تاکید یونکر بر لزوم افزایش بودجه و همکاری دفاعی اروپا

رییس کمیسیون اروپا بر ضرورت افزایش بودجه و همکاری دفاعی در اروپا تاکید کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپا روز جمعه با اشاره به تغییر سیاست خارجی آمریکا، خواستار افزایش بودجه و همکاریهای ساختار دفاعی کشورهای عضو اتحادیه اروپا مطابق معاهده لیسبون شد.

یونکر در کنفرانس دفاع و امنیت در شهر پراگ جمهوری چک گفت: تلاش برای حرکت به سمت دفاع مشترک در اروپا بخشی از پروژه اروپایی از زمان آغاز آن بوده است.

وی ادامه داد: دراین ارتباط بایدبا موضوع حق حاکمیت هم برخورد درستی داشته باشیم. اشتراک در حق حاکمیت به معنی نادیده گرفتن آن نیست برعکس، داشتن کشورهایی با حاکمیت قوی در دنیای جهانی شده امروز نیازمند همکاری بیشتر در اتحادیه اروپا است.

یونکر در ادامه صحبت های خود به همکاری اتحادیه اروپا با ناتو اشاره کرد و گفت: ناتو در دهه های گذشته رکن اصلی امنیت اروپا بوده و همینگونه هم باقی خواهدماند. ما متفاوت هستیم ولی به اشکال مختلف یکدیگر را تکمیل می کنیم و 22 عضو مشترک داریم.

وی در ادامه افزود:‌ رقابت بین اتحادیه اروپا و ناتو مطرح نیست. ما در طول سالها در افغانستان، بالکان، شاخ آفریقا و مناطق دیگری همکاری کرده ایم. در پی امضای بیانیه مشترک در سال گذشته در ورشو یک فضای جدید همکاری هم بین دو طرف ایجاد شده است.

رییس کمیسیون اروپا افزود: در جهان امروز یک ناتوی نیرومند و یک اتحادیه اروپای نیرومند و رابطه نیرومند بین این دو، بیش از هر زمانی مورد نیاز است اما احترام ما به ناتو دیگر نمی تواند بهانه ای برای خود داری از تلاشهای بیشتر اروپا در زمینه دفاع باشد.

یونکر گفت: جهان اطراف ما در حال تغییر است. آمریکا از مدتها پیش از آمدن آقای ترامپ سیاست خارجی خود را بطور بنیادین تغییر داد.
 
در یک دهه گذشته به وضوح روشن شده است که شرکای آمریکایی ما بر این باورند که بخش زیادی از بار و هزینه ها را برای متحدان اروپایی ثروتمند خود بر دوش می کشند. ما هیچ انتخاب دیگری نداریم جز اینکه از منافع خودمان در خاورمیانه، در زمینه آب و هوا و در توافق های تجاری دفاع کنیم.

وی افزود: کشورهای عضو اتحادیه اروپا با تشدید تلاشها در زمینه دفاع و با انجام این کار در کنار یکدیگر، همچنین روابط پیوند دهنده متحدان در درون ناتو را تقویت می کنند.
 
 
انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار