عابدینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

قطری‌ها پدرخواندگی سعودی را نمی‌خواهند

کارشناس مسائل منطقه گفت: سعودی همواره خود را پدرخوانده کشورها عرب خلیج فارس معرفی می‌کند، اما قطری‌ها حاضر به پذیرش این موضوع نیستند.

اختلافات عربستان با قطر ریشه دیرینه دارد/قطری ها پدر خواندگی سعودی را نمی خواهندحسن عابدینی کارشناس سیاست خارجی و مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: اختلافاتی که بین عربستان سعودی و قطر طی هفته‌های اخیر شکل گرفته‌ ریشه‌ای دیرینه دارد که مؤلفه‌های مختلفی در آن تأثیر گذاشته است.

وی با اشاره به اختلافات مرزی بین عربستان سعودی و قطر افزود: قطر کشور کوچکی است که تنها یک مرز کوچک خاکی دارد و در ان مرز هم با عربستان ارتباط دارد و آنها همیشه بر سر این مرز با یکدیگر اختلاف داشته‌اند.

این کارشناس سیاست خارجی با تأکید بر حمایت قطر از اخوان‌المسلمین تصریح کرد: عربستان سعودی گروه اخوان‌المسلمین را یکی از دشمنان اصلی خود می‌داند و همین مسئله یکی از محل‌های اختلاف دو کشور شده است همچنین پیش از این شاید، در حدود 23 الی 24 سال پیش سعودی‌ها حملات محدودی را به قطر داشتند مضاف بر این در کودتای شیخ تمیم در قطر نیز دخالت‌هایی داشتند.

عابدینی شبکه الجزیره را یکی از موضوعات چالش‌ بر انگیز بین رژیم آل سعود و قطر دانست و در این باره بیان داشت: زمانی که شبکه الجزیره توسط قطری‌ها به راه افتاد یکی از مواردی بود که حاکمان سعودی را به خشم آورد چرا که بر این باور بودند دولت قطر با بهره‌گیری از شبکه الجزیره به مخالفان آن‌ها یاری می‌رساند.

وی با تأکید بر اینکه قطر در ائتلاف عربستان علیه برخی کشورهای منطقه حضور نیافته گفت: دولت قطر در ائتلاف عربستان شرکت نکرد و این عدم مشارکت در ائتلاف عربستان زمینه را برای سرباز کردن اختلافات قدیمی مهیا کرد. همچنین سعودی ها همواره به دنبال آن هستند که خود را به عنوان پدرخوانده کشورهای همکاری‌های خلیج فارس معرفی کنند و دیدگاه‌های خود را به دیگر کشورها دیکته کند اما قطری‌ها به دلایل مختلف حاضر به پذیرش این موضوع نیستند هر چند نباید این نکته را فراموش کرد که قطری‌ها در دامن زدن جنگ سوریه و همکای‌شان با عربستان سعودی نقش داشته اند.

این کارشناس سیاست خارجی با تأکید بر این مسئله قطری‌ها حامی گروه حماس هستند گفت: گروهی از حماس در قطر پایگاهی دارند بنابراین می‌توان با سبقه‌ای که سعودی‌ها در حمایت از جبهه فتح که مقابل حماس است گفت این نیز از مسائل دیگر محل اختلاف است.

عابدینی در خاتمه بیان داشت: سعودی ها هم اکنون مرزهای خشکی خود را با قطر بسته‌اند. همچنین مرز‌های هم پیمانانش مانند امارات و بحرین نیز چنین وضعیتی دارد و قطری‌ها تنها از مرز هوایی ایران و آب‌های منطقه‌ای می‌توانند با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار کنند.

انتهای پیام /
برچسب ها: عابدینی ، عربستان ، قطر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار