علم بهتر است یا فوتبال؟

فوتبال یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها در جهان است و به همین دلیل فوتبالیست‌ها می‌توانند الگوی خوبی در زمینه‌های اخلاقی، تحصیلی و... برای جوانان باشند.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران، علم بهتر است یا ثروت؟ سوالی بی معناتر از این سوال نبود که هرکدام از ما در دوره ای مجبور می شدیم به آن جواب بدهیم. جوابی با رودربایستی بین دو انتخاب از دو جنس متفاوت در زمانه ای که علم برایمان کتاب و دفتر و مشق بود و معنای ثروت را با اینکه درست نمی دانستیم اما حتما با مفاهیمی نزدیک به آن آشنا بودیم.

در این دنیا هم هستند کسانی که در فاصله چشم به هم زدنی- واقعا چشم به هم زدنی- ثروتی کلان به دست می آورند یا از دست می دهند. ثروتی که نه تنها زندگی شان را زیرو رو می کند که خودشان را هم زیرو رو می کند. از تاجرهای یک شبه و ثروتمندهایی با ثروت های بادآورده که بگذریم، از خستگی تکرار این داستان در موقعیت و فضایی که زندگی می کنیم دو گروه توی چشم دیگر هم هستند که سنگین شدن جیب و حساب هایشان یکباره خودشان را زیرورو کرده. زیرورویی که به قیمت سقوط کنار گذاشته شدن، اعتیاد و… برایشان تمام شده.

داریم از فوتبالیست ها حرف می زنیم، کسانی که وضعیتشان بهانه این گزارش شده است. لازم نیست فوتبال را ریز به ریز دنبال کنید یا بدانید کدام بازیکن از کجا آمد و به کجا رسید، کافی است کمی خبرهای این حوزه را بخوانید تا ببینید به قول یکی از مربیان لیگ برتر، چگونه وقتی بازیکنی 17 ساله که برای امضای قرارداد 30 میلیون تومانی و پوشیدن پیراهن باشگاهی بزرگ دست و پا می شکست، یکباره خواسته های مالی اش را به ارقام میلیاردی می رساند! از این رو به آن رو می شود.

کافی است کمی میان صحبت های فردوسی پور تمرکز کنید تا بارها و بارها بشنوید که چطور بازیکنی که از شهرستانی دور آمده و ساکن مسافرخانه یا محلی پرت در تهران شده بعد از مدتی کوتاه به ثروتی رسیده که او را پنت هاوس نشین خیابانی در بالاشهر کرد و البته مدتی بعد همه آن استعداد و شهرت به حاشیه کشیده شده و چیزی از توانایی های ستاره باقی نماند.

همه اینها را در وصف خوش به حالی ستاره های امروز نگفتیم چرا که نگاهی سرسری به وضعیت کسانی که به قول معروف یک شبه ره صدساله زندگی شان را رفتند نشان می دهد پول برای آنها نه تنها خوشی یمنی به بار نیاورد که متاسفانه مثل بلیت بخت آزمایی بود که بخت آنها را سیاه کرد.

اما نکته اصلی این اتفاقات، فرهنگ و سواد است. بازیکنی در فوتبال اروپا یا همین لیگ برتر خودمان داریم که مدرک دکترا دارد و به خوبی فوتبالش را بازی می کند و ارتباطش بار رسانه ها خوب است تا بازیکنی که به زور پارتی و پول دیپلم گرفت و هنوز رفتار حرفه ای را بلد نیست.

تحصیلات فوتبالیست ها همیشه برای مردم یک چالش بزرگ بوده و به خصوص وقتی که این تحصیلات زیر ذره بین قرار می گیرد. در واقع اختصاص دادن وقت عمده به تمرینات جهت تبدیل شدن به یک فوتبالیست حرفه ای وقت چندانی برای ادامه تحصیل باقی نمی گذارد. بسیاری از فوتبالیست ها به دلیل تمرینات و البته مسابقات مختلف نه تنها موفق به ورود به دانشگاه نمی شوند، بلکه حتی ممکن است مقطع دبیرستان و حتی راهنمایی خود را نیز به پایان نبرند!

البته دلیل دیگری که باعث ترک تحصیل بسیاری از فوتبالیست ها می شود این است که دستیابی به درآمد بسیار عالی و رسیدن به ثروت دیگر برای آنها انگیزه ای جهت ادامه تحصیل باقی نمی گذارد اما افرادی مثل علی دایی که در رشته مهندسی متالوژی دانشگاه صنعتی شریف تحصیل کرده و یا سپهر حیدری که در مقطع دکترا درس می خواند و ابراهیم شکوری چهره هایی از این دست استثنا هستند.

البته پایین بودن سطح سواد بازیکنان حرفه ای فوتبال چیزی نیست که فقط به فوتبال ایران اختصاص داشته باشد و اکنون هم بزرگ ترین ستاره های دنیای فوتبال مثل رونالدو، مسی و نیمار هرگز مدرسه را به پایان نبردند.

فوتبال ایران نیز پر است از بازیکنانی که در عین پولدار بودن سطح سواد بسیار پایینی دارند و تنها به فکر کسب درامد هستند.

در حالی که عده زیادی از بازیکنان فوتبال اروپا سطح سواد پایینی دارند و تحصیلات را رها کرده اند تا بتوانند در فوتبال ستاره شوند، برخی از بازیکنان هم در کنار فوتبال به تحصیلات خود ادامه داده اند و در برخی رشته ها مدارک دانشگاهی دارند. ستارگانی مثل رونالدو و مسی که بهترین بازیکنان حال حاضر دنیا هستند، زیاد درس نخواندند و با هدف تبدیل شدن به بهترین های فوتبال دنیا درس را رها کرده اند. البته برخی از ستارگان فوتبال دنیا هم بوده اند که با تلاش و ممارست درس را ادامه داده اند و حتی به مدرکی معادل لیسانس هم رسیده اند. خوان ماتا در دو رشته به صورت همزمان تحصیل می کرد و ونگر نیز مدرک فوق لیسانس دارد و سوکراتس هم در حین بازی کردن مدرک دکترایش را گرفت.

کاپیتان بارسلونا در رشته "ورزش و علوم فعالیت های بدنی" تحصیل کرد و مدرک لیسانس خود را در دوران حضور در بارسا گرفت، همچنین سرمربی آرسنال از دانشگاه استراسبورگ مدرک فوق لیسانس اقتصاد گرفته است و شاید تخصصی که در اوایل قرن بیست و یک در آرسنال در خرید بازیکنان ارزان و فروش آن ها با بالاترین قیمت نشان داد از تحصیلات سرمربی این تیم سرچشمه گرفته باشد.

برکمپ نیز که اسطوره آرسنال است،مدرک لیسانس مهندسی مکانیک دارد. اسطوره فوتبال برزیل در زمان بازی، مدرک دکترای پزشکی گرفت تا با توجه به آشنایی که با سیاست داشت، لقب " دکتر سوکراتس" را از آن خود کند.

لمپارد، ملی پوش سابق تیم فوتبال انگلیس و باشگاه چلسی که مهارت بالایی در گلزنی دارد، کمتر کسی می‌داند وی نویسنده نویسنده است. او دارای 11 مدرک مختلف رشته زبان و ادبیات لاتین با نمره A است و زمانی که در باشگاه چلسی از همه بازیکنان تست ضریب هوشی IQ گرفته شد، لمپارد بالاترین نمره را به دست آورد. او سال‌ها پیش کتابی به نام "فوتبال معجزه فرانک" نوشت و البته کتاب زندگی‌نامه لمپارد هم به قلم همین بازیکن است.

خامس رودریگز را به عنوان آقای مهندس رئال می‌شناسند. خامس رودریگز در جام جهانی 2014 آقای گل این رقابت‌ها شد و کفش طلا را به خانه برد. رودریگز کلمبیایی یکی از پر سرو صدا ترین انتقالات فصل تابستان را رقم زد و از موناکو فرانسه به رئال مادرید پیوست.
خامس فارغ التحصیل دانشگاه ملی آبتریای کلمبیا در رشته مهندسی ماشین آلات است. 

اما در فوتبال ایران نیز فوتبالیست هایی هستند که دارای سواد باشند که از آنها می توان به کریم انصاری فرد، علی دایی، ابراهیم شکوری و ... اشاره کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین
۱۳:۳۵ ۱۵ دی ۱۴۰۰
من فوتبال

خيلی دوست دارم می‌خواهم بدونم فوتبال تا چند سال تول میکشد
Iran (Islamic Republic of)
امیررضا
۱۳:۴۷ ۲۴ مهر ۱۴۰۰
من خیلی فوتبال رو دوست دارم و فوتبالم خیلی خوبه مامانم میگه درس باید بخونی نمیذاره فوتبالم رو امامه بدم الان از طرف فوتبال میبرن تهران مامانم نمیزاره میگه درس درس درس
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۳:۱۱ ۱۴ دی ۱۳۹۹
دروغ نخورید برید دنبال چیزی که واقعا علاقه داشته باشید و داخل هر حرفه ای که شما برید حرفه ای باشید شهرت و پول اون ها هم میان. و کسی که فوتبالیسته نیاز نیست بدونه انتگرال یعنی چه و کسی که هنرمنده نیاز نیست کسینوس بدونه چیه. من با سواد های زیادی را می شناسم که هنوز فرهنگ و شعور صحبت کردن ندارن و بازم هم افراد با سوادی را میشناسم درک و شعور دارن!
Iran (Islamic Republic of)
سوگند
۰۴:۲۲ ۲۸ تير ۱۳۹۹
به نظر من درس اصلا بدرد میخورد ادم یا باید یک حرفه ای را دنبال کند یا درس بخواند این حرفه میتونه بازیگری باشد میتونه ورزش باشد و خیلی چیز های دیگر اگر بخوای همزمان با دنبال کردن حرفه درس بخونی هیچوقت تو اون حرفه موفق نمیشی
Iran (Islamic Republic of)
حسین سیستانی
۰۰:۲۵ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
آیا حتما باید درس تمام شود که فوتبالیست شود یا نه ستاره های بزرگ فوتبال بدون تحصیل فوتبالیست شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
فقط پوووووووووووول
Spain
علی
۱۵:۱۴ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
البته امروز فوتبال بهترارعلم است ،چون باسوادی پرسشگری ، نقدعملکرد مسئولان ، مطالبه عدالت ،و....به دنبال دارد،ولی فوتبال برای سرکارگذاشتن جوانان وفرارازنقد وپرسشگری و.... ابزاربهتری است وتاکنون هم جواب داده،میگویید نه ، روزبرگزاری یکی ازمسابقات فوت باد(فوتبال) به ورزشگاه آزادی(والبته بهتراست بگوییم ورزشگاه اسارت جوانان)بروید وازانهایی که غافلانه برای دیدن جنگ گلادیاتورهای سرمایه داری عصرجدیدسرودست می شکنند آمار بگیریدچندنفرآنان بیکارند، قادربه ازدواج نیستند، مسکن داشتن رادرخواب هم نمیبنند، ازخریدن دوچرخه هم ناتوانند، درفقرغوطه ورند و...ولی برای بردوباخت پیروزی ویااستقلال و... اتوبوس اتش می زنند، صندلی میشکنندو... بادیدن پورشه میلیاردی علی دایی وامثال اوآب ازدهانشان میچکد ولی هرگزبه ذهنشان خطورنمی کند بپرسند:«ازکجااورده است»؟وچرااین همه تبعیض وبی عدالتی؟میلیونهانفر نان شب ندارندولی یکی به برکت بیت المال سوار ماشین میلیاردی می شود
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۰:۴۷ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
هیچکدام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
هر کاری علاقه دارین برین و بحرف کسی گوش ندین
-
ناشناس
۰۹:۵۸ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
برای پول درآوردن قطعا فوتبال بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
فقط و فقط پول بهتر است بقیه خودشون دنبالش میان
Iran (Islamic Republic of)
فقط ثروت
۰۸:۵۸ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
نشستیم درس خوندیم لیسانس گرفتیم همکلاسیامون رفتن دنبال شاگردی ...الان اونا کجا ما کجا...همشون ماشین و خونه دارن ما هم نشستیم تا یدونه استخدامی بیاد...اششتباه نکنید برید دنبال آینده تون...این طرح کارورزیم دروغه ...دروغ
United States of America
ناشناس
۱۴:۴۲ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
بین علم و مدرک فرق قایل شویم
آخرین اخبار