یاسوج؛

ساماندهی ۹ هزار هنرمند صنایع دستی در استان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال دو هزار هنرمند دیگر نیز ساماندهی شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از یاسوج ؛ محمود باقری در نشست صنعتگران و مسئولان حوزه صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد با استاندار ضمن گرامیداشت 20 خردادماه روز جهانی صنایع دستی، اظهار داشت: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری، امسال شعار هفته صنایع دستی با عنوان "اشتغال‌زا، هویت‌زا و ارزآور" تعیین شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح ضربتی اشتغال‌زایی حوزه صنایع دستی در 76 روستای کشور، افزود: در این طرح، سه روستای کریک، سربیشه و کاکان از استان کهگیلویه و بویراحمد هم به عنوان روستاهای پایلوت تعیین شده و اعتباراتی برای ایجاد زیرساخت‌ها در این روستاها در نظر گرفته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد به برنامه‌های هفته صنایع دستی اشاره داشت و بیان کرد: همایش تجلیل از پیشکسوتان و جوانان فعال در حوزه صنایع دستی برای ایجاد انگیزه در فعالان این حوزه در دومین روز از این هفته برگزار می‌شود.

باقری با اشاره اقدامات این اداره‌کل در حوزه صنایع دستی در سال‌های اخیر، گفت: تعداد کارگاه‌های صنایع دستی استان از هفت مورد در سال 92 به 57 کارگاه در سال 95  افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود این آمار به 100 کارگاه تا پایان سال 96 افزایش یابد.

وی با بیان اینکه تاکنون بالغ بر 9 هزار هنرمند صنایع دستی شناسایی و در سامانه ثبت شده است، ابراز کرد: امسال برای شناسایی چهار هزار هنرمند صنایع دستی برنامه‌ریزی شده بود که تاکنون شناسایی دو هزار نفر محقق شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بحث آموزش شاغلین صنایع دستی و نمونه‌سازی محصولات از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره‌کل است که در دستورکار قرار دارد.

باقری با اشاره به افزایش اعتبارات حوزه صنایع دستی استان در سال‌های اخیر، افزود: اعتبارات این حوزه از 70 میلیون تومان در سال 92 به پنج میلیارد تومان در سال 95 افزایش یافت.

وی با بیان اینکه برای راه‌اندازی کارگاه‌های صنایع دستی حدود 30 تا 100 میلیون تومان تسهیلات  پرداخت می‌شود، ابراز کرد: امسال اولویت ما پرداخت تسهیلات برای راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بو بویراحمد با بیان اینکه در استان تولید صنایع دستی وجود داشته اما صادرات نداریم، گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد تجربه‌ای در حوزه صادرات صنایع دستی ندارد.

باقری عنوان کرد: یکی از خلأهایی که در حوزه صنایع دستی داشتیم بحث تهیه مواد اولیه و نبود کارگاه‌های رنگرزی بود که سال گذشته موفق شدیم دو کارگاه رنگرزی در شهرستان‌های بویراحمد و گچساران راه‌اندازی کنیم.

وی بیان کرد: برای معرفی تولیدات صنایع دستی استان به سایر نقاط کشور و خارج از کشور نیازمند شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی هستیم که نیاز است ردیف اعتباری برای این موضوع در نظر گرفته شود.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.