رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان:

اجرای رایگان آبیاری تحت‌فشار در اراضی کشاورزی لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان تمامی هزینه‌های آبیاری تحت‌فشار در اراضی کشاورزی استان لرستان را به‌صورت رایگان از طراحی و نظارت تا اجرا تقبل می‌کند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ بازدار، در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان بروجرد، گفت: مجموع تولیدات بخش کشاورزی استان لرستان معادل ۲. ۲ میلیون تن است که ۵۶۰ هزار تن معادل ۱۹ درصد از این مجموع در شهرستان بروجرد تولید می‌شود.

وی ارزش تولیدات بخش کشاورزی بروجرد را ۳۳ درصد مجموع تولیدات این حوزه در استان لرستان اعلام کرد و افزود: ارزش تولیدات کشاورزی استان لرستان ۴. ۳ میلیارد تومان است که از این میزان ۱۰۰۰ میلیارد تومان در بروجرد تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با اشاره به حجم بالای تولیدات باغی در شهرستان بروجرد، گفت: باید نگاه ویژه‌ای به تحقق تولید و اشتغال در سند اشتغال استان لرستان شود بنابراین بخش کشاورزی با ۴۲۰ نفر اشتغال‌زایی در بروجرد معادل ۹. ۳ درصد از مجموع اشتغال استان لرستان و ۱۴۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌تواند ظرفیت مساعدی در راستای اشتغال ایجاد کند.

وی اقلیم مساعد شهرستان بروجرد در کنار متوسط بالای میزان بارندگی‌ها و خاک مناسب را از زمینه‌های مناسب توسعه محصولات کشاورزی دانست و گفت: ۶۸ هزار هکتار معادل ۳۲ در صد از مجموع اراضی کل شهرستان بروجرد به کشاورزی اختصاص پیداکرده که از این میزان حدوداً ۳۴ هزار هکتار به‌صورت آبی کشت می‌شود که قابلیت مناسبی است.

بازدار پاشنه آشیل حوزه کشاورزی را در سیستم‌های آبیاری بارانی دانست و افزود: ۳۵۰۰ هکتار معادل ۱۰ درصد از اراضی کشاورزی این شهرستان به سیستم‌های آبیاری نوین تجهیز شده که نقطه‌ضعف کشاورزی این شهرستان است و باید ۱۵ هزار هکتار از باغات بروجرد نیز به سیستم‌های آبیاری نوین مجهز شود.

وی بر لزوم استفاده مناسب و صرفه‌جویی در مصرف آب در تولیدات کشاورزی تأکید کرد و گفت: باید زیرساخت‌های بخش کشاورزی به‌منظور توسعه اشتغال و تولید اصلاح شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با اشاره به خرید ۵۱۰ هزار تن گندم به ارزش ۶۵۰ میلیارد تومان در سال گذشته، گفت: باید به سمت تولید محصولات کشاورزی به روش آبیاری نوین و استفاده بهینه از منابع آبی موجود حرکت کرد بر این اساس هیچ‌گونه محدودیتی برای مکانیزاسیون کردن سیستم‌های آبیاری در استان وجود ندارد و علاوه بر آن تسهیلات موردنیاز برای خرید تجهیزات و ادوات کشاورزی به متقاضیان اعطا می‌شود.

وی توسعه کشت گیاهان دارویی با توجه به زمینه‌های مساعد آن در شهرستان بروجرد را از اولویت‌هایی دانست که نیاز به برنامه‌ریزی و ترویج دارد و گفت: کشت گیاهان دارویی با توجه به حجم کم اراضی موردنیاز و مصرف حداقل آب می‌تواند اقتصاد مردم را متحول کرده و باعرضه بالا معیشت مردم را بهبود بخشد.

بازدار توسعه باغات دیم در بروجرد، صادرات تولیدات دامی با کیفیت، توسعه کشت دانه‌های روغنی کلزا به‌عنوان محصولی تأثیرگذار در اقتصاد کشور را از برنامه‌های پیش روی این سازمان دانست و گفت: تن‌ها ۱۰ درصد از روغن موردنیاز کشور در داخل تولید می‌شود و ۹۰ درصد آن وارداتی است که در این راستا امسال ۴۵۰ تن دانه روغنی در اراضی کشاورزی بروجرد کشت‌شده است.

به گفته وی سازمان جهاد کشاورزی لرستان آمادگی دارد تا تمامی هزینه‌های آبیاری تحت‌فشار در اراضی کشاورزی را به صورت رایگان از طراحی و نظارت تا اجرا تقبل نماید که در این راستا سال گذشته ۴۷ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی تخصیص داده‌شده و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.


انتهای پیام/ د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.