مشهد؛

پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی بیش از 2هزار کودک

قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کم کاری مادرزادی تیروئید شایعترین علت قابل پیشگیری عقب ماندگی ذهنی نوزادان است که در زمان تولد با انجام یک آزمایش ساده قابل شناسایی می باشد.

پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی بیش از 2هزار کودکبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد ، دکتر سید کاظم فرهمند در حاشیه کارگاه آموزشی اصول غربالگری هیپوتیروئیدی نوزادان با تاکید بر اینکه شناسایی و درمان بموقع کم کاری مادرزادی تیروئید می تواند از عوارض بیماری پیشگیری کند، افزود: برنامه غربالگری نوزادان و انجام آزمایش هیپوتیروئیدی یکی از موثر و هزینه بخش ترین برنامه های اجرا شده در کشور است.

وی افزود: این برنامه از سال ۱۳۸۵ در کشور آغاز شد و در این مدت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد حدود ۲ میلیون نوزاد مورد غربالگری قرار گرفتند که ۴۹ درصد آنها دختر و ۵۱ درصد پسر بوده اند و از این تعداد دو هزار و ۱۹۱ نفر بیمار شناسایی شده اند.

دکتر سید کاظم فرهمند گفت: این آمار نشان می دهند که تنها در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از عقب ماندگی ذهنی بیش از دو هزار کودک جلوگیری شده است و این خدمتی بسیار مهم به نسل آینده و ایجاد جامعه ای سالم و هوشمند در کشور خواهد بود.

انتهای پیام// م.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار