همدان؛

هنر باید گره‌ای از مشکلات جامعه باز کند

آیت‌الله غیاث‌الدین طه محمدی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان، در مراسم رونمایی از نخستین مجلد استان همدان اظهار کرد: هنر یک ابزار کار است و خروجی آن دارای نتیجه و اثر ماندگار است.

هنر باید گره‌ای از مشکلات جامعه باز کندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ نماینده استان همدان در مجلس خبرگان رهبری

گفت: هنرها را باید شناسایی و در ردیف قرار داد تا ارزیابی شود که هر هنر می‌تواند چه گره‌ای از مشکلات جامعه را باز کند.

آیت الله محمدی افزود: هنر‌ها را باید در راستای کاربرد آن در جامعه ترویج داد، هنری که بتواند مشکلات و گره‌های جامعه را بگشاید، امروزه دنیا دنیای اقتصاد است؛ بنابراین هنر‌های مربوط به این حوزه نیاز به تقویت و سرمایه گذاری دارد.

عضو مجلس خبرگان ادامه داد: متولیان و مجریان باید هنرهایی را در جامعه سامان دهند که در راستای اقتصاد مقاومتی کاربردی باشد؛ اختراع یک هنر است، هنری که ما به شدت در این عصر به آن نیاز داریم.

وی گفت: برخی هنر‌ها تاریخ گذشته هستند لذا در جامعه حاضر، باید به دنبال هنرهای ارزشی و کاربری بود، باید روح تقلید و پذیرش بی چون و چرا و چشم و گوش بسته را از مردم گرفت.

آیت الله محمدی عنوان کرد: باید هنرهایی چون زیبایی در کلام و فکر و لباس را در جامعه زنده کرد تا به زیبایی برسیم.

وی ابراز داشت: رعنایی انسان در 10 مورد است که 9 مورد آن لباس مناسب است و آخرین آن رعنایی ذاتی است و امروز شاهد این هستیم که لباس خوب و مناسب و زیبا در جامعه مرده است.

امام جمعه شهر همدان ابراز کرد: هنر‌های زیبا باید زنده شود، هنر‌هایی که با گوشت، پوست و استخوان انسان‌ها در آمیزد، اسلام، عقل را در اولویت قرار داده است؛ لذا ما باید هنر‌های دارای اولویت را شناسایی و بر روی آنها سرمایه گذاری کنیم تا به جامعه ای سراسر نیکی و خوبی دست یابیم.

وی با بین اینکه در جامعه 35 درصد از خانواده‌ها بدون فرزند یا تک فرزند هستند به محدود شدن روند نسل اشاره و بیان کرد: با این روند در چشم انداز 40 ساله ما در کشور تولید نسل نخواهیم داشت و کشوری که دارای تمدن چند هزار ساله است باید از دیگر کشورها انسان وارد کند چراکه نسل کشی می کنیم.

این عضو مجلس خبرگان افزود: در ابتدای پرورش هنر، لازم است علت غایی آن هنر یا به عبارتی کاربرد آن هنر شناخته شود، سپس هنر‌هایی مورد توجه قرار گیرند که وضعیتی اورژانسی دارند و نیاز جامعه در آن به خوبی حس می‌شود، پس از آن به هنرهای دیگر روی آورد.

رئیس حوزه هنری استان همدان نیز با بیان اینکه دانشنامه فرهنگ، تمدن و مشاهیر استان همدان مجموعه‌ای است جامع برای شناخت و معرفی پیشینه فرهنگی و تاریخی استان، اظهار داشت: این اثر با گردآوری و طبقه‌بندی اسناد و مدارک و با زبانی ساده به بهترین شیوه به معرفی کامل فرهنگ و تمدن همدان می پردازد.

سیدمحمدباقر حسینی با بیان اینکه حوزه هنری به عنوان یک مجموعه کوچک با حداقل امکانات بیشترین بهره‌وری را در بخش هنری داشته است، افزود: تدوین، تنظیم و ارائه مرجعی علمی و پشتوانه‌ای توانمند برای توسعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی استان، جمع‌آوری و طبقه‌بندی اسناد و مدارک و تشکیل آرشیو و بانک اطلاعات برای موضوعات مختلف، پیوند جوانان استان و حتی کشور با گذشته تاریخی و فرهنگی خود و پیشگیری از گسست تاریخی و تهیه مواد خام برای خلق آثار جدید فرهنگی برخی از اهداف تولید این دانشنامه است.

حسینی‌سیر با تاکید بر اینکه به دنبال ارائه آثار مکتوب و مفید برای استفاده کودک و نوجوان هستیم، افزود: با رشد چشمگیر فضای مجازی باید از این فرصت استفاده کرد.

رئیس حوزه هنری استان همدان با تاکید بر اینکه دانش‌نامه همدان با نظارت علمی ۵ تن از پژوهشگران و متخصصان برجسته استان و کشور چاپ می‌شود، بیان کرد: دانشنامه‌ استان همدان سه دوره‌ زمانی قبل از اسلام، دوران اسلامی، و دوران معاصر، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را در برمی‌گیرد و شامل ۶ مرحله است.

وی با بیان اینکه تا پایان سال 95 تعداد 48 اثر در مراحل آماده سازی برای چاپ است، گفت: مرحله اول دانشنامه شامل ۱۴۰ کتاب موضوعی است و مرحله دوم نیز به صورت الفبایی به سبک دایرة المعارف نویسی شروع شده است.

وی با اشاره برگزاری و تداوم کارگاه‌های مختلف عمومی و تخصصی در حوزه هنری استان در رشته‌های مختلف هنری نیز ادامه داد: این حوزه برخلاف دیگر دستگاه‌ها که غالبا فقط به دنبال بهره برداری از استعدادهای شکوفاشده هستند، به دنبال کشف و پرورش استعدادهای جوان در زمینه‌های مختلف است و با برگزاری کارگاه‌های پیوسته هفتگی این کار مهم را انجام داده که برخی به 450 نشست رسیده است.

حسینی در پایان نیز با بیان اینکه دفتر ادبیات پایداری و مقاومت با هدف گردآوری، تدوين و نشر خاطرات و يادداشت‌های به‌جامانده از دوران هشت سال دفاع مقدس و مبارزات انقلابی پایه‌ریزی شده است، اظهار داشت: در همین راستا و در استان خاطرات تعدادی از فعالان انقلاب و جنگ را گردآوری کرده و تعدادی دیگر را به چاپ رسانده‌ایم که «من مادر دوم تورجم» و «به نام خدا، محمد بروجردی‌ام، مصاحبه نمیکنم» جدیدترین آثاری هستند که سال گذشته به چاپ رسید.

در این نشست که با خوانش آثار تنی چند از هنرمندان استان و چاوشی‌خوانی آغاز شده بود، ضمن معرفی حمید حسام به عنوان چهره هنر انقلاب اسلامی در سال95، از پنج تن از پیشکسوتان و ده نفر از هنرمندان جوان تجلیل و جدیدترین تولیدات حوزه هنری استان به شرح زیر رونمایی شد:

نخستین مجلد دانشنامه‌ی استان با نام «فرهنگ اصطلاحات عامیانه همدان» (جلد اول) نوشته محمدعلی نوریون

رمان «ماهم هستیم» نوشته سیدمیثم موسویان با موضوع پایداری اسلامی

آلبوم موسیقی «بهار جان» 60حاوی قطعه اثر از 14 عاشیق استان

چاپ دوم مجموعه شعر کودک و نوجوان شاعران استان با عنوان «امروز من شاعر شدم»

انتهای پیام/ ش

 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.