کرمانشاه؛

برگزاری دوازدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی

عضو هیأت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی و دبیر علمی دوازدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی گفت: دوازدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ۱۵ تا ۱۷ شهریورماه ۱۳۹۶در دانشگاه رازی برگزار خواهد شد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛بیگ زاده افزود:دانشگاه رازی شهریورماه  میزبان ۲۰۰ تن از استادان برجسته زبان و ادبیات فارسی ایران و جهان خواهد بود که از این تعداد حدود ۲۰تن از استادان زبان و ادب فارسی برجسته جهانی هستند که مقالاتی از کشورهای افغانستان، پاکستان، کشمیر، هندوستان، یمن، استرالیا، کشورهای آسیای میانه به دبیرخانه همایش ارسال شده است.

 

وی افزود: تاکنون هزار و سیصد و پنچاه (۱۳۵۰) مقاله از سوی استادان داخلی و خارجی به دبیرخانه گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ارسال شده است که کار داوری آنها را آغاز کرده ایم و حدود ۱۵۰تن از استادان و پژوهشگران برای داوری مقالات این گردهمایی اعلام آمادگی کردند.

 

وی گفت: نوع حضور مهمانان دوازدهمین گردهمایی بین المللی  انجمن ترویج زبان و ادب فارسی متفاوت است یعنی هم با حضور فیزیکی و هم در قالب ویدئو کنفرانس همایش ما را دنبال خواهند کرد.

 

 بیگ زاده افزود: دستاوردهای دوازدهمین گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی یک رخداد عظیم فرهنگی است که می تواند در سال های آتی  تاثیرات زیادی بر فضای پژوهش های فرهنگی و ادبی استان  کرمانشاه داشته باشد.

 

وی تاکید کرد: به تعبیر استاد فرهیخته دکتر میرجلال الدین کزازی چهره ماندگار ملی، اگر می خواهیم ایران را بشناسیم باید به فرهنگ و ادب کرمانشاه برگردیم و کرمانشاه را بشناسیم. چنا ن که گونه های زبانی در استان کرمانشاه با ادبیات ملی پهلو می زند و در این استان اسطوره ها و باورهای دیرین و ادبیات فاخر  آن سر آمد است.

 

وی افزود: شاعران بزرگی چون میرزا احمد الهامی کرمانشاهی، نصیبی کرمانشاهی، میرزا محمد یوسف کلهر، میرزا الماس خان امیری کندوله ای و ... بخشی از تاریخ ادبیات کرمانشاه را تشکیل می دهند، چنان که میرزا احمد الهامی  تاریخ عاشورا را از مدینه تا شام به نظم کشیده و به عنوان سندی ادبی ثبت کرده است.

 

 بیگ زاده اظهار امیدواری کرد و گفت: دستاوردهای دوازدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، پیدایی یک پژوهشکده فرهنگی و ادبی را با تکیه بر فرهنگ و ادبیات کرمانشاه در پی داشته باشد که پژوهش های خود را در راستای معرفی و شناخت فرهنگ و ادب استان کرمانشاه انجام دهد  و امیدواریم مسؤولین استانی جایگاه و منزلت این همایش بین المللی را چنان رخدادی بزرگ در یابند تا فرهنگ غریب کرمانشاه  بیشتر و بهتر شناخته شود.

 

 بیگ زاده افزود: فراخوان این همایش از آذرماه ۱۳۹۵ در سامانه انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران قرار گرفته و نیز پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ( isc ) از اوایل بهمن ماه ۹۵ آن را نمایه کرده است .
 
 
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.