بیتا منصوری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اختصاص سالن به فیلم کودک باعث ایجاد انگیزه در سینماگران می‌شود

تولید فیلم‌ کودک باید در خور شعور کودکان و نوجوانان و حفظ احترام به این قشر باشد.

بیتا منصوری تهیه‌کننده سینما در خصوص اهمیت برگزاری جشنواره کودک و نوجوان به خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: برگزاری جشنواره‌های کودک حس خوبی را به این قشر از جامعه می‌دهد چون به آنها بها داده شده و حرمت قائل شده‌اند. از طرفی این انگیزه را به کارگردانان و تهیه‌کننده‌ها می‌دهد که بیشتر در این بخش فعال باشند شاید به این دلیل که دسترنجشان دیده می‌شود.

وی افزود: به هر حال از سویی ورود فیلم به جشنواره باعث آرامش‌خاطر تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار و تداوم کار آنها در این حوزه خواهد بود و از سوی دیگر در ارتباط با مخاطب در گیشه هم موفقیت به دست خواهد آمد.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه جشنواره کودک در بعضی سال‌ها برگزار نمی‌شد، انگیزه را از تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار گرفته بود، اما در حال حاضر خوشحالم از اینکه برای پنج سال آینده جشنواره کوک، پایگاه و زمان مشخصی را در نظر گرفته‌اند و امیدوارم این امر تداوم داشته باشد.

تهیه‌کننده «کاتی و ستاره» در پاسخ به این سؤال که مطالبات این روزهای خانواده‌ها در خصوص محتوای آثار کودک چیست، بیان کرد: آموزش مستقیم در مدارس صورت می‌گیرد در حالی که کودکان و نوجوانان و حتی بزرگترها دوست ندارند چیزی به صورت مستقیم به آنها آموزش داده شود، و در رسانه صدا و سیما هم بسیاری از برنامه‌های آموزشی با وجه نمایش یا به صورت جذاب‌تری نشان داده می‌شود که نتیجه خوبی دارد و اثرگذار است اما به هر حال رسانه ملی است و با فضای سینما تفاوت دارد.

منصوری ادامه داد: زمانی که خانواده‌ای تصمیم به دیدن فیلمی می‌گیرد و وقت و هزینه صرف می‌کند پس جدا از اینکه محتوا مهم است باید جذابیت هم در آثار وجود داشته باشد، فکر می‌کنم یک قالب خوب بصری می‌تواند منظور و مفهوم نویسنده را در لفافه به کودکان برساند.


تهیه‌کننده «قهرمانان کوچک» در خصوص مشکلات اکران فیلم‌های کودک و راهکار رفع آن توضیح داد: در بخش هنر و تجربه چند سالن را به این بخش اختصاص دادند و الان این بخش نتیجه گرفته و مخاطبش را پیدا کرده است. با توجه به اینکه بسیاری از سالن‌ها و پردیس‌های جدید در هر منطقه از شهر، در زمان بازسازی چند سالنه می‌شوند، در خصوص ژانر کودک و نوجوان، می‌توان یک سالن را به فیلم‌های کودک و نوجوان اختصاص داد که این امر باعث افزایش انگیزه برای تولید فیلم‌ کودک می‌شود.

منصوری درباره رعایت شاخصه‌های تولید فیلم برای بخش کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: بالاخره می‌دانیم بچه‌ها از هوش بسیار بالایی برخوردارند وامکان دسترسی آنها به فضای مجازی این قضیه را تشدید کرده است و به عنوان نمونه اگر بخواهیم برای کودکی که «هری پاتر» را دیده، فیلمی تولید کنیم که همپای آن باشد بسیار سخت است اما آنقدر باهوشند که وقتی به آنها حرمت می‌گذارید، آن را درک می‌کنند.

وی افزود: با وجود اینکه توانایی‌های ما در زمینه جلوه‌های ویژه بصری، زیاد است؛ اما بچه‌های ایرانی قطعا این را می پذیرند که فیلم‌هایی با درجه پایین‌تر نسبت به فیلم‌های هالیوودی، ببینند البته با رعایت این نکته  که به شعورشان توهین نکنیم و برای آنها احترام قائل باشیم. در کل باید سعی کرد به صرف اینکه مخاطبمان کودک است آنها را دست کم نگیریم و با حفظ احترام، با تولید آثاری در خور شعورشان، مطمئن باشیم با وجود پایین‌تر بودن درجه فیلم‌ها نسبت به آثار هالیوودی، این امر را درک و استقبال می‌کنند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار