویژه از ساعت ۸ صبح تا ۲۳ خون گیری می‌کنند مراجعه کنند.
 
دکتر منصور شیخ‌الاسلام هم که به‌عنوان رکورددار اهدای خون در جهان شناخته‌ شده نیزگفت: افتخار می‌کنم که طی 40 سال، عضو سازمان انتقال خون و یک اهداکننده خون هستم.

شیخ‌الاسلام بابیان اینکه با اهدای خون به دیگران حیات می‌بخشیم، تصریح کرد: درگذشته افراد مبتلا به تالاسمی ماژول در سن 12 سالگی فوت می‌کردند، اما با افزایش اهدا خون از طرف مردم، سلامتی این بیماران نیز حفظ شده است.

گفتنی است در پایان این مراسم از 55 اهدا کننده خون در شیراز تجلیل شد.
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار