موقعی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان عنوان کرد

محدودیت تسهیلات از مهمترین مشکلات لیزینگ هاست/تعیین نرخ سود لیزینگ، موضوع پیچیده‌ای محسوب می‌شود

دبیر انجمن ملی لیزینگ ایران از نگاه منفی مردم به صنعت لیزینگ و محدودیت های ایجاد شده در دستور العمل آخر بانک مرکزی در مورد این صنعت سخن گفت.

نگاه منفی به لیزینگ و محدودیت ها و چالش های آنمحمد هادی موقعی دبیر انجمن ملی لیزینگ ایران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص مشکلات لیزینگ های کشور گفت: بزرگ‌ترین چالش صنعت لیزینگ در حال حاضر تامین مالی است و با وجود ظرفیت های بالای لیزینگ در کشور ما نگاه مثبتی به آن وجو ندارد که سوء استفاده برخی از شرکت های نامعتبر و غیرقانونی دلیل این نگاه منفی است.
 
وی افزود: برخی از رسانه‌ها و حتی نهادهای اقتصادی و قانونی ما هم بدون اینکه شناختی از وضعیت این صنعت داشته باشند به حساسیت‌های مربوط به لیزینگ دامن زده و فقط بحث نرخ را مطرح می‌کنند. در مورد بالا بودن نرخ باید گفت که لیزینگ‌ها خدمات مازادی را نیز ارائه می‌دهند که از خدمات ویژه محسوب می‌شود.
 
دبیر انجمن ملی لیزینگ ایران با بیان اینکه چالش نرخ سود لیزینگ، موضوع پیچیده‌ای محسوب می‌شود و تابع عرضه و تقاضا در بازار است، گفت: محدودیت های تسهیلات دهی و دریافت تسهیلات از مهمترین مشکلات لیزینگ هاست که موجب شده تا لیزینگ فقط به خودرو و خرید کالاهای با قیمت پائین صورت گیرد در حالی که لیزینگ ها در دنیا در بخش های ریلی،هوایی، مسکن و سایر بخش ها نیز فعالیت می کنند.
 
موقعی با اشاره به دستورالعمل بانک مرکزی در خصوص فعالیت شرکت های لیزینگی بیان کرد: ماده 53 دستورالعمل بانک مرکزی در خصوص فعالیت شرکت های لیزینگ به همه واحدهای صنفی این اجازه را داده تا با عقد قرارداد با مشتری و اعطای تسهیلات به هرقیمت اقدام به فعالیت لیزینگی کنند که این امر می تواند در آتی مشکلاتی را برای صنعت لیزینگ ایجاد کند.

وی در پایان بیان کرد: شرکت های لیزینگی محدودیت ها مختلفی دارند  که مهمترین آن نرخ سودی است که اعطا می کنند و البته تماما تحت نظارت بانک مرکزی فعالیت می کنند اما این دستور العمل عملا موجب محدودتر شدن فعالیت ها لیزینگ در کشور خواهد شد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار