سازمان غذا و دارو توضیح داد؛

خرماهای آلوده به ویروس مرگبار در ایران؛ شایعه یا واقعیت؟

معاون اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو موضوع «سرایت بیماری خطرناک از طریق خفاش‌ها به خرماهای بم» را تکذیب کرد.

خرماهای آلوده به ویروس مرگبار در ایران؛ شایعه یا واقعیت؟به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سمیره صباح معاون اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو در واکنش به مطلب منتشره در خصوص «سرایت بیماری خطرناک از طریق خفاش‌ها به خرما‌های بم» گفت: جای بسی تاسف است که انتشار شایعات در خصوص فرآورده‌های غذایی به تفریح جذاب در کشور ما تبدیل شده و حالا حالا‌ها قصد فروکش ندارد.

وی با بیان اینکه آتش شایعات یکبار به بهانه خرماهای سمی شده توسط داعش، فراگیر می‌شود و بار دیگر درباره خرماهای بم پراکنده می‌شود، تاکید کرد: مطلب منتشر شده در خصوص ایجاد بیماری خطرناکی که از طریق خفاش به خرماهای بم سرایت کرده و هرگونه اخبار پیرامون آن تکذیب می‌شود.

صباح ضمن درخواست از مردم برای بالا بردن قدرت تحلیل خود در مواجهه با شایعات، اظهار کرد: گرچه استعلامات از بم خط بطلان بر شایعات کشید، اما بد نیست مردم بدانند که اصولا در خود بم به ندرت خفاشی مشاهده می‌شود که بخواهد دستاویز چنین شایعاتی پیرامون خرماهای آن منطقه باشد و مهم‌تر آنکه خرماهای فرآوری شده این شهرستان، قطعا با نظارت مسئول فنی و کسب تاییدیه‌های بهداشتی عرضه می‌شود.

معاون اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: تنها راه علاج بیماران شایعه ساز عدم توجه به مطالب کذب آنها و سنجش مطالب مطروحه با مبانی عقلی و علمی و عدم انتشار آن‌ها است.

وی یادآور شد: امید می‌رود پلیس فتا در کنار فعالیت‌های فرهنگی خود برای ارتقای فرهنگ «نه به شایعات»، به مبارزه بیش از پیش با اخلالگران فضاهای مجازی اهتمام بورزد و متخلفان را به جامعه معرفی کند تا جرم بودن این شوخی‌های سیاه برای مردم بهتر عیان شود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
sara
۲۱:۵۱ ۱۸ شهريور ۱۳۹۶
وای من عاشق خرما هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۱۸ شهريور ۱۳۹۷
سلام
اینا همش شایعاته که هرسال قبل از محرم پخش میکنن که مردم توی مراسما به جای خوردن به نیت تبرک به فکر این مسائل باشن
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۶:۳۵ ۱۸ خرداد ۱۳۹۶
از زمان اولین درخت خرما تا کنون کسی بر اثر خوردن خرما نه مریض شده و نه مسموم .خرما خودش هر میکروبی رو می‌کشه به غیر اینکه اونو به سم خاصی آلوده کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
بلاحره کی قراره بسته بندیهای خرما تاریخ و نشانی محل بسته بندی و محل تولید و دارای نشان سازمان غذا و ذارو باشند تا در صورت وجود مشکل بهداشتی مسئول آن معلوم بشه. نمیشه که همه ی بسته های خرماتولید و بسته بندی یک ناشناسی در بم بوده باشد. جون روی همشون خرمای بم نوشته شده است .یا خرماهای به هم چسبیده همشون شیرازی باشند . حواهشا تولید و بسته بندی و توزیع خرما سروسامان بگیرد. کشورهای دیگر بنا به اخبار خرمای ایرانی را در بسته بندیهای بهترو با تاییدیه های بهداشتی و با قیمتهای بسیار بالاتر می فروشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
مشکل ما اینه که ساده ایم
Germany
ناشناس
۱۵:۴۱ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
وقتی وزارت بهداشت درباره مضرات پالم مطالبی میگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
مردم عزیز ما علافه وافری به شایعات و قبول انها دارند..خواهش میکنم منطقی و عاقلانه فکر کنید.تحلیل کنید..این حرف خیلی خنده داره که خرماها ویروسی داعش هستن....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
این افراد سودجو میخواهند خرما را گران به مردم بفروشند مثل قضیه گوشت و تب کریمه کنگو