اهواز؛

آشنایی با شایع ترین علل بروز ساییدگی مفصل

ﻣﺘﺨﺼﺺ ﺍﺭﺗﻮﭘﺪی ﻭ ﺟﺮﺍﺣﯽ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥ ﻭ ﻣﻔﺎﺻﻞ مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز شایع ترین علل ساییدگی مفصل را تشریح نمود.

آشنایی با شایع ترین علت بروز ساییدگی مفصلبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، به گزارش روابط عمومی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز، دکتر عبدالحسین مهدی نسب، ﻣﺘﺨﺼﺺ ﺍﺭﺗﻮﭘﺪی ﻭ ﺟﺮﺍﺣﯽ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥ ﻭ ﻣﻔﺎﺻﻞ این مرکز آموزشی، اضافه وزن بالا، فعالیت های سنگین بدنی و ناهنجاری های پا در افراد را از شایع ترین عوامل موثر در ایجاد ساییدگی در مفصل زانو عنوان کرد.

وی افزود: درد زانو از جمله عارضه هایی است که در افراد میانسال و مسن شیوع بیش تری دارد و شایع ترین علت بروز این بیماری نیز، ساییدگی و آرتروز مفصل زانو به شمار می رود.

مهدی نسب اظهار کرد: آرتروز یا ساییدگی مفصل علت های اولیه یا ثانوی دارد، علت اولیه ساییدگی پدیده ای است که با گذشت زمان و بالا رفتن سن در افراد اتفاق می افتد.

ﻣﺘﺨﺼﺺ ﺍﺭﺗﻮﭘﺪی ﻭ ﺟﺮﺍﺣﯽ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥ ﻭ ﻣﻔﺎﺻﻞ مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز بیان داشت: این یک پدیده فیزیولوژیک فرسایش و ساییدگی در بافت های داخل مفصل است و بافت هایی مانند غضروف مفصلی، مینیسک های داخل زانو و لیگامان ها را درگیر می سازد.

وی گفت: فرسایش و ساییدگی مفصل زانو پدیده ای است که به طور طبیعی با آن مواجه می شویم ولی همین پدیده به علت های دیگری تشدید می شود. طبیعی است که انسان با گذر زمان به سنین پیری می رسد اما علت هایی چون وزن بالا و چاقی، ورزش های سنگین و سخت و همچنین انحراف پا از جمله علل بروز ساییدگی مفصل زانو در افراد است.

دکتر عبدالحسین مهدی نسب خاطرنشان کرد: ورزش هایی مانند فوتبال که احتمال ضربه در آن ها بسیار بالاست، پرش ها و همچنین وزنه برداری از جمله فعالیت های سنگین بدنی است که منجر به ایجاد ساییدگی در مفصل می شود.

وی اذعان داشت: همانطور که ذکر شد انحراف پا یکی از علل ایجاد ساییدگی مفصل زانو محسوب می شود؛شایع ترین فرم انحراف پا، پای پرانتزی است. این ناهنجاری در سنین میانسالی و پیری منجر به تخریب کامل مفصل زانو شده و از عوامل اصلی تعویض مفصل زانو در سنین بالا است.

مهدی نسب بیان کرد: پوکی استخوان نیز موجب ساییدگی مفصل زانو می شود به این گونه که در این عارضه، به دلیل اینکه املاح معدنی تشکیل دهنده بافت استخوانی کاهش می یابد، استخوان نرم می شود و حالت شکننده پیدا می کند.

این متخصص ارتوپدی اظهار داشت: همچنین از دیگر عوامل موثر در ساییدگی مفصل زانو می توان به ضعف عضلات اشاره کرد. ضعف عضلات چهار سر زانو موجب ایجاد افزایش فشار به مفصل زانو شده و به تدریج منجر به تخریب مفصل می شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.